Kan een volwassen iemand die van huis uit totaal geen respect e.d kent, dit nog echt leren?

Iemand uit mijn omgeving heeft van huis uit nooit geleerd respectvol met anderen om te gaan.
Zij kan wel aardig doen maar dit komt niet van binnen uit.
Zij heeft ook moeite om liefde te geven en neemt alleen maar (ze heeft als kind weinig liefde gekregen).
Haar partner is dus familie van mij en blijft bij haar in de hoop dat ze veranderd.
Het lijkt werkelijk of zij niet door heeft dat er ook nog anderen naast haar zijn waar je rekening mee moet houden.
Kun je dit nog werkelijk leren in te zien als volwassene?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Mijn ervaring met een dergelijke partner is dat het niet is aan te leren op de manier zoals dat normaal gesproken bij een kind gaat. Bepaalde software is bij de persoon niet (of verkeerd) geïnstalleerd (om het even technisch te vergelijken) en dat kan achteraf niet meer ongedaan of veranderd worden.
Wel kan de partner, indien van goede wil, cognitief (verstandelijk) aanleren wat er van hem of haar wordt verwacht in bepaalde situaties. Echter het blijft een verstandelijke reactie/omgang en daardoor altijd anders dan wanneer deze eigenschap door een individu op jonge leeftijd zelf is ontwikkeld. (vergelijk wat je schrijft; niet van binnenuit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iK vind de trouwens ook heel goed verwoord plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de moet zijn deze

Andere antwoorden (7)

Tuurlijk kan dat
Ze moet het alleen zelf willen als ze dat niet wilt dan gaat et ook niet gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, maar zal niet makkelijk zijn. Volgens mij zal deze vrouw wel wat aan therapie hebben.
Maar dan moet ze wel zélf inzien dat haar omgang met mensen anders kan dan ze nu doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan of jij dat zo ziet of dat zij zich daar ook bewust van is. Zolang die partner het accepteert zal er weinig animo voor haar zijn om haar respectloze houding te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij niet gedwongen wordt om te veranderen zal ze dit ook niet. Zij is zo opgevoed en weet niet beter. Ze moet er dus duidelijk op gewezen worden en dan ook nog eens inzien dat ze verkeerd bezig is. Zolang door haar omgeving dit gedrag geaccepteerd wordt, zal zij geen reden inzien waarom zij zou veranderen. Pas wanneer zij hierop aangevallen wordt en zij dus gedwongen wordt doordat ze er anders niet meer 'bij' hoort of anders gemeden wordt of iets dergelijks en ze weet dat ze er iets aan moet doen, dan zou ze kunnen veranderen. Het zal niet gemakkelijk zijn, want het zit helemaal in haar persoonlijkheid verweven, maar het is mogelijk.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet, dat haar vrienden en familieleden haar moeten 'dwingen' te veranderen door haar 'aan te vallen' of te 'mijden'. Dat zou toch ook respectloos zijn!
Dat kan alleen vanuit haar zelf, dus als zij zelf de noodzaak er van inziet. Dan nog zal het erg moeilijk zijn en zal ze het niet eigenhandig kunnen doen. Haar gedrag is zoals je zelf al zegt het resultaat van haar ervaringen als kind. Het kan ook best zijn dat ze het allemaal wel wil ergens die van binnen, maar dat ze een masker of houding ophoud die uit moet stralen dat ze sterk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zegt ze kan wel aardig doen. Maar doet ze dat uit eigen belang? Want dat vind ik een heel belangrijk gegeven. Zij kan wel degelijk leren alleen moet ze het wel willen.

Ik vind wel dat jullie het haar moeten zeggen. Of hebben jullie dat al gedaan en hoe reageert ze daarop?

Dat is belangrijk om de vraag helemaal zo goed mogelijk te beantwoorden.

Als ze boos reageert dan word het bijzonder moeilijk. Ze moet namelijk zelf willlen veranderen anders gebeurd er niets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dofa, het is haar al meerdere malen door een paar vershillende mensen gezegd en ze reageerd afhankelijk van wie het is meestal boos.
Op haar vriend reageerd ze dus erg boos en ontkend het.
Ze vindt dat ze niet hoeft te werken aan zichzelf en vindt het eigenlijk wel prima zoals ze is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal boos zegt u. Dus niet bij iedere persoon. Zou de persoon bij wie ze niet boos word haar kunnen bereiken? Het lijkt mij dat uw vriend zijn vriendin duidelijk zal moeten maken dat haar gedrag echt niet door de beugel kan. Wil hij zo doorgaan? Op den duur is het dan toch niet vol te houden en kan hij het beter nu aanpakken. Haar iedere keer als ze neemt zeggen je doet het weer. Dan word ze boos en dan weer zeggen en nu word je nog boos ook. Als je nog even doorgaat dan word ik boos en niet zon klein beetje ook. Ik wil dat je niet alleen aan jezelf denkt. Wat denk jij nou dat de hele wereld om jou draait, maar zo is t net toevallig niet. Als ze steeds bozer en bozer word als haar vriend zo doet dan zou ik haar voor de keuze stellen of ik ga of jij. Afgelopen. Ik denk ook dat ze het tot nu toe wel prima vind, want ze krijgt toch elke keer weer krediet dus welke reden heeft ze om aan zichzelf te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de kans bestaat ook dat ze zielig gaat doen waardoor je weer medelijden krijgt. Ook daar is zij en vriend beiden niet mee gebaat. In de slachtofferrol gaan zitten levert trouwens nooit voor niemand iets op. Hoogstens een tijdlang sympathie, maar op een gegeven moment is men dat ook zat. Maar ik ken haar niet en weet niet of ze zo gaat reageren ik attendeer u er alleen op dat het kan dat ze zo gaat reageren als haar boosheid niet lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beschrijft haar helemal goed.
Ze is niet bepaald voor rede vatbaar en eigenlijk is er voor zover ik weet niemand van wie ze iets aanneemt wat haar als kritiek klinkt.
Dan vervalt ze ook in een slachtofferrol.
Het familielid die haar vriend dus is heeft in ieder geval zijn huwelijk uitgesteld of laat het afblazen.
Haar reactie was nog meer woede met als gevolg helemaal haar eigen gang gaan alsof hij niet bestaat.
Ter aanvulling op Kaidon:
Haar 'gevoel' ontbreekt dus. Je kan er niet aan refereren, want ze begrijpt dat niet. Conclusie: niet doen, dit is volstrekt zinloos. Voor een normaal en gevoelig mens is dat heel vreemd, omdat er iets menselijks ontbreekt. Maar aanvaard, dat dit nu eenmaal zo is, een vast gegeven.
Dan is de weg vrij om iets te doen. En dat is inderdaad: africhten. Zoals je een hond dingen leert, of een klein kind. Dat heeft zij inderdaad ook inderdaad gemist.
Hoe gaat dat africhten? Gewoon door beloning en straf. Een beloning is datgene, wat zij als beloning ervaart. Dus niet wat jij denkt wat een beloning is. Bij de interactie (het africhten dus), moet je voortdurend bij jezelf afvragen hoe jouw actie overkomt: of de beloning inderdaad als beloning overkomt. Idem voor straf.
Zorg ervoor, dat je vaker beloont dan straft.
Zorg er ook voor, dat de straf mild is, en vooral *respectvol*.
Respectvol straffen is cruciaal. En moeilijk, want je hebt gauw de neiging om naargeestig terug te snauwen. Daar zit dan ook de uitdaging in de omgang met narcistische mensen: de respectvolle bejegening, zonder je eigen belangen uit het oog te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas, wat een bijzondere wijze van aanpak zeg maar.
Is dit een bepaalde officiele soort van behandeling die ergens ook aangeprezen staat of bekend is in de psygologie?
Interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, Nonamanis. Deze benadering is geënt op het Behaviorisme. Op Youtube kun je leuke filmpjes zien om te begrijpen wat dat voorstelt, zoek maar eens op 'pigeon operant conditioning'. Heel leuk en leerzaam.
Verder op het strak aanvaarden van de werkelijkheid.
Het respect vloeit voort uit de aanvaarding van de bestaande verschillen. Een dompteur heeft echt wel respect voor zijn tijgers.
En: het werkt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel een mens iets anders is dan een dier zou dit best wel kunnen werken. Vooral veel belonen voor goed gedrag.
Het kan zijn dat zij op een gegeven moment gaat inzien dat het ook voor haar voordelen heeft als zij haar gedrag verandert. En als zij zich anders gaat gedragen dan gaat ze zich op den duur ook 'van binnen' wel anders voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas, het zou idd kunnen werken alleen vond ik niks terug mbt volwassenen.
Bij kinderen werkt het belonen en straffen voor bepaald gedrag vaak wel, maar volwassen zijn vaak hardleers, hoewel deze volwassen waar het over gaat ook vaak net kinderen lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nonamanis, het wordt een beetje een discussie. Misschien verder via een pm?
Wat ik beschrijf is niet een recept, maar een strategie. Ik heb deze strategie in de praktijk en met succes toegepast. Wel blijft het nadenken over iedere situatie. Je moet steeds je kennis, inzichten en creativiteit gebruiken, een plan opstellen, en dat mijn verhaal als leidraad gebruiken. Het helpt echt, doordat er dan een duidelijke lijn in zit.
Verder is het zo, dat operante conditionering altijd helpt bij levende wezens, of ze nu 'dier' of mens, jong of oud zijn. Het is een basismechanisme, zonder welke wij echt niet kunnen leven.