Moet ik bij mn vriend blijven?

Ik hou van mn vriend, maar volgens mij niet meer op de goede manier (zoals verliefde mensen) Ik snap alleen niet waarom, hij heeft zoveel wat elke vrouw zou willen! Hij is lief, zorgzaam, behulpzaam, staat altijd voor me klaar, zou bijna alles voor me doen, ziet er goed uit, kan alles tegen hem zeggen, heeft een goede baan en met hem ga ik een hele mooie toekomst tegemoet waar sommige dromen uit zullen komen! Hij geeft zekerheid, veiligheid, vertrouwen, maar moet ik daarvoor bij hem blijven? Er zijn ook zat dingen die ik mis. We zijn nu iets meer dan 8jaar samen en het is alsof het gevoel weg is bij mij. Ik voel me ook niet meer seksueel aangetrokken tot hem. Ik vind het heel eng om na al die jaren die stap te zetten! wat moet ik doen? We praten overal over samen en problemen proberen we meteen aan te pakken, maar dit valt denk ik niet te veranderen.

Toegevoegd na 24 minuten:
ik weet dat de verliefdheid na al die jaren er niet meer is, maar gewoon wel een gevoel dat erbij hoort. soort van liefdesgevoel zeg maar!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (5)

Probeer nog samen naar een relatietherapeut, want 8 jaar is wel heel wat, en misschien kan het weer alle gevoelens los maken, maar als dit ook niet werkt, dan is loslaten inderdaad eerlijker naar hem toe.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook 8 jaar samen met mijn man, en ik heb dat verliefde gevoel ook niet meer, hoor! En dat is maar goed ook, want anders zou ik niks meer gedaan krijgen...

Ik had dat ook, van dat seksueel niet meer aangetrokken voelen, en wij zijn samen naar een seksuoloog gegaan. En nu hebben we 2 kinderen. Weet je wat het is? Als je elkaar zo goed kent, is de verrassing eraf. Andere mannen lijken dan opeens aantrekkelijk omdat ze 'nieuw' zijn. Maar dat wordt ook weer een keer gewoon. Die andere mannen stinken ook op de wc en die laten hun rotzooi ook slingeren (bij wijze van spreken dan). Ik denk dat je bij niemand voor eeuwig die verliefdheid houdt.

Ik ben heel gelukkig met mijn man. Hij houdt van mij en hij is een geweldige vader. Soms zou ik willen dat hij wat actiever was en dat hij niet zo negatief zou doen over dingen, maar het is echt overal wel iets, hoor! Je moet voor jezelf besluiten waar je gelukkiger van wordt: van de gedachte aan een toekomst zonder hem of aan de gedachte van een toekomst met hem. Dat kun jij echt alleen zelf doen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Sowieso voor het eerste deel van je antwoord. Maar ik geloof inderdaad ook dat liefde een keus is! Ik zou iedereen willen aanraden om eens naar de film FireProof te kijken. http://www.fireproofthemovie.com/
In vrijwel elke relatie treedt na verloop van tijd een zekere gewenning op. Men lijkt een beetje op elkaar uitgekeken.

Mede daarom is het ook dat bijna elke relatie omstreeks het tiende jaar in een crisissituatie belandt

Gevoelens van verliefdheid lijken dan even afgestorven..maar als de relatie stand weet te houden komt die er sterker uit tevoorschijn.

Daarom ook viert men het twaalf en half jarig huwelijksfeest.

Na c.a vijfentwintig jaar treedt er weer een zekere gewenning op..dit is de tweede crisisperiode van een relatie.

Als ook dàn de relatie stand houdt..blijven de meeste relaties levenslang voortduren.

Wat ik wil zeggen is: Weet gewoon dat deze situatie optreedt en probeer lekker bij elkaar te blijven.

Als de verliefdheid even wat minder wordt..moet de liefde sterk genoeg zijn om elkaar gedurende deze periode wat op te vangen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen zal vanuit haar of zijn referentiekader antwoord geven, ook ik. ;-)
In Nederland is de 'norm' dat je bij elkaar 'moet' blijven, in de praktijk valt dit heel erg tegen, gezien het aantal scheidingen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar neem je gevoelens serieus, echt! Wat je nu doet is alles redeneren vanuit je verstand, en niet vanuit je gevoel. Ook ik kreeg steeds meer weerzin in seks, dat kan allerlei redenen hebben, maar bij mij kwam het van binnenuit. Iets wat mijn lichaam me wilde vertellen, maar waar ik zelf eerst niet aan wilde. Ook ik heb afscheid moeten nemen van een man die heel goed voor me was, maar van mijn kant was het niet echt meer. Het zou niet eerlijk zijn geweest, tegen over mezelf, maar ook tegenover hem, om door te gaan.

Weet je, het is geen misdaad om uit elkaar te gaan, het gaat om jouw gevoelens, een ander kan vinden (en misschien jijzelf diep van binnen ook) dat je bij elkaar moet blijven, maar een heel leven kan heel lang zijn als het niet echt goed zit.

Persoonlijk heb ik veel liever een hele goede relatie waarin het echt goed zit, dan te blijven hangen aan iemand waar het niet echt mee klikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt normaal te zijn dat het verliefde gevoel na een jaar of 4 verdwijnt.
Die verliefdheid of het liefdesgevoel kan je ook zelf weer opwekken, dus geef nog niet op! Er bestaat zoiets als 'opnieuw verliefd worden' op je eigen vriend.
Je kunt hiervoor de hulp van een therapeut inschakelen, maar om kosten te besparen kan je eerst zelf wat dingen proberen:
- bedenk waarom je zo verliefd op hem was, wat je zo aantrekkelijk aan hem vond
- ga na wat de goede punten van jullie relatie zijn
- bedenk wat je allemaal nog samen wil doen
- praat erover met je vriend dat je je minder seksueel aangetrokken tot hem voelt, misschien vinden jullie er samen een oplossing voor, en het is belangrijk dat je het hem eerlijk vertelt
- ga er samen op uit voor een weekje om alleen voor elkaar de tijd te nemen

Het is belangrijk eerlijk te blijven naar je partner, en niet je geluk ergens anders te zoeken voordat je er alles aan hebt gedaan om er met hem het beste van te maken, dat zou zonde zijn!