hoe lang duurt het voordat je weer ongesteld wordt na een bevalling?

ben 23 april 2010 bevallen, maar tot op heden nog niet ongesteld, terwijl ik geen borstvoeding meer geef, moet ik het misschien opstartene met de pil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is pas twee maanden, waarvan je ook nog een deel van de tijd borstvoeding hebt gegeven. Dat is helemaal niet bijzonder lang, geen reden om je zorgen te maken.

Zwangerschap, bevalling, borstvoeding geven, het hangt allemaal samen met een behoorlijke hormonenstorm. Als ik jou was, zou ik voorlopig even de natuur zijn gang laten gaan in plaats van er nog een dosis hormonen bij te smijten.

Sowieso, waarom zou je het per se nu al met de pil wíllen 'opstarten'? Als je de pil slikt, komt je cyclus niet op gang, die wordt juist totaal geblokkeerd. Je krijgt alleen een kunstmatige onttrekkingsbloeding in je stopweek. Niet speciaal iets om gelukkig van te worden.

Zolang je nog niet voor een volgend kind wilt gaan (ik neem aan dat dat met een acht weken oude baby niet je eerste plan is) ondervind je er geen schade van om je lijf in eigen tempo je cyclus weer op te laten starten. Zolang je er maar wel rekening mee houdt dat je wel zwanger zou kunnen raken, neem dus voorzorgsmaatregelen.

Mocht je je toch nog zorgen maken, of mocht het langer dan een half jaar duren dat je niet menstrueert, ga dan naar de dokter voor advies. Uiteraard moet je sowieso eerst langs de dokter als je de pil weer wilt gaan slikken, begin niet op eigen houtje weer, óók niet als je nog wat strippen hebt liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens

Andere antwoorden (4)

bij mij was het ongeveer 7 weken na de bevalling.
maar ik ken ook vrouwen waarbij het een iets langer duurde.
ik ben niet aan de pil
13 jaar geleden
Negen maanden heb je niet gemenstrueerd, maar na je zwangerschap komt dit weer op gang. Meestal begint de menstruatie weer tussen de achtste en zestiende week na de bevalling. Als je borstvoeding geeft, kan dat wat later zijn. Vergeet als je weer begint met vrijen dus niet om anticonceptie te gebruiken. Ook al word je nog niet ongesteld, je kunt wel weer vruchtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is echt geen pijl op te trekken, dit verschilt heel erg per persoon.
Mocht je je er zorgen over maken neem gewoon even contact op met jouw huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Zij kunnen je ook adviseren wanneer je het beste weer met de pil kunt beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er van af of en hoe intens je borstvoeding geeft (bij volledig voeden op commando kan het tot het einde van de zoogperiode zijn, al ben je dan NIET 100 % beschermdtegen zwangerschap).
Doe je niets, dan is het gemiddeld 6 tot 8 weken na de bevalling. Echter, ook al voor die tijd kun je eventueel zwanger worden (zou je er alweer zin in hebben), dus wel meteen vanaf dag 1 voor voorbehoedsmiddelen zorgen als dat niet je planning is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat is dus gemiddeld he ? Twee weken is net zo normaal als 12.