het gaat met erfelijke eigenschappen.

stel...
dat je oma blauwe ogen had, en je opa bruine.
bruine ogen zijn dominant over blauwe ogen.
je vader krijgt bruine ogen (dominant) maar draagt ook het gen (recessief) voor blauwe ogen.

bij voortplanting komen van elke cel (dus met alle eigenschappen) 2x de helftt bij elkaar. (een helf van je moeder, een helft van je vader, samen ben jij dat)

omdat elke voortplantingscel maar de helft bevat van alle erfelijke eigenschappen kan je vader zowel de gen van blauwe ogen, als dat van bruine ogen doorgeven.

bij je moeder werkt dit net zo.

als bruine ogen dominant zouden zijn kunnen ouders dus tóch een kind krijgen met blauwe ogen! (als maar 2 keer de helft van de voortplantingscellen met het blauwe ogen gen samen komt)

het is wel uit te rekenen hoeveel kans er is op een kind met blauwe of bruine ogen, met zwart of rood haar.
maar dan moet je weten wat dominant is en of er ook aanleg is voor een andere kleur ogen.

zo is bv rood haar 'raszuiver' ouders met rood haar hebben 2 keer de aanleg (2 x de helf) voor rood haar.
2 ouders die rood haar hebben, en een kind hebben dat geen rood haar heeft.... daar moet de melkoer bij aan te pas zijn gekomen :)

er is 1 gek ding wat de genen kunnen. dit heet crossing over. de genen letten dan even niet meer op wat dominant is want voegen zich op een andere manier samen. je ziet het weleens bij mensen met een donkere huidskleur, zwart haar, en blauwe ogen waar je wel naar móé't kijken :)

een ingewikkeld verhaal, maar je bent vast heel trots op je zwarte haar en mooie groene ogen :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crossing over is echt heel iets anders dan jij beschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het, maar anders word het een langer verhaal, (vind het al lang genoeg)! kan wel met jargon gaan smijten, of met schema's komen maar denk dat de meesten meer hebben aan een uitleg die beter te snappen is, vandaar :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben biologiedocent en snap alleen je uitleg over crossing over niet. Bij crossing over raken stukken genen door elkaar, omdat ze tijdens de celdeling over elkaar heen liggen. Dit kan wel voor genetische variatie zorgen (als de fout niet dodelijk is), maar anders dan jij beschrijft. Het is niet zo dat "genen even niet opletten". Voor de rest ben ik het ermee eens. Bij simpele overerving van een recessief gen is de verhouding 1:4. Dus 1/4 kans op in dit geval de groene oogkleur. Maar dan ga ik er vanuit dat de oogkleur simpel overerft door één gen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een gek ding wat genen kunnen, en híérdoor letten ze even niet op wat dominant en recessief is.
(genen kunnen natuurlijk helemaal niet opletten) voor de rest kan ik je verhaal helemaal volgen (ken ook de schema's en formules als de juiste gegevens er zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en toen was het stil? :)

Andere antwoorden (5)

Genetische variatie. Niemand is hetzelfde. Dit is met toeval gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met toeval heeft het weinig te maken. Des te meer met overerving en genetica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toeval bestaat niet bij erfelijkheid want alle eigenschappen staan vast. kenmerken komen dus niet uit de lucht vallen. (het minnetje is niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pascal: Als je met "toeval" bedoelt dat het toeval uitmaak welk gen je krijgt van je ouders, dan is het antwoord niet volledig, maar snap ik wel wat je bedoelt.
Je ouders hebben beiden genen die de kleur van hun ogen bepalen. Hun hebben ook blauw, groen, etc. Bij hun heerst toevallig de bruine genen. Bij jou heb je net de minderheersende genen gekregen en daardoor heb je een ander kleur ogen. Jou kind kan weer bruin krijgen etc ;)
Of adoptie, maar daar ga ik niet van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruin is altijd dominant boven de andere kleuren van de ogen
Heb je ooms, tantes met zwart haar? Of grootouders met groene ogen? Kijk een naar overeenkomsten met je ouders, qua neus, lengte etc. Toch nog twijfel. Zoek dan eens je babyfoto's op. En ga eens rustig met je moeder om de tafel zitten. Durf je dat niet? Je huisarts heeft alle gegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dan toch maar die babyfoto's opzoeken. Bij bevallingen in ziekenhuizen krijgen 'moeders' een boekje cadeau, waarin allerlei reclame maar ook wetenwaardigheden kunnen worden opgeschreven. Foto's van voor en net na de bevalling geven je de zekerheid dat je idd de zoon/dochter bent van.. Dan alleen nog 'je vader'. Dat wordt dan een lastig gesprek. Kan je een beetje met je ouders opschieten of merk je qua karakter en intresses grote verschillen? En nogmaals, je kan altijd bij je huisarts informeren. Hij kent een beroepsgeheim en is verplicht zijn hele dossier over jou aan je te laten zien. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Polat, dan is het wel duidelijk hoor. Je opa had twee genen voor de blauwe kleur waarschijnlijk en je oma voor groen en bruin. Dan heb jij waarschijnlijk het gen voor groen van je oma en het gen voor blauw van je opa georven. Natuurlijk indirect, want je ouders hebben die genen weer van hun ouders georven. @BvW: Waarom zou je suggereren dat Polat geen kind is van de ouders? Er is geen reden om dat te veronderstellen n.a.v. de informatie in de vraag.
Hoi Polat,

In feite stel je twee vragen over de overerving: van haarkleur en van oogkleur.

Het erven van oog- en haarkleur ligt op de genen. Deze genen zijn eigenschappen en liggen op chromosomen. Een mens heeft 23 paar chromosomen. Van elk paar heb je er één van je moeder en één van je vader gekregen.

Omdat op beide paren het gen voor de eigenschap van de haarkleur ligt, hangt het van die eigenschap af wat er gebeurd. Zo is de bruine kleur het meest dominant, dan het groen en het minst dominant is blauw.

Als jouw ouders allebei bruine ogen hebben, dan komt de dominante eigenschap bruin naar voren. Maar je beide ouders hebben kennelijk ook een gen dat niet bruin is, bijvoorbeeld groen. Wat er is gebeurd dat zowel je moeder als je vader dit "groene" gen hebben doorgegeven. De dominante bruine kleur ontbreekt dan en het resultaat is dat je een groene oogkleur hebt.

Omdat groen ook dominant is, kan het ook zo zijn dat één van je ouders niet als tweede een "groen" gen heeft, maar ee"n voor blauwe ogen. Ook bij die ouder zal het bruin domineren, maar in dat geval krijg je van de ene ouder het "groene" gen en van de andere de "blauwe". In dat geval zal groen meer overheersen en komt bij jou ook de groene kleur naar voren.

Zo werkt het ook met haarkleur.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook de animatie op: http://www.erfelijkheid.nl/overerving.php

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij Haarkleur zijn minstens twee verschillende genen betrokken. Dat maakt het wat ingewikkelder. Twee bruinharige ouders kunnen bijvoorbeeld een blond kind krijgen, ondanks dat bruin dominant is, maar er zijn meer genen betrokken dan het gen voor bruin en blond.

Zie ook de eenvoudige animatie in de tweede link.

Toegevoegd na 30 minuten:
http://www.erfelijkheidinbeeld.nl/new/index.php?option=com_content&view=article&id=73:haarkleur&catid=49:erfelijkheid-wat-is-dat&Itemid=62

Ik denk dat je het beste bovenstaande animaties even kunt bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande link kan je zien hoe de oogkleur wordt bepaald binnen de erfelijkheid.
Toch is het vreemd dat wanneer beide ouders bruine ogen hebben jij groene ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo vreemd? Bruin is een dominante eigenschap. Beide ouders hebben dan het niet dominante gen (voor blauw of groen).