Kan je van iemand houden zonder dat je er verliefd op was ?

Ik hou ontzettend veel van huidige vriend. Maar als hij vraagt hoe en wanneer ik verliefd op hem werd ?
Kan ik me er niks van terug hallen weet er ook geen antwoordt op te zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar.
Ik heb een hele lieve vriend.
Ik hou veel van hem.
Maar verliefd....?Nee.
Ik voel dat niet zo.Hij wel.
Is soms wel moeilijk.
Het schijnt dat er mensen zij die geen verliefdheid voelen.
Maakt mij niet uit,gaat toch weer voorbij.
En 1 op de 3 stellen gaat toch weer uitelkaar(zoiets..)dus..
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik houd heel veel van mijn moeder, maar ik ben niet verliefd op haar. Het antwoord op je vraag is dus: ja, dat kan.

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat : als je terugdenkt aan de tijd, dat je elke keer als je bij je vriend was, toen je hem leerde kennen, en in je zong het : 'o, wat ben jij een lief mens!!!', dan zou je dat kunnen omschrijven als : verliefde gevoelens.

Want de 'verliefdheid', zoals die in de films vertoont wordt, is gewoon een soort 'lekkere gekte', waarbij de hoofdpersoon aan niets anders kan denken, niet kan eten en slapen, en de meest wonderbaarlijke eigenschappen aan de man/vrouw toedicht, die absoluut niets met de realiteit te maken hebben. En veel mensen denken, dat dit 'dus' verliefd-zijn is of moet zijn.

Maar gevoelens zijn gelukkig héél persoonlijk, en groeien bij iedereen op een persoonlijke manier.

Jij bent blijkbaar meer en meer gaan houden van je vriend, naarmate je hem beter leerde kennen : een sterke, stevige basis, die véél meer met de realiteit te maken heeft dan de 100.000 vlinders in de buik van iemand die zijn/haar hele leven op z'n kop zet, en volledig de weg kwijt is van dolle verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verliefdheid is een emotie die verzonnen is door mensen. Het is combinatie van andere emoties. Dus als die emoties niet samen komen is er in de interpretatie van het begrip geen liefde. Echter geloof ik zelf ook niet in liefde dus je hebt gelijk. Houden van is een onderdeel van liefde
12 jaar geleden
Volgens mij wel, ik bedoel maar, je houd van je ouders, omdat ze heel dierbaar voor je zijn. In mijn oogpunt kan dit hetzelfde zijn voor een hele goede vriend van je, omdat die ook heel diervaar voor je kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verliefdheid is een beetje onzin. Sommige typen mensen worden helemaal gek van hun vriend of vriendin de eerste weken, maar sommigen zijn wat rationeler. Vinden hun vriend of vriendin gewoon knap/aardig noem maar op en houden van hem, maar lopen niet de hele dag met klamme zweethandjes en vlinders in hun buik rond. En tuurlijk hou je dan wel echt van diegene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat! Dat zijn vaak hele goede en stabiele relaties.
Verliefd-zijn is maar tijdelijk. Je valt op iemand vanwege het uiterlijk en de uitstraling. Doorgaans is verliefdheid na een paar weken tot 3 maanden verdwenen. Vaak blijft er niets meer over en dan is de relatie ter ziele, soms wordt het houden van.
Als je een fijn, prettig persoon leert kennen en daar ga je mee om zonder verliefd te zijn, leer je deze goed kennen en steeds meer waarderen om wie en wat hij/zij is.
Een gevoel van verbondenheid en verknochtheid kan zich ontwikkelen. Ineens besef je dan dat je van degene houdt en niet meer zonder wil.