wat kan je doen als je bang wordt als je (nieuwe ) vriend te dichtbij komt?

Ik heb een slecht huwelijk achter de rug. gevangen in mijn eigen huis, huiselijk geweld.
nu na ruim een jaar heb ik een nieuwe jongen leren kennen. In niets lijkt hij op mijn ex maar elke keer als ik het gevoel heb dat hij te dichtbij komt qua gevoel creëer ik afstand, doe ik lullig. dit doe ik zonder erover na te denken.
Hij vind het niet erg en begrijpt het wel maar ik daarentegen vind het wel erg, voel me naderhand schuldig en ben dus opzoek naar handvatten om dit gedrag te doorbreken. Ook omdat ik bang ben dat dit op den duur onze relatie zal opbreken

ik hoop dat iemand een tip heeft hoe ik hier mee om kan gaan wat ik eventueel aan kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Vermoedelijk heb je vreselijk veel angst, verdriet en kennelijk ook verwaarlozing, meegemaakt..nadat je vroeger met je ex kennis gemaakt had.

Alles wat nu een beetje op liefde en tederheid lijkt..associeer je daarom met de alle ellende die je bij je ex hebt moeten doorstaan..omdat je met je ex ook een fijne eerste tijd hebt gehad.

Kortom je bent bang geworden je helemaal te gaan geven aan een man..er blijft een sterke remming.

Jij moet daarom een beetje geduld met jezelf hebben. Jezelf wat tijd gunnen om alles wat er gebeurd is, te kunnen verwerken.

En je nieuwe vriend moet jou daarbij continu met al zijn liefde en begrip ter zijde staan.

Hij moet jou dus opvangen..en jou de geborgenheid geven die jij zo vreselijk hebt moeten missen..

Pas als jij je volkomen veilig bij je vriend voelt en jij je helemaal durft te geven..blijkt dat, zonder dat je het van jezelf gemerkt hebt, je je langzamerhand wèl durft te gaan geven..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er was pas een dik jaar voorbij toen je die jongen leerder kennen. Het is dus niet zo verwonderlijk dat je zo reageert. Ga eens met een psycholoog praten. Die kan je de weg in deze wijzen. En forceer jezelf niet. Je moet jezelf de tijd gunnen om over je rot ervaringen heen te komen. Gelukkig heeft je vriend begrip voor de situatie. Dus wat dat betreft zit het wel goed.
12 jaar geleden
Vertel je vriend eerlijk waarom je geblokkeerd bent als hij te dicht bij komt. Vraag jezelf ook af of je wel toe bent aan een nieuwe relatie. Je kunt ook als je dit allemaal nog niet verwerkt hebt hulp zoeken hierbij. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 9 jaar psychiatrie ben ik officieel anti-psychiatrie geworden.
Ik denk dat er een paar dingen nodig zijn:
1) Tijd, veel tijd.
2) Er over praten met dierbaren.
3) Er achteraf over praten met je partner en eventueel je excuses maken.
4) Even (fysieke) afstand van elkaar nemen wanneer het mis dreigt te gaan.

Ik hoop van harte dat je wat met deze tips kan. Ik ben ook maar een leek, maar ik vind het rot voor je dat je in deze situatie zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan op dit moment last hebben van bindingsangst.
Als je je vriend (onbewust) niet meer dichtbij laat komen, dan kan je ook niet meer gekwetst worden.

Wanneer er gevoelens van verliefdheid of genegenheid ontstaan dan slaat de paniek toe en gaat men onbewust naarstig op zoek naar een reden om vooral geen relatie aan te gaan. Wanneer men dan ook nog bedenkt dat men onbewust toch telkens weer voor hetzelfde type partner kiest zal er telkens weer een bevestiging zijn dat een nieuwe relatie onmogelijk is.

Zonder de slechte ervaringen te verwerken en een plaatsje te geven en vaardigheden te ontwikkelen om zelf ook niet telkens dezelfde fouten te maken zijn veel mensen niet meer in staat om nog een goede gezonde relatie op de bouwen.

Je zal eerst de vorige slechte relatie moeten verwerken voor je aan een nieuwe relatie kan beginnen. Misschien is therapie wel een oplossing. Spreek erover met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil eerst even zeggen: WAT SUPER KNAP DAT JE UIT DIE RELATIE BENT GESTAPT !!!!!

Wat je zou kunnen doen is naar een psycholoog gaan , die heeft hier meer verstand van dan wij , en die kan je handvatten geven .

Het probleem is dat je zeer gekwetst bent en dat zit nu in je en dan is het logisch dat je een muur omheen hebt als iemand te dicht bij komt.
Een psycholoog kan je stapje bij stapje helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens EMDR. Dit is een methode die ervoor zorgt dat het trauma (grotendeels) verdwijnt. Je blik is nu verkleurd door je verleden, en daarom heb je een probleem in het heden. Een trauma zorgt er ook voor dat het lichaam van de wijs is, en je kunt er zelf eigenlijk heel slecht weer uitkomen. Met EMDR krijg je geluidssignalen te horen bij een bepaald opgeroepen beeld, en zo corrigeer je het lichaam weer. 10 jaar naar een Psych, en je volproppen met medicatie is zeker geen oplossing. Met EMDR heb je dat helemaal niet. Kijk maar of je iets aan de link hebt.