Weet niet wat ik moet....

Een vriendje van mij is 2 jaar geleden door een afschuwelijk ongeluk zn vader verloren. Hij heeft het zien gebeuren. Voor het ongeluk waren we 2 handen op 1 buik. Ik fungeerde als een 2de moeder. (hij is nu 23 en ik 41) Al zn problemen besprak ie met met mij. Na het ongeluk is ie zo veranderd. Logisch!!. Het gaat niet goed met hem....dat weet ik omdat ik dat aan hem zie en merk. Maar ook door wat zn vriendin, zn broer en andere mensen me vertellen. Als ik met hem probeer te praten, word ie boos. Hij sluit me compleet buiten. Het doet me verdriet om te zien hoe erg hij lijd en dat ie me niet in vertrouwen neemt en mn schouder om te huilen niet wil. Moet ik dan maar het contact verbreken omdat ik niet toe kan kijken hoe hij steeds verder afglijdt?? Moeilijk....want ik geef zoveel om hem. Hij is als een zoon/broertje voor me. Vraag me ook zo vaak af waarom hij me nu zo afwijst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoe erg het misschien ook voor jezelf is, denk ik dat je alles opzij moet zetten voor hem. Dus doen wat het beste is voor hem en niet wat het beste is voor jou. En dat wil jij ook, dat weet ik wel.
Omdat je niet weet wat het beste voor hem is, moet je hem de ruimte geven. Hou je niet aan hem vast, maar laat hem ook niet los. Laat hem merken dat je voor hem klaar staat als hij je nodig heeft, maar laat hem zelf ondervinden of hij dat nodig heeft.
Ik denk dus dat je een klein stapje terug moet doen (zeker niet het contact verbreken) en dan is het aan hem om een stapje naar jou te doen als hij daar aan toe is.

Maar het is een lastige kwestie. Hij zit begrijpelijk ontzettend in de knoop met zichzelf. Misschien is daarom een psycholoog ook een uitkomst. Een objectief iemand die ver van hem afstaat en die niet emotioneel bij hem betrokken is.
Naar mijn idee hebben mannen daar meer aan dan praten met mensen die dicht bij hen staan. Sowieso zijn emoties niet gemakkelijk om te uiten. En tegenover een psycholoog heeft hij het daar misschien makkelijker mee, omdat dat op een "zakelijkere" manier kan. De psycholoog is kalm en stelt gerichte vragen, waar hij misschien meer aan heeft dan een arm om zich heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hij is er toch nog niet aan toe om er direct mee geconfronteerd te worden, het is niks persoonlijks waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe even een gokje:
Hij is zijn vader verloren. Die heb zeer nauw bij hem stond. Zou het kunnen dat hij niet nog meer mensen wil verliezen door de dood. Misschien denkt hij dat hij de oorzaak is dat zijn vader dood is gegaan.
Duwt hij je misschien weg, zodat je dan niet meer bij hem in de buurt bent, zodat jij ook niet doodgaat. Duwt hij je weg uit liefde.
Hij wil die pijn niet opnieuw voelen.

Misschien kan je hem vragen: "ben je bang dat ik ook dood ga"
Misschien opent hij hierdoor en kunnen jullie praten over de dood. Wat betekend het voor jullie.
Boos is hij kennelijk zeker. Het gaat om het verdriet wat daar onder zit.

Het is een verschrikkelijke tijd voor je. Heel veel sterkte. Tijd kan veel wonden helen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij is er gewoon nog niet aan toe zijn hart te openen en zijn gevoelens te delen. hoe meer je aandringt, hoe goed bedoeld ook, hoe verder hij zich afsluit vandaar zijn boze reactie. het is niet persoonlijk naar jou toe.
verbreek het kontakt absoluut niet! geef hem liefde, warmte en geborgenheid, laat merken dat je er altijd voor hem bent, maar dring niet aan dat hij op je schouder gaat uithuilen. blijf er in ieder geval voor hem, en trek het niet persoonlijk naar jou toe. jij bent het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dramatische ervaring kan een impact zijn op je totale leven.
Iedereen reargeert hier anders op.
Ook de omgeving weet vaak totaal niet hoe te helpen.
Alleen je vriend weet hoe het voelt.
Hij heeft tijd nodig, veel tijd.
Hij zal er zelf uit moeten komen, uit dit diepe dal.
Voor hem bepaalt deze gebeurtenis waarschijnlijk zijn leven, hij kan alleen maar hier aan denken, het is er altijd, dag en nacht, er is alleen maar dat!

Dan kom jij, goed bedoeld, vol liefde en aandacht.
En daardoor schud je het gele bedje vol emotie weer op.
Hij is weer terug bij af, de volgende keer als hij jouw aan ziet komen denkt hij, oh nee, toch niet weer he, daar komt ze weer, moet ik weer luisteren , weer over na denken, weer opnieuw beleven.
Misschien wel dingen beloven dat ik meer op me zelf moet passen. Dat ik flink moet zijn.

Daarom wijst hij je nu af, dat is niet persoonlijk bedoeld , maar je kan hem nog niet helpen.
Wees er voor hem als de tijd er is, geef aan dat je hem begrijpt, en als je bij hem bent, vraag niets, ook niet hoe het met hem gaat, dat is nu precies wat hij niet wil horen.
Geef hem de tijd, uithuilen kan je niet afdwingen, maar wees er voor hem als hij zo ver is.
Help hem door te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is ie er nog niet aan toe, maar laat wel duidelijk weten dat als ie je nodig heeft, je er voor hem zal zijn.
Ik heb mijn vriendin een cd'tje gegeven met het nr. van Rene Froger. Hieronder de tekst.

Songtekst: Rene Froger - "You've Got A Friend"

When you've gone in trouble
And you need some lovin' care
And nothing, no nothing is going right
Close your eyes and think of me
And soon I will be there
To brighten up even your darkest nights

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come runnin'
To see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there, yes I will
You've got a friend

If the skies above you
Grows dark in sooty clouds
And that old notchin' wind begins to blow
Keep your head together
And soon I'll be there
To brighten up even your darkest night

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come runnin'
To see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there, yes I will

Well, ain't it good to know
That you've got a friend
When people can get so cold
They hurt you, they desert you
And they'll take your soul
If you let them
But they won't let them
Won't let them
Wooh, sing it with us

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come runnin'
To see you again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there, here we go

You just call out my name
And you know wherever I am
I'll come runnin'
To see you again, to see you again
And again and again
Winter, spring, summer or fall
All you have to do is call
And I'll be there, you know,
You've got a friend You've got a friend
You've got a friend
...