Ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben.

Eerzucht is het verlangen om hogerop te komen,
ambitie, sterk verlangen en dan vooral naar roem.

Schaamte kan om vanalles gaan.
Je kunt je schamen omdat je te dik bent.
Je kunt je schamen omdat je niet zo goed kan lezen.
Je kunt je schamen omdat je vuile nagels hebt.
Je kunt je schamen omdat je gelogen hebt.
Je kunt je schamen omdat je iets heel erg slechts hebt gedaan.
Daar is niets mis mee.

Schaamte is
je opgelaten en schuldig voelen.

Als schaamte een ingeworteld trek is en het betekent dat je voortdurend de neiging hebt jezelf minder te vinden dan een ander, dan is dat negatief.
Het kan zelfs een psychosociale emotie zijn, waarbij de angst om door anderen misprezen te worden bepalend is.

Als je tegelijk eerzuchtig bent, dan zal het een wel het ander in de weg zitten.

Maar dat is dan een combinatie van factoren
die lang niet altijd twee kanten van een medaille zijn.