Waarom zijn ouders zo streng (vraag van abc, 9 jaar)

Oeps... dit zegt misschien meer over ons (als ouders) dan over (een van onze) abc'tjes.

Wie schrijft ons een leerrijk verhaal, die we haar kunnen laten lezen waarom ouders soms "streng" moeten zijn.

(voor alle duidelijkheid: zo "streng"zijn we niet :) )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je dochter.

Het beste antwoord

Leuk weer een vraag van je dochter!

Dus je ouders zijn streng, je mag zeker niet elke avond heel laat opblijven. Of niet de hele dag snoepen. En je moet zeker ook nog je kamer opruimen.

Eerst was je klein en hebben papa en mama je leren lopen, praten, aankleden. Toen had je hulp nodig om dit te leren.

Zo leer je iedere keer weer wat van je ouders. Als je een stukje chocola hebt gegeten lust je er nog wel 1 en daarna nog 1, maar dit mag niet van je ouders. Niet omdat ze streng zijn, maar je ouders willen niet dat je pijn in de buik krijgt en er ziek van wordt daarom zeggen ze nu is het genoeg geweest.

Zo zijn er heel veel dingen. Misschien moet je wel je rommel opruimen en heb je daar geen zin. Ook dat kan gebeuren. Dit zeggen ze omdat je met meerdere mensen in een huis woont en als niemand zijn troep opruimt kan je later niets meer terugvinden. En als papa of mama dit allemaal alleen op moeten ruimen hebben ze geen tijd meer om samen met jou iets leuks te doen.

Als je ouders weer eens heel erg streng zijn kan je een keertje vragen waarom ze nu zo streng zijn en kunnen ze het vast wel uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Lora. Leuk antwoord. Ga ik haar zeker laten lezen.! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dank je ABC
@dutchmonique dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bullshit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow Genj..waar komt dat vandaan?? Zo'n reactie vraagt ook om uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toppetje Lora! Dikke plus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@congoleo dank je wel lieverd.
@genj ik heb je antwoord gezien, en neem je bullshit aan ter kennisneming.
De vraag is van een 9 jarige en jou antwoord is aan een volwassene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lora,antwoord en reactie helemaal TOP!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dank Peter

Andere antwoorden (6)

Adriaan van Dis zei het al: "Kinderen zijn meer bezig met hun ouders dan ouders met hun kinderen".
Ouders hoeven ook helemaal niet streng te zijn. Kinderen die vrij gelaten worden staan later sterk in de maatschappij en het is gewoon beter voor het kind.

Barry Hay ( Golden Earing): -'In opvoeden geloof ik niet. Kinderen voeden zichzelf op, je kunt ze hoogstens bijsturen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich een leuk antwoord, jammer dat je Barry Hay erbij haalt, ik ken hem toevallig persoonlijk..
Heel fijn dat je dat vraagt...

Ze zijn zo streng omdat je leiding nodig hebt en omdat ze zoveel van je houden... Dat had je niet gedacht hé dat dat de enige reden is... Ze zorgen voor je en zij weten zaken die jij nog niet weet... Daarom is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig antwoord, volgens mij heb je zelf geen kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er maar vier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuus en gefeliciteerd!. Maar waaorm voel je dan dat je leiding nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 jongens en één meisje... Omdat je ze voor pijn wilt behoeden... Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 jongen, 1 meisje. Je antwoord begrijp ik niet. Jij hebt leiding nodig om hen voor pijn te behoeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je stuurt uit liefde je kinderen zodanig dat ze zo min mogelijk pijn zullen gaan ervaren later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik. Maar waarom heb jijzelf dan leiding nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die "je" in dat betoog refereert aan dat kind, niet aan jou als ouder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist schat dat antwoord is helemaal goed... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik moet lezen: Je bent zo streng omdat ze leiding nodig hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Alles is naar het kind gesproken in dat betoog... Je vroeg toch: Wat zou je een kind zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. +1 voor jou en als het mogelijk was +1 voor voor Deva.
Dag ABC'tje,

Het is misschien heel raar. Maar je ouders houden heel veel van jou. Zij willen alles doen om jouw leven nu heel veilig te maken.
Ze willen je niet verliezen en ze willen dan ook niet dat je dood gaat.
Want zomaar de straat oversteken is heel gevaarlijk. Maar ook dicht bij het fornuis staan kan je je lelijk door verbranden.

Ook willen ze niet dat je erg verwent wordt. Want als je groot bent moet je wel in staat zijn om voor je eigen veiligheid te zorgen. Hiermee moet je sterk zijn voor de grote mensen wereld waarin je wordt vrijgelaten.
Maar vrees niet, dat is pas over een hele tijd. Je zult het allemaal langzaam leren hoor.

Dus op tijd naar bed, zorgt ervoor dat je een hele dag fit kan zijn.
Niet te veel snoepen en goed je bord leegeten dan blijf je gezond en sterk.

PS: Pappa en Mamma. Stimuleer je abc-tje in haar eigen zijn. Laat haar vrij om zichzelf te vinden en te worden. Zij hoeft niet jullie vertegenwoordiger te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ouders strng zijn omdat ze met ons het beste voor hebben. En ja in je pubertijd kan je soms ambetant doen omdat je ouders je mss verkeerd verstaan. Maar ik denk dat het echt voor je eigen bestwi is dat ze zo streng zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ouders willen altijd het beste voor hun kind.Omdat jou ouders van je houden.Later als je groter bent vind je dat heel erg lief van je ouders.Ouders kennen jou goed als kind ,en die weten wat goed en niet goed voor jou is.Kinderen willen vaak veel en snappen soms niet zo goed waarom ouders nee zeggen.Dat zijn grenzen zo wordt dat genoemd.En grenzen zijn vaak nodig omdat kinderen nog niet zoveel grenzen hebben.Het lijkt streng maar dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders zijn niet echt streng, maar ouders moeten regels hebben. Dat is op school ook zo. Regels zijn er voor de duidelijkheid. Want als je de ene keer iets wel mag en een volgende keer weer niet, dan snap je er niets van. Ze zijn er ook voor de eerlijkheid, want als je zusje welt wee koekjes mag en jij niet, dan is dat oneerlijk.
De regels maken ouders omdat ze willen dat hun kinderen zo goed mogelijk en zo veilig mogelijk opgroeien:
Dus gezonde dingen eten in plaats van snoep.
Op tijd naar bed gaan want dan zijn ze uitgerust om goed te leren.
Altijd laten weten waar je bent, anders worden ze ongerust.

Zo zijn er een heleboel regels en soms dat voor jou best weleens vervelend en moeilijk, want niet alle ouders hebben dezelfde regels. Dus als je vriendinnetje bijvoorbeeld later naar bed mag, is dat voor jou best wel eens moeilijk.
Maar je ouders hebben vast goed over die regels nagedacht en als je niet snapt waarom ze die regel hebben, kun je ook vragen wat de reden van die regel is. En als je vindt dat een regel echt te streng is (ik was zelf ook wel eens te streng voor mijn kinderen) en jij kunt uitleggen waarom dat zo is, kan de regel misschien zelfs wel een een keertje een beetje verandert worden. Maar dat moet je alleen maar doen als een regel echt niet klopt.