Welk recht heb ik als echtgenoot om mijn vrouw na een poging tot zelfmoord uit huis te weren?

Na de poging tot zelfmoord vindt ik het niet langer verantwoord om mijn vrouw alleen bij de kinderen in huis te laten. De poging tot zelfdoding is een reactie op de aanzegging van de scheiding. D.m.v. deze actie wil ze mij overtuigen om samen verder te gaan. Aangezien ik heb aangegeven de scheiding door te zetten vrees ik nu voor het welzijn van mijn kinderen. Praktische zaken: Het huis is een koopwoning en staat op mijn naam, we zijn op huwelijkse voorwaarden destijds getrouwd.

Graag zou ik wat duidelijkheid willen over de mogelijkheden om het welzijn van de kinderen te waarborgen en de verzorging van een eigen woning voor mijn partner te versnellen. Welke instanties kunnen hier behulpzaam in zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte!!!!
Annswers
13 jaar geleden
Goed dat je voor jezelf en je kinderen opkomt, je weet zelf wat het belangrijkst is. De weg ernaar toe laat je adviseren door professionele buitenstaanders. Geef niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte (w)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte, wat een moeilijke situatie! Vraag voor het geval het niet snel lukt om een andere woning voor je vrouw te vinden: kunnen de kinderen ergens op een veilige plek terecht? Ik kan me voorstellen dat je ze in zo'n situatie niet nog meer wilt ontwortelen, maar als het alternatief is dat je ze alleen moet laten bij een moeder met zelfmoordneigingen, is dat misschien de mindere van twee kwaden.
Snuffel
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk, maar ik denk dat hier sprake is van emotionele chantage. Je doet er goed aan zorg te dragen voor het welzijn van je kinderen, (als je kinderen maar geen strijdmiddel worden). Als je ex-vrouw geen verantwoordelijkheid kan dragen (door instabiliteit) voor de kinderen dan moet de ander ouder dit doen voor zover mogelijk.
Veel sterkte met alles!

Antwoorden (12)

Mischien is het beter om je vrouw te helpen en ondersteunen zodat ze geen pogingen tot zelfmoord meer heeft ! Dat is beter dan te vluchten en je vrouw aan haar lot over te laten dan help je haar echt naar het dodenrijk toe !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast57226;

Pfoe, wat een moeilijke situatie voor alle betrokkenen. Volgens mij schrijft de wet de plicht tot samenwonen onder dit soort omstandigheden meer voor, maar dat geeft je nog niet meteen het recht haar het huis uit te mogen zetten. Ik denk dat je hiervoor het beste met een advocaat kunt overleggen om advies in te winnen voor je stappen onderneemt. Want je weet niet hoe ze op jouw acties zal reageren en ik neem aan dat je er niet voor verantwoordelijk wilt zijn dat je kinderen hun moeder kwijtraken. Neem dus geen overhaaste en ondoordachte stappen. Ik neem overigens geen stelling in jullie probleem in; daarvoor weet ik er te weinig van en dat was ook je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft de suicide poging van jou vrouw, zou ik eens contact zoeken met de huisarts. Die kan eventueel de geestelijke gezondheidszorg inschakelen. Bij acuut gevaar kun je de huisartsenport of zelfs 112 bellen. Hoe dit zich allemaal verhoud tot jou rechten in een scheiding weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij snapt men de vraag niet; welke instanties kunnen behulpzaam zijn en dan neem ik aan om een drama te voorkomen !
Zeker de huisarts en maatschappelijk werk ! Als je het helemaal niet meer vertrouwd dan zou ik een advocaat nemen en de kids zo snel mogelijk uit huis laten halen en die bij jezelf in nemen !
Politie ook inlichten !
Je kunt immers aantonen dat ze al een poging tot zelfmoord heeft gedaan ?
Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is jouw toets met de punt kapot, of zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt dat nou uit ????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongens, moet dit nou echt bij zo'n vraag? Focus eens op de inhoud. En dan is dit goed advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@redrozes: ik begrijp uit de vraag dat ze nog samenwonen, er is dus geen plek waar hij de kinderen bij zichzelf in kan nemen. Maar je hebt wel gelijk, de hulptroepen moeten ingeschakeld worden, en op de één of andere manier die kinderen uit de gevaarlijke situatie gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd wat een gemier om de leestekens ......
thnx SuzyQ. punt
Ik vind het nogal jammer de manier waarop je je vraag stelt namelijk: welk recht heb ik om mn vrouw na zelfmoordpoging uit huis te weren.

Je kunt de vraag ook zo stellen: Mijn vrouw heeft een poging gedaan tot zelfmoord. Het zou een aandachtspoging kunnen zijn, maar dat weet ik niet.

Hoe en wat kan ik doen om haar te ondersteunen en hoe kan ik hetzelfde met mijn kinderen doen. Ik wil dit proberen tot een goed einde te brengen.

Dan heb je een hele andere kijk op de situatie en ik denk dat dit voor jou hele gezin meer zal opleveren dan je vrouw uit huis weren. Het blijft tenslotte de moeder van je kinderen.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de achtergrond van juist deze vraag (zijn vrouw uit huis weren) heel goed. Begrijp jij dat hij vreest thuis te komen in een situatie met afzetlint, politieauto's, ambulances en meer dan één brancard waarop afgedekte lichamen het huis uit wordt gedragen? Deze vraag is een noodkreet voor de veiligheid van zijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist ! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt me duidelijk dat het een schreeuw om aandacht is. zelfmoord is namelijk niet moeilijk, hoge gebouwen genoeg, en een scherp mes in de pols niet overdwars maar van boven naar beneden in de lengte en er is geen arts in het land die dit hechten kan. maar dan nog....... iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en als iemand zo diep is gezonken is dit heel erg triest, maar de veiligheid van de kids gaan voorop, overal en altijd. als dit is gewaarborgt kan je eventueel verder kijken, en tot die tijd moet je roeien met de riemen die je hebt. als de vrouw inziet dat ze verkeerd bezig is kan ze zelf ook hulp zoeken. zo niet dan is ze gewoon niet te helpen want ze erkent het probleem niet. dan ben je gewoon machteloos en moet je keuzes maken. kids zijn prioriteit nummer 1 en snap de angst heel goed want ben zelf moeder. zo gek is die angst want het zal niet het eerste familiedrama zijn veroorzaakt door iemand die het niet ziet zitten. risico's uitsluiten vind ik dus en logische reactie.
Volgens mij is enkel een psychiater gerechtigd om zich uit te spreken of de psychische staat van je vrouw een bedreiging vormt voor de kinderen.
Het is een vrederechter die om zo'n psychiatrisch onderzoek kan vragen, vermoed ik.

Wie of welke instantie aangewezen is voor woningaanvraag, weet ik niet, maar in geval van gedwongen opname in een psychiatrische instelling owv het welzijn van uw vrouw of haar omgeving (in deze de kinderen) is eveneens een procedure via vrederechter en evaluatie door een psychiater in spoed nodig. In Brussel gebeurt dergelijke "collatie" via de zogenaamde Nixon-procedure.

Toegevoegd na 1 minuut:
Typo: (collatie = collocatie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook te maken gehad met een vrouw die weigerde van me te scheiden, dus ik kan me hier veel bij voorstellen.
Mijn advies: stap direct naar rechter met een verzoek om voorlopige voorzieningen, lopende de scheidingsprocedure. Leg dit vandaag nog voor aan je advocaat. Vervang desnoods de sloten om haar de toegang te ontzeggen en laat het aankomen op een kort geding. Je maakt een goede kans om dat te winnen. De veiligheid van je kinderen gaat boven alles en de recente gebeurtenissen hebben aangetoond dat hun moeder labiel is.
Je wil niet weten hoeveel mensen noodgedwongen op de camping verblijven, omdat ze op bevel van de vv rechter tijdelijk uit hun eigen woning (zelfs hun eigen huis) zijn gezet. Dit is echt geen uitzondering!
Ga desnoods zelf op de camping wonen met je kinderen, als je daarvoor de middelen hebt.
Ik wens je veel sterkte!
13 jaar geleden
De kinderen kun je misschien het best eerst in veiligheid brengen, dus naar opa, oma, oom of tante. Daarna lijkt een overleg met de huisarts en/of advocaat me het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 laat je (ex)vrouw hier niet mee alleen rondlopen das ook niet goed voor je kinderen , help haar zo goed mogelijk ook heb je daar geen zin , doe het voor je kinderen want ze is toch hun moeder en daar kan je niks aan verranderen.

2 ik denk dat je in je recht staat wat betreft dat je vind dat zij niet goed voor de kinderen kan zorgen OP DIT MOMENT , IVM de zelfmoordpoging , je kan je (ex) helpen om aan een huisje te komen , een scheiding betekend niet dat je niet normaal met elkaar kan omgaan , jullie kinderen zitten er tussen in , dus probeer je (ex) met zoveel mogelijk dingen te helpen , zonder dat ze het gevoel krijgt dat je haar terug wilt , zoek hulp voor haar en als je het echt niet kan opbrengen licht de huisarts in die laat haar niet aan haar lot over en kan haar helpen als je het niet kan , maar denk ook alsjeblieft aan de kinderen want ik mijn ouders zijn ook gescheiden en ik weet hoe moeilijk he voor kinderen kan zijn

Heel veel sterkte met deze situatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke aanleiding is er voor een scheiding ik zal dat ook benoemen anders is t zo dat anderen denken dat t aleen aan joun vrouw ligt t is wel fijn omdat stukje er ook ff bij te zeten aangezien t toch anoniem is.

poging tot zelfmoord is niet fijn als er dan kinderen in huis zijn maar wat is er precies gebeurt? heeft ze wat pillen geslikt een sneetje gemaakt en ja mischien om jou bij haar te houden en zal ze de kinderen nooit iets aan doen

als die twijfel er dan is zal ik gaan zoeken naar een tijdelijke woning bij familie dat jij daar met de kinderen tijdelijk kan zijn

ik zal toch voor je een instantie of advocaat inschakelt even met je vrouw gaan praten lijkt me erg verstandig
no je hebt bureau jeugdzorg zoals je ook uit t nieuws wel eens ziet ze ook niet altijd goeie beslissingen nemen deze kan je in schakelen wel erg drastisch en mischien komen je kinderen dan wel tijdelijk bij familie of pleeggezinnen (ligt aan je situatie) mischien handig een maatschappelijke werker of een andere bemiddelaar en ja wil je scheiden en je vrouw op straat grof donderen wat denken je kinderen later dan dat je dat hebt gedaan??

ik zal even goed na denken wat je wilt ?????

Toegevoegd na 9 minuten:
wat ik ook nog even wil aangeven welke instanties je er op gaat zeten ze zijn er niet zomaar weer af!!!
neem bjz als jij die er bij in betrekt omdat je vrouw labiel is kunnen ze je kids bij ander laten wonen ze kijken dan ook naar jou heb jij mischien iets gedaan enzv hoe dan ook zoals ik al zei de instanties verdwijnen niet zomaar al is je vrouw door de scheiding wat de reden dan ook is labiel betekend dit niet voor altijd maar joun acties wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kaart je probleem bij zoveel mogelijk instanties aan. de jeugdzorg, kinderbescherming, op school, de huisarts, maatschappelijk werkers, sociale raadslieden, GGD en alles wat je maar kan bedenken.

laat horen wat er aan de hand is zodat je bij een mogelijk volgende enge situatie hier op terug kan vallen.
wellicht krijg je van deze mensen wel tips en handvaten.
er zijn ook mensen die kunnen bemiddelen in een gesprek tussen jullie 2 waarbij je aan kan geven waar je angsten zijn en samen kan zoeken naar een oplossing. vaak komt op die manier een balletje aan het rollen en worden er opties aangedragen.

goed dat je het zo opneemt voor je kids, ze zijn de hoogste prioriteit en hoop dat hun moeder alles weer op de rit krijgt met hulp zodat ze een stabiele moeder kan zijn voor de kids.

heel veel succes!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wanneer ze je nodig heeft wil je met haar gaan scheiden? Je zult later spijt krijgen, dat kan ik je nu al vertellen. Je moet juist nu bij haar blijven en haar helpen.