Hoe leer ik een eigenschap af?

Door mijn niet zo heel gezellige thuissituatie heb ik de eigenschap ontwikkeld om heel snel in de verdediging te schieten.
Mijn beste vriend viel dit een tijd geleden op, en hij stoorde zich eraan. Het zou me niks verbazen als veel meer mensen dit irriteert. Bovendien denk ik dat het best vervelend kan zijn in de toekomst.

Is deze eigenschap af te leren? En hoe? Ik heb het mezelf denk ik ook aangeleerd, maar geen idee hoe..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het klinkt stom, maar: oefenen. Het is al knap dat je je bewust bent van je gewoonte, dus stap1 is gezet. Ook dat je er open met mensen over durft te praten (en niet in de verdediging schiet voordat je geluisterd hebt naar de feedback van die vriend) is een flinke stap. Nu komt het er op aan om realistisch te kiezen: wat zou je voor alternatief gedrag willen laten zien? In welke situaties gebeurt het? Wat heb je nodig om je alternatief te laten zien? Herken je het zelf als het gebeurt? En dan oefenen, liefst in het bijzijn van iemand die je feedback kan&mag geven. Zie bijv. ook 'cognitieve gedragstherapie', gemakkelijk te doen en extreem succesvol bij het (af)leren van gedrag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100