wat kan je aan bindingsangst doen?

Een goede vriend van mij heeft mij laatst verteld dat hij bindingsangst heeft. Ik wil hem daar graag overheen helpen, want hij maakt zichzelf er op den duur alleen maar ongelukkig mee. Nu is mijn vraag, zijn er tips of tricks waarmee je bindingsangst kunt kwijt raken of kan "verlichten"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Dat is heel lastig. Het heeft vaak een oorzaak waar hij zich nog niet van bewust is. Ik denk dus dat dat de eerste stap is; er achter komen hoe het komt dat hij daar last van heeft. Laat hem terug denken aan vroeger, over zijn opvoeding en familie, over zijn eigen persoonlijkheid, hoe hij ook in andere situaties reageert, hoe hij ten opzichte van andere dingen in het leven staat... alles bedenken wat er ook maar een klein beetje mee te maken kan hebben.
Een goed en lang gesprek zal heel veel dingen naar boven halen. Ik denk dat als je dan uiteindelijk er achter komt waar het vandaan komt, je al een hele grote stap verder bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven moet je de bron vinden om tot een oplossing te komen. Ik heb er zelf ook een beetje last van.

In mijn kindertijd veel scheidingen van mijn ouders en aanhang meegemaakt waardoor ik er zelf ook weinig vertrouwen heb in de 'echte liefde'.

Ik denk dat je het vooral tijd moet geven, en als de persoon met bindingsangst een persoon tegenkomt die hem de ware lijkt zal hij zich er wel overheen zetten.

Maar dit is een zeer lastige vraag, als hier speciale tips & tricks voor zijn zou ik het graag weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij daar zelf van af wil, kan hij het beste contact opnemen met een psycholoog.
Jammer genoeg kan niemand voorkomen dat een ander ongelukkig wordt, of niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
of niet = slip of the pen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is erover praten. Het is natuurlijk ONTSTAAN in zijn leven, en over die gebeurtenissen kan je het over hebben.
Het doel is natuurlijk om vanuit zijn volwassen NU naar die periode terug te gaan om het opnieuw te doorstaan. Maar nu is hij groter en wijzer. Misschien lukt het om die situatie beter te relativeren dan dat hij toen kon en kan hij meer acceptatie vinden voor die gebeurtenis(sen).
Hopelijk komt hij op het punt dat het geen 'blokkade' meer hoeft te zijn.

Het is wel een langdurig proces. Stel hem de juiste vragen die hem zelf prikkelen om zijn verhaal te doen. Hij moet het verhaal vertellen en dit doet hij alleen zonder enige dwang en in het volle vertrouwen.
Laat hem ook zijn eigen relativeringen maken, dus stel hem de scherpe vragen die hem zelf die juiste uitspraken laat maken. Dit is de beste methode om hem zijn eigen inzichten te geven.

Geef die situaties en gebeurtenissen ook een 'kracht'. Want hij is er immers door geworden wie hij is. Dat is NIET negatief, vindt die kracht en positiviteit die hij juist door die gebeurtenis heeft geleerd. Waar is hij juist heel erg goed is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het kort houden.

Ik kan nergens aan ontlenen of jullie tieners, twintigers
of dertigers zijn. (of ouder)

Dat zou bepalend kunnen zijn of uw partner gewoon
niet verder met u wil.

Ik doorzie die geitenwollen termen heel gauw.

Als de liefde diep zit, en men kiest voor elkaar, dan
bestendigt men dat met een verloving of huwelijk.

Zo komt u in ieder geval niet verder.
Laat u geen zand in de ogen strooien.
Eis een vaste relatie....................of kappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft "een vriend" dus ik neem aan dat je geen relatie met hem hebt. Dat is goed, want een relatie aangaan met iemand met bindingsangst is risicovol. Ik ken meerdere mensen die hierdoor iemand weer kwijt zijn geraakt. En een illusie! Hoop er dus niet op.

Je kunt bindingsangst niet wegnemen. Iemand met bindingsangst heeft een verhaal, waardoor hij het moeilijk vindt om anderen dichtbij te laten en te vertrouwen.

Wat je wel kunt doen, is hem positieve ervaringen geven. Door betrouwbaar te zijn. Dat wil niet zeggen dat je er altijd moet zijn! Maar: dat je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Eerlijk bent. En blijft als het lastig wordt. Maar blijf op je eigen benen staan, maak je niet afhankelijk van zijn goedkeuring.

Je vriend kan dan ervaren dat er betrouwbare mensen zijn. Zo help je hem een stukje vooruit. Je kunt hem goede ervaringen bieden, maar zorg daarin er goed voor dat je niet over je eigen grens gaat. Geef je meer dan je aankunt, dan zul je je uiteindelijk terugtrekken. Wat hem voer geeft voor zijn bindingsangst; en bereik je het averechtse effect. Of je gaat teveel van hem verwachten en dan haakt hij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor die zijn er zeker, al hangt het af van de ernst. Niet iedereen heeft er evenveel last van en dat maakt dat de een er makkelijker mee te helpen is dan de ander. Er is een boek waar veel oplossingen in staan over hoe je hier mee om kunt gaan.

Het belangrijkste is dat er een grote mate van vertrouwen is, het vertrouwen dat iemand zijn vrijheid niet kwijtraakt en dat vraagt weer heel veel zelfvertrouwen van de ander.

Vaak heb je bij iemand met bindingsangst het gevoel dat het een spel is van aantrekken en afstoten. als jij dus gewoon je gang gaat, heb je kans dat hij weer terug komt, als je hem claimt, weet je zeker dat hij je verlaat.