is het erg als je rond je 15e geen vrienden hebt?

ik heb het syndroom van Asperger en heb ook geen behoefte aan sociaal contact, kan dit kwaad, of is sociaal contact gewoon nodig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarom zou het "erg zijn"? ;) Je bent zoals je bent! Elk mens, jong, oud, al of niet met fysieke/uiterlijke, of psychische beperkingen of diagnoses (etiketjes of stigma's) is een individu en recht op ook eigen keuzes! Ook als je op DIT moment (nog) niet die behoefte aan sociale contacten hebt, wil dit nog helemaal NIETS zeggen over 'jouw manier van WEL sociaal' zijn! Mijn zus heeft 4 kinderen, waarvan 3 met een aan 'autisme verwante stoornis (AS) en inmiddels zijn ze al 'jong volwassenen/pubers' geworden. Ook deze kinderen hebben te maken gehad (ook mijn zus) met de bekende 'goed bedoelde (voor)oordelen en zgn adviezen' vanuit de directere omgeving ;) Toch gaat het intussen gewoon goed met alle kinderen, en gezin wijkt niet af van gangbare 'normen en waarden' maatschappij waarin we leven! Met wel wat vallen en weer opstaan, soms wat meer dan gemiddeld een EHBO post bezoeken als er eens 'onbegrip of bonje' was, maar ze zijn beslist (ook onderling en op de scholen) wel sociaal ingesteld. Enige kleine verschil is mogelijk dat ze ieder de kans kregen om alles op HUN manier en tijd te doen en te leren...;) Verder kan je eens wat lezen o.a op deze site: http://www.autsider.net/spectrum/asperger-syndroom.htm Of dit doorgeven aan mensen die jou 'niet begrijpen of willen dat jij je maar aanpast' ?

Het is niet nodig maar wel erg handig voor de rest van je leven want je wilt tenslotte wel in een maatschappij functioneren probeer eerst een 1 vriend te maken en kijk hoe et je gaat

afhankelijk van een persoon, is of je sociaal contact nodig heb, veel of weinig en jij egt geen. maar waarom ook al heb je dr geen behoefte aan ga je me mensen praten, gewoon voor een week en dan kijk je of je behoefte aan ze heb of niet=]

Ik heb volgensmij gehoord dat je rond je 30 juist wel veel sociale contacten krijgt, maar het maakt toch niks uit als je er geen behoefte aan hebt?

Als je het syndroom van Asperger hebt, heb je nauwelijks behoefte aan sociale contacten, heb ik mij laten vertellen en zeg je zelf trouwens ook. Dus als jij op je vijftiende jaar geen vrienden hebt, zul je die ook niet echt missen. Sociale contacten zijn in zoverre noodzakelijk voor een mens zolang ze in een zekere behoefte voorzien. Voor mensen die die behoefte wèl hebben, maar er niet kunnen worden voorzien is het dus een gemis c.q. een probleem. Alleen als jij je eenzaam voelt of graag je gevoelens wilt delen met een vriend of vriendin of gewoon bij iemand wilt horen, kan het niet hebben van vrienden een probleem voor jou vormen.. Maar aangezien dit in jouw situatie niet het geval is is dit voor jou niet echt een punt..en dus is het dan niet erg.. Groet, Ton

Dat is niet erg als jij het niet nodig hebt. Laat je niks aanpraten. Ik ken veel mensen met het Asperger Syndroom (zoonlief bijvoorbeeld ;-)) en ook zij hebben er geen of minimaal behoefte aan. Jij bent jij en zoals jij bent is dat okee. Alles is in ontwikkeling en jij ook. Misschien komt die behoefte later nog wel. Er is iets nieuws ontdekt op het gebied van autisme: http://www.nu.nl/wetenschap/2502802/mensen-met-autisme-socialer-dertigste-.html "Mensen met autisme ontwikkelen veel sociale vaardigheden pas na hun dertigste, omdat het zogenaamde spiegelsysteem van hun brein later op gang komt. Dat hebben Nederlandse wetenschappers ontdekt." Als je het zo bekijkt heb je nog vele jaren de tijd ;-)))

Het is niet erg vind ik. Het is alleen erg als je het zelf erg vind. Dan moet je er iets aan gaan doen. Misschien praten met een psycholoog wat de reden ervan is. Maar als jijzelf er geen last van hebt en je gaat dan sociaal doen terwijl je er geen zin in hebt dan krijg je daar weer last van lijkt mij. Want dan is het niet echt. Het gaat dus wat jij wil en niet wat er van je verwacht word. Dofa

Nou ik denk dat het wel kwaad kan want op een gegeven moment raak je ge isoleerd ga met mensen om die je vertrouwt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100