hoe komt het dat je verliefd wordt op iemand terwijl je verstandelijk wel weet dat iemand niet bij je past?

je weet dat iemand hele andere normen en waarden heeft. in een andere levensfase zit. Je weet gewoon nu al dat het nooit goed gaat komen. Je verstand zegt: met een grote boog erom heen! Je hart zegt: ik wil graag contact!

kansloos? bouquetreeks taferelen?

Toegevoegd na 2 uur:
ik vindt het maar vervelend, ik heb de neiging mijn hart te volgen en dan gewoon maar zien hoe het afloopt. je weet tenslotte maar nooit. een vriendin van mij begint er gewoon niet aan omdat ze het tijd verspilling vindt. zij beweert dat ze de knop gewoon om kan zetten. bestaat er zo n knop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Omdat je gevoel en je verstand nu eenmaal niet altijd hand in hand gaan. Was het maar zo ; dan zouden mensen NOOIT hoeven twijfelen.

In de regel is het het handigst niet helemaal op de ratio af te gaan, vooral als het grote beslissingen betreft waar je ook lange tijd met je hart achter moet kunnen staan, maar zeker ook niet helemaal op je gevoel te vertrouwen zonder in elk geval ook even nuchter na te denken over bijvoorbeeld de langetermijngevolgen.

Gevoel houdt zich bij uitstek bezig met (het beloningssysteem in de hersenen) op KORTE termijn. Ik wil het NU NU NU NU NU . Het verstand is er voor gemaakt om dat enthousiasme een beetje in te dammen en verder te kijken. Op basis van dat samenspel kun je dan een beslissing nemen.

Maar ja, in de praktijk kan dat beteken dat je hopeloos verliefd wordt (spannend, aantrekkelijk, prikkelend, uitdagend) op iemand die echt he-le-maal verkeerd voor je is.

En dan zijn er twee dingen die je kunt doen : het hele geval vermijden miet vermoedelijk zo nu en dan wel een steekje spijt, dat minder zal worden naarmate je leven steeds beter op de rails komt door toekomstige verstandige beslissingen. OF : er nu gewoon helemaal voor gaan, zien waar het schip strandt, en dan de scherven bijeen rapen en jezelf vertellen dat ' het is beter te hebben liefgehad en verloren dan nooit te hebben liefgehad' . Waar zeker ook iets inzit - mits de brokken niet al te desastreus en concreet zijn. Kinderen bijvoorbeeld, of levenslange schulden.

Welke keuze je maakt hangt helemaal af van jou persoonlijke balans tussen hart en hoofd, en wat je ECHT belangrijk vindt. Waarbij het altijd handig is je te realiseren dat verliefde gevoelens door hormonen worden gestuurd en ALTIJD overgaan. Altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je verstand weet heus ook niet helemaal hoe het precies zou moeten, en helderziend zijn we ook niet. Er zijn echter altijd wel dingen die je op je blootje klompjes kunt aanvoelen dat ze problemen gaan geven ; enorme leeftijdsverschillen, totaal verschillende religies (of juist geen geloof), tegenovergestelde politieke voorkeuren, sterk uiteenlopende levensvisies...... Vaak maakt dat een ander juist aantrekkelijk, en natuurlijk zijn er altijd mensen die het lukt om één zo'n tegenstelling of zelfs allemaal te overwinnen ; dat hangt er ook maar net van af hoeveel water je beiden bereid bent bij de wijn te doen. Maar voor een lang en goed huwelijk is het een wankele basis. Zolang je je daarvan bewust bent en er de schouders onder wilt zetten : zeker doen. Mijn persoonlijke motto was altijd : liefde is niet twee mensen die elkaar aankijken, maar twee mensen die samen de zelfde kant op kijken. Het komt niet zelden voor dat mensen die denken elkaar aan te kijken, feitelijk beiden een totaal verschillende horizon voor zich zien, waarbij de ander vroeg of laat in de weg gaat staan. Om dat te overwinnen, moet je wel HEEL sterk in je schoenen staan, of één van de twee moet zichzelf volledig wegcijferen. Maar of je daar gelukkig van wordt ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ben je toch wijs.... Marleen..........+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ; wijs ....ik loop al een poosje mee zullen we maar zeggen. ;-)

Andere antwoorden (8)

Stofje in de hersenpan? Buiten je comfortzone is het wel spannend hè...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en simpel:
Met je hart( je gevoel)reageer je emotioneel.
Met je verstand reageer je rationeel.
Dat wil zeker niet zeggen dat een relatie kansloos is.
Tegenpolen trekken elkaar ook aan.
Je moet natuurlijk niet over alles verschillend denken, je moet wel raakvlakken hebben.
Maar soms lijken mensen echt voor elkaar gemaakt te zijn, hebben alles gemeen en denken hetzelfde en dan gaat het toch mis.
En sommige relaties waarbij mensen totaal verschillend zijn gaan dan weer verassend goed.
En Bouqetreekstaferelen?
Ik wil niet eens weten wat dat is!!haha;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet iemand kiezen die jij leuk vind, maar iemand die jou leuk vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je verliefd wordt op iemand die onbereikbaar is (getrouwd, totaal niet bij je passend, een beroemdheid, etc) omdat je in je hart zelf (nog) niet toe bent aan een relatie.
groetjes van een ervaringsdeskundige....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt heel vaak voor: Mensen worden verliefd op een "tegenpool".
Het is dan de kunst om deze relatie in stand te houden, maar er kunnen hele sterke relaties uit voortkomen, juist omdat er dan heel vaak de discussie op gang blijft.
Dit moet je niet verwarren met: Ik wil gelijk of hij/zij heeft gelijk.
In iedere relatie is het geven en nemen, alleen hier wat sterker.
Maar probeer niet je omgeving te overtuigen dat jullie relatie goed is, want een relatie ga je aan voor jezelf.
Naar ouders toe zal dit in sommige gevallen moeilijk zijn, maar iedere verstandige ouder gunt zijn/haar kind op welke manier dan ook : GELUK !!!!!

Toegevoegd na 58 minuten:
Aantrekkingskracht zit ook in bepaalde lichaamsgeur.
Hierdoor vallen ook heel veel meisjes voor "foute" jongens.
Maar wat voor iemand fout is bepaal je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mensen hebben geen knoppen maar gebruiken nu eenmaal meer hun verstand dan hun gevoel, die eigenschap heeft helaas niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb je een wijze vriendin. Ik zou maar naar je verstand en haar advies luisteren, deze 2 dingen moeten het van je gevoel winnen. Een knop om dat gevoel om te zetten?? mhm heel veel afleiding zoeken, zorgen dat je hem niet of nauwelijks tegenkomt en als je hem ziet niet uitgebreid een praatje maken met hem maar het kort en bondig houden of alleen groeten. (ik weet niet waar je hem van kent, hopelijk niet van je werk) ga met anderen uit, vooral vriendinnen (die zijn bijna belangrijker vaak dan een relatie achterna zitten) Elke keer als je aan hem denkt, jezelf toespreken alsof je een buitenstaander bent. Begin er gewoon niet aan dan hoef je het ook niet af te kappen, dat is het echt het verstandigst. net als met een baan die niet goed voelt, een vriendschap, een huis.. zegt je gevoel of verstand dat het niet goed zit, twijfel je.. echt niet aan beginnen!!!! Ik spreek uit ervaring.
Succes en sterkte. En hopelijk zijn die andere mannen leuker dan je nu denkt, geef ze een kans door gewoon eens met ze uit te gaan en kijk waar het schip strand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-als je twijfelt, niet doen
-als je denkt dat je voelt, niet doen want dan ben je aan het denken.
-als het echte liefde was had je deze vraag niet gesteld.
- zo een knop bestaat enkel in je hoofd, niet in je hart.
-doe wat je voelt en niet want andere aanraden (dus vergeet wat ik geschreven heb:-)