Kan het beter?

Dit de enigste vraag die ik hier stel en wil het toch even kwijt.

Ben je met je moeder aan het wandelen vertelt ze ineens naar een gesprek. " Je kan altijd een ander tegenkomen die nog beter is dan je huidige partner , hoe zeker je ook wel bent van je zaak dat dit het beste is. Het kan altijd beter..
Diegene kan je altijd tegenkomen.
Hierop kreeg ik een raar gevoel in mijn maag.

Als je met iets tevreden bent en weet dat het niet beter kan dan ben je daar toch tevreden mee? Dan kan je altijd wachten op iets beter en leef je altijd in onzekerheid lijkt mij. Je bent er toch zelf bij en weet toch van jezelf wat het het beste voor jou is?

Is mijn gedachte nou raar of die van me moeder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de enige vraag die je hier wil stellen. NIet de enigSTE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daaaaar gaaan we weer. .de woordverbeteraars..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bahbahbah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes, moet jij nodig zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gaf je een voorbeeld, vervelend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes, ik word graag verbeterd als ik iets verkeerd doe. Daar kun je naar mijn mening alleen maar van leren. Maar een -1 voor een schrijffout vind ik wel heel extreem. Ik geef zelf zelden of nooit een -1. En de manier waarop jij hier je reactie zet (zoveel a's zitten er niet in daar en gaan...) vind ik niet prettig overkomen. Wel leuk trouwens dat je mij in het meervoud aanspreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet pluralis Dounjastatis! Ook ik erger me er een (beetje) aan als mensen woorden verkeerd schrijven,maar waarschijnlijk hebben ze geen idee hoe het dan wel moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter. Ik erger me er niet aan. Ik neem waar en zeg er wat van zodat mensen kunnen leren van hun fouten. Ik loop echter heel vaak tegen mensen aan die liever eeuwig dezelfde (voor hen onopgemerkte) fouten maken, dan dat ze iets willen leren. Ik zelf snap dit niet. Ik word graag verbeterd, omdat ik daar alleen maar wijzer van word (denk ik...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk dounja, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Goldenten: Ach, weet je. Mensen verschillen, dus ook hierin. Ieder zijn mening, maar ook ik word graag gerespecteerd...

Het beste antwoord

Heel soms gebeurt er iets in iemands leven dat alles op zijn kop zet. Hoe dat gebeurt is iets dat ik niet weet. Ik heb wel een theorie.

In je dagelijkse leven doe je je best er het beste van te maken in het leven dat je samen met anderen ( ouders , vrienden , partner , kinderen) hebt opgebouwd. Veel van deze personen ben je "toevallig " tegengekomen of ze zijn familie en dan heb je niet te kiezen .

Soms komt het voor dat je opeens iemand tegenkomt die je zo diep raakt , in het midden van je hart maar ook in het diepst van je ziel ( dit gaat gepaart met de diepste tranen ) , dat je "identiteit ' verandert. Wie je was is dan langzaam weg aan het gaan , het gaat erom wie je gaat worden . Deze persoon kan je oude leven compleet om zeep helpen , samen met alles dat je dacht van je zelf te weten .

ER IS NIETS MEER AAN TE DOEN, je kunt in je "oude "identiteit niet meer gelukkig worden . En ik denk dat dit de ontmoeting met die ander is die je moeder bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg mooi beschreven, lijkt sterk op een mystieke ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.. mooi beschreven
Maar het lijkt er net op alsof mijn eigen moeder hierop wacht.. terwijl ze zelf nog zei. "Als je vader overleid hoef ik geen ander meer" Alsof het altijd zomaar kan gebeuren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig gebeurt dit niet zomaar ... en maar heel af en toe.
Leuk is anders overigens, ik snap dat wel . Misschien is er niets aan de hand en was je moeder in een filosofische bui.
Toch het kan wel gebeuren en zelfs dan ... kan iemand nog steeds kiezen : dan maar niet gelukkig worden ...

Andere antwoorden (7)

nee het kan niet altijd beter het kan altijd anders dat wel maar beter hoeft niet.

je hoeft je daar ook geen zorgen over te maken als je een stabiele (of hoe je dat ook zegt) realatie hebt en je houd echt van die persoon kan het waarschijnlijk niet beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk.. hahaha dus de kans bestaat toch of er moet zeker zo iets drastisch gebeuren dat het wel beter kan.(je partner die ineens helemaal door draait en niet meer weet wat links of rechts is bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is natuurlijk waar maar als er niet zo iets gebeurd dan is het toch best wel mogelijk dat je de "ware"hebt gevonden
Eigenlijk roept dit de vraag op: hoe zit het met je moeder en je vader?
Afgezien daarvan, hoewel het de kunst is zoveel mogelijk in het hier en nu te leven en te "zijn met wat is" kun je ook het gevoel krijgen dat je niet ten volle leeft, dat er een verlangen is dat niet vervult wordt. Misschien duidt de opmerking van je moeder daar op.
Dan gaat het er om dat verlangen op te sporen, en dan blijkt misschien dat het helemaal niet aan de partner ligt maar aan iets in haarzelf.
Maar ja...da's allemaal gissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien was je moeder in een filosofische bui, dat kan soms ook als je wat op hebt, misschien zag en zei ze daardoor iets wat ze anders nooit gezegd zou hebben.
Ik zou zou zeggen: als je geen twijfels hebt ga er voor. Je kunt wel wachten op de droomvrouw, maar de kans is groot dat je dan iemand van tachtig zonder levenservaring wordt, "the proof of the pudding is in the eating".
En dat laatste gezegde is misschien ook waar je moeder op duidde en er misschien voor wilde waarschuwen. Maar er valt niet aan te ontkomen, het eten van de pudding kan je niet uitstellen of omzeilen. Je kan in het leven nu eenmaal voor onaangename verrassingen komen te staan en de enige manier om dat te voorkomen is om niet te leven en dat is de slechtst denkbare oplossing.
En dan zal het best wel eens voorkomen dat er een pudding voorbij komt die lekkerder lijkt of zelfs onweerstaanbaar blijkt.
Ja, in dit laatste geval zul je je knopen moeten tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de hele denkwijze van de huidige maatschappij, alles kan altijd beter met als gevolg dat mensen nooit meer tevreden zijn. Niet alleen op gebied van huis/vakantie/televisie/auto maar dus ook met relaties.
Als iets goed voelt dan moet je er voor gaan, anders blijf je altijd wachten want al vind je een man die aan alle 'eisen' voldoet dan toch kan er nog een betere rondlopen...... of toch niet?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maatschappij is heel erg gericht op: "het kan beter, harder, sneller, mooier, leuker, gezelliger, duurder."
Het lijkt er ook op of tegenwoordig niemand meer
gewoon tevreden kan zijn, dat is blijkbaar ''boring''.
Probeer tevreden te zijn als je gelukkig bent, alles kan namelijk altijd beter maar of het dat uiteindelijk ook is,
kan niemand je garanderen. Het gras bij de buren etc. etc.
Ga zeker niet wachten op iets beters als je tevreden
bent. Werk aan het uitbouwen van je huidige geluk,
niet aan het zoeken naar nieuw geluk.

Wat betreft je moeder, mag je er vanuit gaan dat ze het
ook over zichzelf heeft. Het is mijn inziens haar eigen levenswijsheid, waarbij het er op lijkt dat ze minimaal twijfelde aan een keuze die ze voor een ander had kunnen maken.
Ze heeft echter nooit het bewijs dat dat een betere keuze
zou zijn, al leek dat wellicht wel zo.
Ik ken je moeder niet dus wellicht zit ik er volledig naast
maar ik maak bovenstaande uit je tekst op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De filosofie van jouw moeder spreekt mij zeer aan! Ook ik ben tevreden met de huidige situatie, maar ik ben het volkomen met haar eens,dat er ergens vast wel iemand rondloopt die(nog) beter bij je past dan je huidige partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed is goed, het hoeft niet altijd beter. Helaas zit dit soms een beetje in de mens. Het altijd het streven naar meer. Ooit kende ik iemand die een hele evenwichtige en prettige relatie had. Dit was althans hoe ik erover dacht. Op een gegeven moment liep hij een vrouw tegen het lijf die zijn interesse wekte. Natuurlijk een compleet andere persoonlijkheid, simpelweg een ander mens als zijn toenmalige partner. Lijkt me logisch gezien het feit dat we allemaal op onze eigen manier uniek zijn. Omdat alles nieuw en spannend is, denk je al snel dat er gevoelens en prikkels aanwezig zijn die je mist in je relatie. Je wordt er door overweldigd en velen geven zich hieraan toe. Net als mijn vriend destijds. Na het stuklopen van zijn relatie, bleek na een tijd dat hij ondanks de gemeenschappelijke interesses eigenlijk helemaal niet op dezelfde lijn lag met zijn nieuwe vriendin. Het is een uitspraak die sommigen vaker voorbij hebben zien komen, maar "soms weet je niet wat je hebt totdat je het kwijt bent."

Kort samengevat: Als jij gelukkig bent met je huidige partner dan moet je je helemaal niet gaan bezighouden met of er misschien iemand zou kunnen rondlopen die nog beter bij je zou passen. Deze persoon loopt er ongetwijfeld, maar aangezien we geen garanties in het leven hebben zou ik never-nooit een goede relatie op het spel zitten waar je tevreden mee bent. Ben je dat niet dan is het een ander verhaal.