vervangende medewerking als ex niet meewerkt aan scheiding

Ik heb scheiding aangevraagd en ex reageert tot nu toe nog niet.

Wel heeft ie 1 van mijn kinderen gebeld dat ik hem zn huis uit wil hebben.

In het echtscheidingsconvenant, wat mijn advocaat heeft gestuurd staat: vrouw wil in goed onderling overleg de boedel fifty fifty verdelen.

Ook dat ik het goed vind dat hij het huis behoud en mij daarom uitkoopt.

Als hij niet reageert dan gaat de advocaat vervangende medewerking vragen. En dan kan het volgens de advocaat wel zo zijn dat het huis verkocht word
Heeft hier iemand ook wel eens eenzelfde situatie meegemaakt? Mijn ex heeft geld genoeg om een advocaat te nemen. En zijn inkomen is ook veel hoger dan de mijne dus uitkopen is ook geen probleem.

Verder wil ik geeneens alimentatie vragen, dus dat mag ie ook al houden. Ik snap niks van dit gedoe

Hij belt mijn kind dat ie het huis uitmoet, terwijl als ie gewoon een advocaat neemt er niks aan de hand is. Ik snap hier gewoon niks van. Wie weet meer van vervangende medewerking? Ik kan de advocaat vragen maar vragen stellen bij hem kost veel meer dan hier.
Op het rechtenforum is er niemand, die meer weet van vervangende medewerking. Wel had ik gelezen dat sommige advocaten er niet eens van weten van vervangende medewerking. Ik weet het nu wel, maar hoe dat precies gaat weet ik niet
Waarom doet ie dit?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb zelf spaargeld boven de norm dus moet ik in eerste instantie zelf de gerechtskosten dragen. Is dat erg duur?Hij moet ook al de helft daarvan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Wanneer een scheiding wordt aangevraagd en één van de echtelieden wil niet meewerken, dan kan bij de rechter
om vervangende toestemming voor het indienen van het verzoek worden gevraagd. Als de vervangende toestemming wordt gegeven kan alsnog een verzoek worden ingediend zonder medewerking van die ene persoon.
Er wordt wel altijd alsnog naar de mening van de andere persoon gevraagd.
Vervangende toestemming betekent niet dat er al daadwerkelijk akkoord wordt gegaan met het verzoek om scheiding, maar betreft puur het indienen van het verzoek.

Het bewust niet meewerken van je ex zie ik als een rancune poging, omdat hij gewoon kwaad is en het in feite niet accepteert dat jij de touwtjes in handen neemt.
Vaak zie je dan dat degene die de scheiding aanvraagt op allerlei manieren wordt dwars gezeten. Hij zit in de slachtofferrol en jij bent de boosdoener! Zo probeert hij zich al bij het kind in te dekken, want jij stuurt hem zijn huis uit en hij is zielig en alleen overgebleven, dergelijke manipulaties gebeuren helaas veel.
Niet iedereen accepteert een nieuwe situatie snel en zeker niet als hij kwaad is en er geen begrip voor heeft, want dat neem ik aan, omdat hij zich verzet.
Je geeft zelf aan in een reactie dat hij alcoholproblemen heeft en dan verlies je vaak de werkelijkheid uit het oog
en bent sneller zonder rem en beseft niet dat het ook makkelijker kan zonder ook nog je huis te verliezen.
Hij is momenteel alleen gefocust op zijn woede en hoe hij je dwars kan zitten. Je zegt dat hij genoeg geld heeft, dus bega niet de fout om alles zelf te betalen en dus ook de opvoeding van jullie kind. Die alimentatie voor het kind, daar heb je recht op en dat is zijn plicht! Besef je wel hoe duur alleen al de schoolkosten/opleiding kunnen worden?
Laat je kind niet nog meer de dupe worden, want als puber wil je toch ook meedoen met de rest. Ik weet niet hoe oud je kind is, maar ik denk dat de puberperikelen nog moeten komen toch?
Wat het allemaal gaat kosten zo'n scheiding is ook niet mis, kijk maar eens op deze site;
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/kosten-van-een-scheiding.html
Heel veel sterkte en laat je niet klein krijgen!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord. Ik heb volwassen kinderen. Ik wil geen alimantatie voor mezelf. Omdat ik helemaal los van hem wil. Alleen de helft van het huis wil ik en van mijn spaargeld krijgt hij de helft. Dan vind ik het goed. Is beter zonder alimentatie voor mijn geluk. Dat hij meer inkomen heeft kan me niet boeien verder. maar nu weet ik nog niet wat zon verzoek om vervangende medewerking gaat kosten. Zou ik wel erg vinden als dan het geld allemaal daaraan op gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de link die je gaf staat er ook niets over. Wel dat je zo min mogelijk steeds de advocaat moet bellen, omdat ie zo duur is. Daarom stel ik ook eerst hier de vraag. Maar wel erg bedankt voor de moeite.
amc
12 jaar geleden
De vervangende medewerking doet de rechter en geen derde persoon.
http://www.jurofoon.nl/
Kijk eens op deze site. Ik ben er zelf lid van en bij vragen kan je ze bellen. Ze geven gratis juridisch advies. Je krijgt dan een jurist aan de lijn, waar je zelfs mee kunt chatten. Het lidmaatschap brengt veel voordelen en ze zoeken alles voor je op. Je hoeft echter geen lid te worden, maar je belt dan wel met een 0900 nummer van 80 cent per minuut. Voor een lidmaatschap van €3, 96 per maand bel je onbeperkt en als je een jaar lidmaatschap betaalt bel je met een gratis nummer.
Wat is beter dan een jurist direct te vragen? Die kan het ook goed uitleggen en advies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dank je. Ik wist wel van die jurofoon, maar was t zelf al vergeten door al dit gedoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee van die jurofoon wist ik toch niet. Ik ben in de war met juridisch loket.

Andere antwoorden (3)

waarom ie dit doet?

hij kan je waarschijnlijk niet luchten of zien omdat hij de grip op de situatie kwijt is en de touwtjes niet in handen heeft.

daarom speelt ie het via je kinderen op een laffe manier, heel dom van hem om kinderen hierin te betrekken. hoe oud het kind is maakt niets uit, je vertelt een kind gewoon niet dat deze het huis uit moet, simpel zat.

laat dit dus ook weten aan je advo. hij werkt je gewoon tegen. als het goed is heeft je advo een uiterlijke datum in de brief aan je ex gezet waarop ie moet reageren.

bespreek met je advo welke stappen er ondernomen kunnen worden als je ex niet reageert. je moet hem net een stapje voor zijn zodat hij je niet kan verassen.

laat je zoon weten dat hij hier niets mee te maken heeft en vertel dat je het vervelend vind dat hij er op deze manier ook mee te maken krijgt maar maak zijn vader niet zwart tegenover hem.

voor vervangende medewerking moet ook een verzoek worden ingediend, maar voor die tijd moet je ex de mogelijkheid hebben gekregen om te reageren op het schrijven van je advocaat.

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Alleen weet ik nu nog niet wat precies vervangende medewerking inhoud. Daarom vraag ik t eerst hier. Advocaat spreken kost bulten geld. Dus daarom probeer ik eerst een antwoord te krijgen over wat precies vervangende mederwerking inhoud. Er word iemand aangesteld die alles gaat verdelen. Maar wie is dat dan en hoe gaat dat dan.? Ook of dat heel veel kosten met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je getrouwd bent draai je niet alleen voor de kosten op volgens mij. maatschappelijk werk kan je ook helpen om de juiste manier te zoeken en te bespreken. buro rechtshulp kan je misschien ook wel verder informeren. de jurofoon weet ook altijd wel veel is mijn ervaring, deze zou je ook kunnen bellen voor meer info met vervangende medewerking heb ik zelf geen ervaring dus kan je helaas geen antwoord geven op je vragen :o/
Op deze manier probeert hij een beetje macht te houden over jou en het gezin omdat hij voelt dat dit hem allemaal ontglipt. Verder sluit ik me aan bij het bovenste advies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer hij niet reageert tot het uiterst datum van de brief van jou advocaat dan moet hij een advocaat nemen van de rechter en zijn advocaat neemt dan voortaan contact op met jou advocaat..Als je een lage inkomen hebt dan betaal je ongeveer 95 euro advocaat en 50 per zitting (bij een minimumloon). Je kan dus heel veel vergoed krijgen. Ook het huis enz. moet onderling via de advocaten tot een akkoord komen. Als er een conflict ontstaat dan neemt de rechter weer een beslissing. Als het je niet aanstaat dan kan je in hoger beroep gaan. Als je nu al geen eisen steld dan zal de advocaat van de tegenpartij dat zeker doen. Denk eerst heel goed na voordat je gaat scheiden, misschien komt het uiteindelijk toch goed, wie weet.