Hoe kan ik onze relatie nog redden?

Onlangs is de vader van mijn vriendin op vrij jonge leeftijd overleden. Dit heeft en behoorlijke impact gehad op ons allebei en op onze relatie. Sinds dien lijkt zij steeds verder bij mij vandaan te trekken. Hoe meer ik haar probeer te steunen hoe verder zij zich terug trek. Wij zijn inmiddels op een punt aangekomen dat onze relatie te verbreken. Na 9 jaar samen wil ik alles op alles zetten om deze relatie te redden. Ik heb ons aangemeld voor relatietherapie maar ik vrees dat door de wachttijd deze hulp te laat zal zijn.
Wat kan ik in tussen tijd doen om m'n vriendin en onze relatie uit deze diepe dal te halen. En hoe kan ik mijn "vlinders" met haar delen?

Toegevoegd na 2 uur:
Even een paar punten duidelijker maken:
Haar vader overleed oktober vorige jaar.
Wij hebben zo'n 3 jaar geleden samen een huis gekocht en zouden volgende jaar Juli gaan trouwen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is al vanalles gepost met overlap van wat ik ga zeggen, maar ik denk dat het toch wat toevoegt om nog te reageren.
Mijn advies aan jou zou zijn om haar te laten weten dat je er voor haar bent. Luister naar haar als ze wil praten en als ze dat niet wil, dring je dan niet op. Soms is het heel erg belangrijk om er gewoon alleen maar voor haar te zijn, een arm om haar heen te slaan als ze verdrietig is en haar even te knuffelen. Ik zeg dit trouwens uit ervaring, een jaar terug is de vader van mijn vrouw overleden op ook erg jonge leeftijd.
En wat vooral heel erg belangrijk is, is dat je haar laat weten dat je van haar houdt., Zeg het gewoon af en toe, geef haar af en toe een kusje uit het niets, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vertelndit verhaal aan haar en wees helemaal oprecht en eerlijk. En wat het met je zou doen als je haar zou verliezen.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik haar al verteld en ze weet nu ook mijn kant van het verhaal. Alleen kan zij mij niet vertellen of uitleggen waar zij mee zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is lastig. Of ze weet het niet, of ze probeert je te sparen, of ze heeft twijfels.
Als mensen echt niet willen praten dan kun je daar helaas soms weinig aan doen.
Dat is een hele vervelende situatie. Deze situatie heb ik zelf meegemaakt. Bij ons heeft het lang praten nut gehad. Kleine dingen in de dag laten je ongetwijfeld zien wat exact het is wat haar dwars zit. Dit kan dieper zitten dan 'alleen' het "Mijn vader is er niet meer". Zo kan ze haar hele leven aan het heroverwegen zijn, kijken wat belangrijk is. Probeer met haar te praten. Geef aan dat je het gevoel hebt dat ze zich terug trekt uit jullie relatie, en vraag haar wat jij kan doen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik jou was zou ik haar gewoon even
tijd voor haar zelf geven
en dan kijken wat er gebeurt

als je te veel moeite doet kan het op een gegeven moment
heel irritant worden. dus doe rustig aan
en als je merkt dat ze bij draait
ga dan leuke dingen met haar doen en verwen haar een beetje

werkt het niet
sorry man maar dan heb je echt een probleem
succes !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang geleden het si. Maar als zij een goede band hand met haar vader dan is dit een grote schok. Dring je niet te veel op. Verwacht niet te veel. Als ze je nodig heeft moet je er voor haar zijn. Als ze wil praten praat met haar. maar dring je niet op. Zij heeft een droevige gebeurtenis te verwerken. Dat moet ze zelf doen al wil je haar nog zo graag helpen. Nee de tijd en rustig aan dan komt het wel goed.
12 jaar geleden
je schrijft onlangs, maar ik vraag me af hoe lang geleden onlangs is.
Een grote kans dat ze nog midden in het verwerkingsproces zit van de dood van haar vader. Jij hebt misschien ook wel een verwerkingsproces doorgemaakt, maar een compleet andere.
Zij nog midden in de rouw en jij wilt verder, en je wilt haar misschien wel graag meetrekken zo van: kom op, ik ben er toch, laten we weer wat leuks gaan doen ( even overdreven neergezet ) en druk geeft tegendruk. Hoe meer jij aan haar "trekt" hoe meer zij de andere kant op zal rennen want ze is daar simpelweg niet aan toe.

Overlijden van iemand dichtbij kan mensen volledig uit elkaar drijven. Het antwoord is uiteraard praten, maar niet praten in de vorm van zij verteld het probleem en jij hebt de oplossing. Maar praten over haar gevoelens en zonder oplossing of waardeoordeel haar aanhoren.
En jij moet ook praten, niet in de trant"ik wil zo graag mijn oude vriendin terug waar ik altijd leuke dingen mee deed hoe kunnen we dat regelen" .
Maar vertellen dat je ontzettende angst heb om haar te verliezen, dat je je onmachtig voelt hoe je moet omgaan met haar verlies, dat je absoluut niet kan voorstellen hoe verschrikkelijk het was om je vader te verliezen ( misschien heb jij de jouwe nog ) en vragen hoe ze wilt dat jij haar behandeld/reageert.

Kortom, praten praten praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ vooral de zin: druk geeft tegendruk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mensen die een dierbare hebben verloren zitten in een schok.
De ontdekking dat jouw vriendin haar vader nooit,maar dan ook nooit meer terugkomt duurt lang voordat ze echt beseft dat het waar is 'hij komt nooit meer terug'

Dat is zo onrealistisch voor haar ( iedereen ) niet te bevatten.

Je "moet" het zo zien in een zeer korte tijd sprak ze nog met hem en binnen 5 dagen is die van de aarde verdwenen.
Dood?
Dood is zo eng ver weg,dat is haast niet te bevatten.

Vele kunnen er niet over praten,anderen willen er elke seconde over praten.

Het beste is laat jouw vriendin waar van je echt houd,haar trauma beleven zoals het bij haar past,niets forceren.

Ook al lijkt het dat jullie van elkaar afdrijven dat is maar tijdelijk.
Hoelang dit duurt,verdriet heeft zijn eigen weg te gaan.

Een goede relatie verlies je niet,mits je wil blijven gaan voor jullie relatie.
Hou je echt van haar neem gewoon afstand,praat met haar en vraag wat ze wil en hoe jij haar evt. kan helpen of te wel steunen.
heel veel kracht en liefde voor jullie beiden
gr Maria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, ik ben enkele jaren na het overlijden van mijn vader gescheiden. Of ik dat ook gedaan had als hij nog geleefd had weet ik niet. Mijn vader wilde ik niet teleurstellen. Ondanks dat ik een goede reden had om bij mijn man weg te gaan bleef ik maar aanmodderen. Nadat mijn vader er niet meer was heb ik de knoop toch doorgehakt.