Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het erg als je rond je 15e geen vrienden hebt?

ik heb het syndroom van Asperger en heb ook geen behoefte aan sociaal contact, kan dit kwaad, of is sociaal contact gewoon nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
Ik heb alleen sociale contacten op het werk, en verder eigenlijk niks. Heb er geen behoefte aan en voel me goed zo.
Niks van andere mensen aantrekken, als jij je zo fijn voelt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 21 en heb alleen m'n vriendin. Ik mis het wel, vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bjorntjemet: daar zijn cursussen en trainingen voor, om te leren "socialer" te worden (socialer tussen haakjes, want ik vind het ergens ook zó stom staan....want wat IS dat....socialer....:-)), bijvoorbeeld de ToM-training:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Het is niet nodig maar wel erg handig voor de rest van je leven want je wilt tenslotte wel in een maatschappij functioneren probeer eerst een 1 vriend te maken en kijk hoe et je gaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afhankelijk van een persoon, is of je sociaal contact nodig heb, veel of weinig en jij egt geen. maar waarom ook al heb je dr geen behoefte aan ga je me mensen praten, gewoon voor een week en dan kijk je of je behoefte aan ze heb of niet=]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb volgensmij gehoord dat je rond je 30 juist wel veel sociale contacten krijgt, maar het maakt toch niks uit als je er geen behoefte aan hebt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het syndroom van Asperger hebt, heb je nauwelijks behoefte aan sociale contacten, heb ik mij laten vertellen en zeg je zelf trouwens ook.

Dus als jij op je vijftiende jaar geen vrienden hebt, zul je die ook niet echt missen.

Sociale contacten zijn in zoverre noodzakelijk voor een mens zolang ze in een zekere behoefte voorzien.

Voor mensen die die behoefte wèl hebben, maar er niet kunnen worden voorzien is het dus een gemis c.q. een probleem.

Alleen als jij je eenzaam voelt of graag je gevoelens wilt delen met een vriend of vriendin of gewoon bij iemand wilt horen, kan het niet hebben van vrienden een probleem voor jou vormen..

Maar aangezien dit in jouw situatie niet het geval is is dit voor jou niet echt een punt..en dus is het dan niet erg..

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt is mij ook bekend, maar de vraagsteller geeft zelf aan dat die behoefte bij hem niet aanwezig is. En natuurlijk is een mens geen voorspelbare machine en zijn er dus wel een aantal variaties in de verschillende behoeften en kenmerken mogelijk. Het is bij autisme nimmer een vastomlijnd 'plaatje' maar het is het totaalplaatje dat Asperger heet.. Dank voor je reactie. Groet, Ton
Dat is niet erg als jij het niet nodig hebt.
Laat je niks aanpraten.
Ik ken veel mensen met het Asperger Syndroom (zoonlief bijvoorbeeld ;-)) en ook zij hebben er geen of minimaal behoefte aan.
Jij bent jij en zoals jij bent is dat okee. Alles is in ontwikkeling en jij ook.
Misschien komt die behoefte later nog wel.

Er is iets nieuws ontdekt op het gebied van autisme:
http://www.nu.nl/wetenschap/2502802/mensen-met-autisme-socialer-dertigste-.html

"Mensen met autisme ontwikkelen veel sociale vaardigheden pas na hun dertigste, omdat het zogenaamde spiegelsysteem van hun brein later op gang komt. Dat hebben Nederlandse wetenschappers ontdekt."

Als je het zo bekijkt heb je nog vele jaren de tijd ;-)))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je;-) Ik zie um nog niet staan hahahaha. Ik heb een stukje uit de tekst van Nu.nl gekopieerd (tussen haakjes): het is niet mijn tekst. Bedankt voor het boek: ik heb hem en ook gelezen. Recente onderzoeken over de genetische bepaling wijzen toch wel steeds meer in die richting, maar zekerheid is er inderdaad niet. Maar ach, wat is zekerheid? Persoonlijk vind ik het ook niet zo belangrijk: zoonlief heeft het, punt :-) Leuk te lezen, dat jij je zo hebt ontwikkeld en deze ervaring hebt.
Jij bent jij, autisme hebbende of niet. Het is een label, en dat is vaak heel prettig als je hulp nodig hebt en ook als "gebruiksaanwijzing".
Als ouder van heb ik de diagnose als helpend ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, was een plagerijtje hoor, ik geef niks om plusjes voor de statistieken.
In mijn familie komt AS ook voor, dus ik ga er gewoon vanuit dat het hier genetisch is: er is zoooooveel genetisch bepaald, kan dat er ook nog wel bij ;-))
Het is niet erg vind ik. Het is alleen erg als je het zelf erg vind.

Dan moet je er iets aan gaan doen. Misschien praten met een psycholoog wat de reden ervan is.

Maar als jijzelf er geen last van hebt en je gaat dan sociaal doen terwijl je er geen zin in hebt dan krijg je daar weer last van lijkt mij. Want dan is het niet echt.

Het gaat dus wat jij wil en niet wat er van je verwacht word.

Dofa
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik denk dat het wel kwaad kan want op een gegeven moment raak je ge isoleerd ga met mensen om die je vertrouwt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding