Hoe kun je als (aanstaande) ouders voorkomen dat je kind een nieuwtijdskind wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het fenomeen 'nieuwetijdskinderen' wordt gemaakt door de ouders. Je kunt dus voorkomen dat je kind een 'nieuwetijdskind' wordt door realistisch te blijven, en je kind gewoon te zien zoals het is: een kind, met alle bijzondere en individuele eigenschappen die een kind kan hebben. Niets meer, niets minder. Om een paar voorbeelden te noemen, wetend dat die niet compleet zijn: Als jullie kind regelmatig teruggetrokken is, en de wereld als het ware van een afstandje bekijkt, zeg dan niet meteen dat het kind "bijzonder beschouwelijk" is, en "dus" een 'nieuwetijdskind'. Nee, *elk* kind heeft wel eens behoefte aan een rustig plekje, aan alleenzijn. Sommige kinderen hebben daar maar af en toe behoefte aan, andere kinderen wat vaker. Dat is de normale variatie in karakter - en het maakt je kind niet tot 'nieuwetijdskind' als jouw kind zich toevallig wat vaker terugtrekt. Als jullie kind met een wijze of diepzinnige opmerking komt, zeg dan niet dat zo'n jong kind die wijsheid "helemaal niet kan hebben", en dat het "dus" een 'nieuwetijdskind' is. Realiseer je dat *elk* kind wel eens een wijze opmerking maakt. Soms doorziet het kind echt iets, soms maakt het kind zomaar een willekeurige opmerking, en zijn het slechts de ouders die daar een enorme wijsheid in zien. Goed, dit waren twee voorbeelden. Ik zou er meer kunnen geven, maar ik denk niet dat dat veel zou toevoegen. Het belangrijkste is dat je je kind ziet als kind, dat je realistisch blijft, en dat je geen dingen gaat zoeken die er niet zijn. Dat is het beste voor jullie, en vooral voor jullie kind. Toegevoegd na 1 minuut:   Enneh - mag ik je alvast feliciteren? Of was deze vraag in algemene zin gesteld?

Nee je kan er niets aandoen, een nieuwtijdskind wordt zo geboren. Het is ook een bevoorrecht kind. Je moet alleen onderzoek doen, naar hoe je dit kind het best kan stimuleren en hoe je het de ruimte kan geven om te ontwikkelen. En dan worden het prachtige mensen. ( net als iedereen)

Daar hoef je helemaal niets voor te doen. Nieuwetijdskinderen bestaan vooral in de verbeelding van de ouders en dat is ook niks bijzonders. Door de eeuwen heen hebben ouders hun kinderen al bijzondere eigenschappen toegedicht die niet wetenschappelijk te toetsen zijn en dit is niks anders. Gewoon blijven ademen en je kritisch vermogen niet uitschakelen, want jij en je vrouw zijn de enigen die er voor kunnen zorgen dat je een nieuwtijdskind kan krijgen.

Het kind is hetzelfde maar wordt geboren in 'n "nieuwe tijd".Zweverigheid en spiritualiteit leiken 'n trend.Vroeger waren er net zo goed nieuwetijdskinderen alleen bestond dat woord toen nog niet.Net als de stempels (zo zie k het,'n stempel) ADHD ADD enz. Dus ik denk dat je het voorkomt door je kind het stempel te besparen.

Wat valt er te voorkomen? Je kind zal zijn wie het zal zijn. Het is de omgeving die er een nieuwetijdskind-etiket op plakt.

Je kind is wie het is. Hoe je een kind behandeld vormt het kind vervolgens verder. Als je kind een nieuwetijdskind is en je wilt dit niet, dan zal dat net zo schadelijk zijn voor het kind als wanneer je wilt dat je een nieuwe tijds kind hebt, terwijl het kind geen nieuwetijdskind is. Laat het kind zichzelf zijn en ga van het kind uit. Ik wilde liever niet dat mijn kind superslim zou zijn, een beetje slim okee, maar niet tè. Maar ik heb hem nooit afgeremd en ook niet gepusht. En wat blijkt nu (hij is net 7), hij is superslim. Tja, dan pas ik mij als ouder aan. Want het belangrijkste is dat hij wordt wie hij IS, niet wie ik wil dat hij is, of wie dan ook. Zelf heb ik dat veeeeeel te lang geprobeerd, te zijn wie ik niet was, te zijn wie mijn ouders wilden dat ik was. Dat werkt echt niet. In liefde en vertrouwen naar je kind kijken en doen wat jij goed acht, dat is het beste dat je als ouder kunt doen. Je kunt wel advies in winnen, maar als ouder moet je keuzes maken, want de adviezen zijn vaak ook tegenstrijdig en je weet als ouder vaak heel goed wat jouw kind nodig heeft, als je er op durft te vertrouwen.

je zou dan eerst moet weten wat een nieuwetijdskind is, en wanneer een kind een nieuwetijdkind is. mijn dochter heeft ADD is HSP en beelddenker, heeft een vaalangst dus genoeg labels. voor sommigen is ze een nieuwtijdskind, voor anderen weer niet want ze is niet zweverig genoeg en ziet geen dingen die er niet zijn. voor mij is het mijn kid, met dezelfde labeltjes dan wat ik zelf heb (faalangst bij mij veel minder aanwezig) nou als mijn dochter een nieuwetijdskind is, dan ben ik een antiekere versie ervan? met labels is beslist niets mis, als het duidelijkheid geeft, handvaten zijn waar je verder mee kan, het voor begrip en acceptatie zorgt in de omgeving/bij ouders, en vooral ...... een kind ook gewoon KIND mag/kan en durft te zijn, op welke manier dan ook.

Bronnen:
diagnoses en vooral LABELTJES en nog meer...

Hoogbegaafd, nieuwetijd, paranormaal begaafd..., wat mij betreft kan je een kind als ouders niet erger in zijn natuurlijke ontwikkeling verstoren dan door dit soort eigenschappen uit te vergroten en naar de buitenwereld te etaleren. Elk kind is bijzonder! Elk kind heeft zijn talenten!En..., ja elk kind is anders. Het lijkt mij een grote verdienste van ouders om hun kind inderdaad heel goed te 'zien' , heel goed te begeleiden daar waar nodig. Echter het is desastreus voor een kind als ouders het overtuigen van het idee dat het anders, begaafder, gevoeliger, helderhorender, helderziender etc, is dan andere kinderen. In de meeste gevallen gaat het kind zijn recht op liefde hieraan ontlenen. Ik heb te vaak lijdzaam moeten toezien hoe deze kinderen, ondanks alle 'goede bedoelingen van de ouders' , uiteindelijk totaal in verwarring raken. Simpelweg door het feit dat deze kinderen 'verslaafd' zijn geraakt aan het idee extra bijzonder te zijn, dat zij hun identiteit zijn gaan ontlenen uit het feit dat zij iets 'zouden kunnen' wat een ander niet kan.... Een ingesleten overtuiging waar ze niet meer zo makkelijk van af komen en waardoor menigeen bij een psychiater uitkwam! Want niets is minder waar...., velen met u! Echt, ik kan een opkomende felle boosheid jegens ouders die hun kind zo graag op die manier willen behandelen niet tegen houden. Zij hebben geen idee, de ouders, wat ze aanrichten bij hun kind. Het lijkt er op dat zij hun kind slachtoffer laten worden van hun eigen heimelijke wens bijzonder te zijn. (merkwaardig genoeg is elk mens dat per definitie) In antwoord op jouw vraag, je kan niets voorkomen! Wat je wel kan doen is je kind goed leren zien, leren begrijpen, vooral beschermen en zo goed mogelijk begeleiden. Hoe het kind ook in elkaar moge steken! Mijn advies; houd het binnen het besef van 'normaal'!

Een kind is zoals het is. En blijft zichzelf in zekere zin, hoe je het ook opvoedt. Je kunt het steunen in zijn ontwikkeling, zodat het zo mooi wordt als het is bedoeld. Of je kunt het dwarszitten in zijn ontwikkeling, door het op te voeden op een manier die niet bij hem/haar past. Dat gebeurt als je je vooral laat leiden door je eigen ideeën, en te weinig kijkt naar wat het kind echt nodig heeft en gevoelig voor is. Zo'n kind zal dan wat scheefgroeien en later meer moeite hebben met het leven. Maar eh... dat eerste is zo perfect, dat lukt weinig ouders. Maar is een mooi streven! Ieder kind mag zijn zoals het is bedoeld! Of je voor de geboorte iets zou kunnen doen, betwijfel ik. Belangrijk is wel, dat je zelf goed in je vel zit. Dan kan het kindje beter groeien en zich ontwikkelen. Er is genoeg bewijs voor dat de ontwikkeling beperkt kan worden als ouders niet optimaal gezond zijn (op allerlei vlak, lichamelijk, psychisch).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100