Wie heeft ervaring met "gratis trouwen" ? Hoe gaat dat? Wat trek je aan?

Iemand tips? Ook andere low budget tips welkom! Woon in amsterdam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Amadea
12 jaar geleden
Er is geen voorgeschreven huwelijkskledij. Dus je kunt gewoon in je eigen kloffie gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komt iedereen er bij dat er enorme wachtlijsten zijn voor de gratis trouwochtend? In een uur worden volgens mij 4-6 stellen getrouwd. In kleine gemeentes zijn écht niet zoveel stellen die trouwen hoor! Je kan sowieso kosteloos 'switchen' van gemeente, dus heeft je eigen gemeente een wachtlijst voor 'jou' datum, dan ga je toch gewoon naar een buurgemeente??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik onze gemeente kun je op dinsdag ochtend OF om 09:00 uur OF om 09:30 uur gratis trouwen.
2 stellen per week dus.
Dan snap ik de wachtlijsten wel..
amigo
12 jaar geleden
Voor het type antwoord dat je krijgt is de REDEN dat je gratis wilt trouwen wel belangrijk. De één doet het omdat hij het geld niet heeft, de ander omdat hij de "officiele" poespas en vervolg acties zo beperkt mogelijk wil houden. en misschien zijn er nog wel meer redenen. Om te voorkomen dat je allemaal verhalen krijgt over low-budget taarten en jurken terwijl jij alleen de poespas probeert te omzeilen (of andersom) is wat extra toelichting misschien handig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wel alle poespas zou willen, is een totaal gratis bruiloft niet mogelijk..helaas :P
Tenzij je álles, maar dan ook álles cadeau krijgt. Dan moet je wel een hele rijke familie of vriendenkring hebben ;)

Antwoorden (12)

In sommige gemeenten kun je nog op maandagmorgen gratis trouwen, maar de wachtlijst is hier erg lang voor. Dus wel op tijd bespreken. Wat je wilt aantrekken is natuurlijk een kwestie van smaak, maar marktplaats, kringloopwinkel hebben vaak leuke dingen voor weinig geld. Vooral jurken zijn bijna voor niks op marktplaats.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ook een advertentie zetten op "gratisoptehalen.nl" Dit is een site waar je gratis dingen kunt weggeven of vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwen kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

In sommige gemeenten kun je inderdaad op Maandag ochtend gratis trouwen. Maar de wachtlijsten zijn inderdaad erg lang daarvoor.

Wel zit er veel verschil in op welke dag je wil trouwen het verschil tussen Woensdag en Zaterdag kan aardig verschillen.

Ook kun je natuurlijk ipv een heel groot feest met heel veel mensen bijvoorbeeld lekker uit eten gaan met alleen je naaste familie en beste vrienden.

Op internet kun je veel prijzen met elkaar vergelijken ga er eens voor zitten!

Een jurk hoef je natuurlijk ook niet nieuw aan te schaffen, je kunt hem huren of tweedehands kopen via internet of in de winkel.

Kijk ook eens in je omgeving of er mensen zijn die iets voor je kunnen betekenen. Misschien heb je wel een oom die prachtige foto's kunt maken ( scheelt je een dure fotograaf) of misschien kan je moeder wel een heerlijke taart voor jullie maken.

Vraag en kijk gewoon goed rond. Dan zal je vanzelf iets vinden wat je aanspreekt en wat ook nog eens binnen je budget valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is er wel iemand die jullie zolang een bruidsjurk of kostuum zou willen lenen.
Laat de mensen zelf iets meenemen naar jullie bruiloft.
De ene drinken de ander hapjes etc etc.
Scheelt alweer in de kosten.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Er hoeven helemaal geen mensen te worden uitgenodigd.
Je kunt (op de fiets) met z'n tweeën naar het stadhuis gaan om je daar door de ambtenaar van de burgelijke stand in het huwelijk te laten verbinden. Dan kan dus gewoon gratis!
Je trek gewoon aan waar je zin in heb, indien je het zo sober wil houden om alleen 2 getuigen mee te nemen is het wel handig om aan hun ook te vragen of ze niet overdressed willen verschijnen. Dit kan voor verwarring bij het 1e handgeef contact zorgen. Verder doet de ambtenaar nog wel zijn best om er een babbel van c/a 5 minuten van te maken. En kan je wel met rond de 15 personen in het kamertje. Tja je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil. Zelfs ringen zijn niet verplicht.
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Oeps...ja zaanstad, dat is idd in de buurt van 020 daar mag je al blij zijn met een parkeerplek voor je fiets.
Wij (mijn man en ik) zijn 4 jaar geleden getrouwd op een maandagmorgen. Want dat was toen gratis. Tegenwoordig is de dinsdagochtend hier ook gratis.
Ik was toen zwanger en heb gekozen voor geen trouwjurk. Een positietrouwjurk is erg duur en zoveel geld had ik daar niet voor (over). Ik had een leuk positiesetje aan dat ik cadeau kreeg van een van mijn zussen (als huwelijkscadeau) De taart werd door mijn andere zus gemaakt. Ze is er erg goed in.
Dat was haar cadeau. Het zaaltje was in een dorpje hier in Friesland en die kregen we cadeau van mijn schoonouders.
Mijn schoonzusje is bloemist en zij maakte als cadeau mijn trouwboeket en het boeket voor op de auto. Mijn zwager leende ons zijn oldtimer als trouwauto en mijn andere zwager maakte de foto`s.
Alle gasten namen iets te eten of drank mee. Mijn schoonmoeder een paar pannen soep. Mijn moeder de broodjes. enz. enz.
De ondertrouwkosten werden door mijn vader betaald. De uitnodigingen hebben we zelf gemaakt.
Het werd een soort Amerikaanse fuif. Erg gezellig en het koste ons bijna niets! We hadden ook al ons spaargeld bewaard voor de baby en dat was ook veel verstandiger dan het uit te geven aan een groot feest.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, de ringen hebben we besteld bij Wehkamp. Simpele zilveren partnerringen met onze namen en de trouwdatum erin gegraveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere gemeente moet kosteloos trouwen aanbieden. Afhankelijk van de grootte van de gemeente zijn er een of meerdere tijdstippen waarop dit kan. Het is niet helemaal gratis. Je moet leges betalen voor de uittreksels uit het bevolkingsregister die je moet inleveren.
Je hoeft niet te trouwen in de gemeente waar je woont, maar je moet er wel aangifte doen van je huwelijk. Is er geen plek meer in je eigen gemeente, dan kun je dus ook bij andere (buur)gemeenten vragen wat de mogelijkheden zijn. Het gratis trouwen zelf is sober. Geen toespraak, binnen een kwartiertje sta je weer buiten.
Wat trek je aan: wat je maar wilt. We zien bruidsparen die toch op sjiek gaan, met bruidsjurk en/of trouwpak, maar ook mensen die casual gekleed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst aan zoveel mogelijk mensen vertellen dat je gaat trouwen, dan tussen neus en lippen zeggen dat je het low budget gaat houden dus dat ze geen poeha moeten verwachten (vooral naar de ouders en familie toe) dan komen vanzelf de aanbiedingen. Ouders willen de taart betalen, of de jurk of de bloemen. Een zus of goede vriend(in) heeft een goed fototoestel en wil wel foto's maken. Een ander wil jullie wel naar het stadshuis rijden in zijn/haar mooie auto. Of chauffeur zijn in jullie eigen auto. Etc etc. Echt geloof me, zo gaat het heel vaak! En als niemand zich ergens voor aanbiedt, vraag het dan gewoon aardig. Vaak willen ze echt wel ergens mee helpen. Ik heb in Leiden overigens een jurk laten maken voor 100 euro! En als je wilt heb ik ook nog wel een trouwjurk voor je ;-) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan een heel net stel kleding uit je kast pakken wat je meestal aandoet bij bepaalde gelegenheden en je vriend /vriendin ook

Daarbij is er wel een dag gratis waar je kan trouwen bij je gemeente , bij ons was dat op maandag.

Een evt taart kan je gewoon bij de supermarkt halen voor niet te veel geld .

wij hadden bij ons in de achtertuin een samenzijn met toastjes ed , dus het was gezellig .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze bruiloft gaat rond de 2500 a 3000 euro kosten.
Dit is nog veel geld, maar dan hebben we alles wat we graag willen.

Onze begroting:

Trouwvervoer € - lenen van vriend
Lingerie en hoepel € 118,50
Make-up € 50,00 zelf kopen in winkel
Kapsel € 115 komt aan huis, geen proefkapsel
Oorbelletjes € 10,00
Plaknagels € 10,00
bruidsjurk € 450
Schoenen € 45,00
Cadeaus fotograaf, lenen auto /getuigen € 80,00
Kapper € 20,00 (voor mijn vriend)
Corsage € 2,50
Trouwpak € 125,00
Bedankjes € -
Feest 20:30 tot 23:30, 14,70 p.p, 225 muziek,
€ 1.401 (80 man) op vrijdag
Receptieboek € 23,00
Enveloppendoos € 30,00
Gemeentehuis € - gratis op dinsdag
Hotelsuite € 83,00 na het feest op vrijdag
Kerk € eigen gave, nu dus 0,-
Ringen doosje € gratis bij ringen
Ringen € 600,00 (goud, hier kun je op bezuinigen)
Trouwkaarten € 96,80 (in principe bedankkaartjes)
Postzegels € 18,40
Bruiloft verzekering € 100,37

Totaal: € 3378,57

Dit is dus een beetje zodat je kunt zien wat wij gaan doen, misschien kun je hieruit tips halen.
Als je aangeeft aan familie en dierbare vrienden dat het low budget is, willen ze misschien wat geld of diensten aanbieden ;) Zo is onze fotograaf gratis, omdat het een hele goede vriend is, en toevallig ook fotograaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik geen passende tips bij deze vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vroeg wie ervaring had met ''gratis trouwen''. Omdat die laatste woorden tussen haakjes staan is moeilijk te zeggen wat diegene ermee bedoeld. Gratis stadhuis? Of álles gratis? Ook geeft de vraagsteller aan dat ook low-budget tips welkom zijn. Mijn begroting is low-budget. Er staan zonodig tips bij de prijzen, en zo kan degene zien wat een beetje normale prijzen zijn ;) Wel passend dus.
Ik ben twee keer getrouwd en beide keren gratis. In die gemeentes was dat op dinsdagmorgen. Beide keren droeg ik een zelf genaaide jurk (maar dat kan niet iedereen). Ons huwelijksfeest (alleen bij huidige, tweede, huwelijk) hebben we als cadeau gekregen van al onze vrienden samen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: mijn zoon (uit 1e huwelijk) is fotograaf en heeft bij het 2e huwelijk de foto's gemaakt. Ik heb de trouwkaarten ontworpen en zelf geprint. Naar het feest brachten de vrienden ieder wat lekkers (eten of drinken) mee. O ja, we zijn lopend naar het stadhuis gegaan, het was niet ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrienden van me zijn gratis getrouwd, gewoon op een vroege ochtend, met zn tweetjes, en twee getuigen. Niets bijzonders, spijkerbroek en t-shirt-dag LOL. Dit was in Dordt, maar als het goed is, kan het in iedere stad.

Trouwen kan gratis, maar scheiden is duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals velen al zeiden kun je idd bij veel (misschien wel alle) gemeentes op maandag gratis trouwen, hier kun je meestal gewoon informatie over vragen bij het gemeentehuis of misschien zelfs wel op hun website.
verder kun je op bepaalde dagen goedkoper trouwen dan op andere dagen en bovendien kan het zijn dat bepaalde data duurder zullen uitvallen zoals bijvoorbeeld valentijnsdag of 3 keer hetzelfde getal>11 november 2011 (11/11/11) enz.

verdere tips:
-sieraden hoeven niet perse duur te zijn, de six, c&a of de v&d etc. hebben ook hartstikke leuke sieraden of misschien heb je zelfs wel geluk bij de kringloop (het zal je verbazen hoe vaak ze daar leuke en ook mooie dingen hebben)

-voor de jurk hoef je ook niet altijd veel geld kwijt te zijn, het hangt natuurlijk wel af van je eisen maar het is een kwestie van goed zoeken en om je heen kijken. Ik heb bijvoorbeeld eens een witte galajurk gekocht voor maar 100 euro terwijl hij prima door kon voor een bruidsjurk. en nogmaals de kringloop en andere 2ehands zaken, er zal maar net een mooie jurk hangen ;)

-de taart en hapjes kun je misschien samen met kennissen maken >> pas wel op...zelf taarten e.d. maken kunnen ook juist duur zijn als je er niet veel verstand van hebt<<
maar misschien ken je wel mensen (die mensen kennen) die hier goed in zijn en het voor een klein bedrag voor je willen maken?

-een fotograaf kan natuurlijk een familielid of kennis zijn maar waar je misschien nog niet aan hebt gedacht zijn studenten die een foto/mediaopleiding doen...je kunt op internet of gewoon old-school in de albert heijn een oproepje plaatsen voor studenten die dit graag zouden willen doen voor een klein bedrag en dat zij een paar van de beste foto's voor hun portfolio kunnen gebruiken

-het boeket is meestal best duur en hoe uitgebreider het boeket, hoe duurder ie natuurlijk is, misschien een ideetje: neem een klein boeketje maar doe er wat leuks bij in zoals pareltjes (hoeft niet duur te zijn) dan is het opeens een schattig boeketje :)
Ga uitzoeken wat goedkope soorten bloemen zijn (bijv. de Gerbera, is in heel veel kleuren te verkrijgen) en probeer die in je boeket te laten verwerken. en ook voor dit geld weer...er zijn altijd wel mensen die dit soort dingen voor hun hobby of studie doen en het misschien wel veeeel goedkoper kunnen maken dan een prof. of bedrijf

ik kan verder geen andere tips bedenken.
fijne dag toegewenst ;-)