Binnen zonder kloppen?

Een vraag die hier gisteren gesteld werd (over schaamrood) riep bij mij een wedervraag op:

Mag je als ouder-zijnde zomaar de kamer van je kind binnenlopen of dien je eerst te kloppen?
Natuurlijk mág 't wel, maar is het wel 'netjes'?
Hangt dat misschien van de leeftijd af en zo ja: waar is de grens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Ik vind dat een kind dat zelf aan kan geven en dat je daar als ouder dan gehoor aan moet geven. Zelf weet ik nog goed dat ik op gegeven moment de deur van de badkamer op slot deed als ik in bad ging. Dat is als ouder een goed signaal dat je kind wat meer privacy wil, en vanaf dan kun je ook beginnen met aankloppen voor je binnenkomt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je kind gewoon zegt dat je niet zomaar naar binnen mag komen (wij maakten vroeger allerlei bordjes met "no trespassing" en dat soort onzin). Je kind geeft het dus vanzelf aan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als je respect hebt voor je kinderen klop je altijd, je zal dan zien dat zij dat ook bij de ouders zullen doen.

Ik vind dit belangrijk bij de opvoeding van een kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat ieder mens, hoe oud ook (nou ja, misschien nadat ze geen directe zorg meer nodig hebben), recht heeft op privacy.

Eerlijk gezegd heb ik mij er vroeger wel eens aan geërgerd als mijn moeder wel eens zomaar mijn kamer binnen kwam zonder te kloppen.

Dus absoluut kloppen wat mij betreft. Wel zo respectvol.

Toegevoegd op 04-06-2009 15:42:20
Misschien wat vergezocht:

Maar als je als ouder vindt dat je het recht moet hebben om zonder kloppen binnen te komen, spreekt daar voor mij een soort 'ik heb jou op de wereld gezet, dus ik heb een nog altijd zeggenschap over jou' uit. Ik denk dat ouders 'zeggenschap hebben over' nog wel eens verwarren met 'verantwoordelijkheid hebben over'.

Ik vind dat je als ouder moet beseffen dat ondanks dat het jouw kind is, ook gewoon een menselijk individu is, met intrinsieke mensenrechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij was de leeftijd bepalend tot mijn kinderen een jaar of 6 waren klopte ik niet maar liet wel merken (door wat lawaai) dat ik er aan kwam. Daarna klopte ik wel. Je moet je kind privacy geven en ook leren dat die er is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: zodra het kind zich echt zelfstandig door het huis beweegt (en dus zelf kan besluiten zich terug te trekken op zijn kamer) moet je ook wat privacy gaan gunnen.

Bijvoorbeeld: het is onzinnig om aan te kloppen bij je zuigeling. Bij een vierjarige zou ik zeker even een waarschuwing geven dat ik binnenkom (kloppen of iets roepen) in plaats van onaangekondigd naar binnen te banjeren.

En als een kind begint te puberen, zou ik niet alleen niet zonder waarschuwing naar binnen komen, maar het kind ook de gelegenheid geven me niet direct binnen te laten. Al was het maar om die 'rare vlek' in het laken te kunnen verbergen (dat ik die toch ontdek als ik de was doe doet er niet toe, je moet je kind niet tegen zijn zin met zoiets confronteren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er een beetje aan in welke leeftijd ze zitten. Als ze een leeftijd hebben dat ze dingen doen die ze voorzichzelf willen houden. Of privacy willen hebben. Dan Uiteraard kloppen.

Ik weet niet waar die grens ligt, dat moet je op je gevoel doen. Maar ik denk dat het zo tussen de 6 en 8 ligt? (vaak spelen ze voor die leeftijd ook helemaal niet in hun kamer met de deur dicht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ouders weten wel wanneer zij mij wel en niet kunnen / mogen storen.

Als mijn deur open is, ben je van harte welkom.
Is mijn deur gesloten, ben ik er niet of wil ik niet gestoord worden.

Zo eenvoudig als wat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind niet dat je zomaar de kamer van je kind in mag lopen zonder te kloppen, een kind heeft ook recht op privacy.
Toch is het ook wel ingewikkeld, want hoe hou je toezicht op eventueel ongewenst gedrag b.v. contacten via internet of bezoek aan sites die je afkeurt? Zelf hadden we de computer tot mijn dochter`s 16de in de huiskamer en we hebben haar natuurlijk ook uitgelegd dat mensen zich op internet anders voor kunnen doen dan ze zijn.
Best ingewikkeld eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals ze bij mij dienen te kloppen en mijn privacy respecteren, geldt dat andersom ook. Juist wanneer je dit je kind jong aanleert, zullen ze later ook zelf begrijpen dat privacy belangrijk is en je niet overal zomaar binnen kunt lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aub ouders KLOPPEN denk na hoe jezelf als kind was!
toen wou je toch ook niet dat je ouders overal bij waren of zomaar binnenvielen! en ouders aub mochten jullie kinderen zover zijn dat er vriendjes/vriendinnetjes over de vloer komen wacht nog even met naar binnen komen dit kan genante situaties voorkomen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer mijn deur dicht was dan klopte mijn moeder wel maar als de deur openstond niet, logisch. Ik waardeer het wel als mensen kloppen als een deur gesloten is, ouders, vrienden, collega's of wie dan ook....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het kind dat zelf bepaalt: Als de deur dicht is: Kloppen!!! Als de deur openstaat, zal dat vast betekenen dat je naar binnen mag lopen (dan valt er ook moeilijk te kloppen). Zo ervaar ik dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mijn moeder dat vroeger gedaan zou hebben had ik het er niet bij gelaten.
binnen zonder kloppen staat bij mij gelijk aan sex zonder vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waaraan gelijk staat dan "3 x kloppen"?