Ik moet er niet aan denken om een relatie te hebben, ben 18.. Kan dit bindingsangst zijn? (t benauwd me!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon "out of love" bent gevallen en dan het idee dat hij de ware is, ik kan me voor stellen dat dat benauwend is. En misschien is hij wel de ware maar dan pas over 10 jaar, of misschien moet mister right nog op je pad komen.
of misschien word je heel gelukkig met je 10 katten 5 honden en 2 paarden. wie zal het zeggen.
het is gewoon belangrijk dat je je nu lekker voelt. Ik ben nu 30 en ben since 1.5 jaar single en ik hoef nu echt geen relatie, komt er iemand gezellig, maar ik vermaak me sowieso wel.
Het hebben van een relatie definieert jou niet als persoon.
Je hebt geen man nodig om compleet te zijn. enjoy

Antwoorden (8)

Waarschijnlijk wel, maar ga bij jezelf na waarom je dat niet wilt, is het niet heerlijk om iemand te hebben waar je van houdt en dat die persoon ook van jou houdt? Verlieft zijn is fantastisch, geloof me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar ben je er nog niet aan toe.. Het kan bindingsangst zijn, maar het kan ook wijsheid zijn... Er zijn maar weinig mensen die in hun relatie écht gelukkig zijn. Misschien doorzie je dat wel op je jonge leeftijd. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, je wilt gewoon nog lekker vrij zijn. en nog geen rekening te hoeven houden met een ander.

Heerlijk toch ik zou er nog lekker van genieten. Er is nog genoeg tijd om je te "binden"
Volgens mij is de term "bindingsangst"uit gevonden door mensen die stiekem jaloers zijn op de vrijheid die een ander neemt.

enjoy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb 'n relatie van 2,5 jr. met een jongen gehad. Heel apart, maar opeens begon ik mezelf (een half jaar lang) vragen te stellen als: is hij de ware? Wil ik dit voor altijd? Behalve deze vragen kreeg ik het stik- en stikbenauwd. En daardoor ging ik vragen stellen aan mezelf: komt het door mijn leeftijd? Zal mijn gevoel voor hem gewoon weg zijn? WAT IS LOOOOOS. Ik weet het nu gewoon niet meer. Moet maar op me af laten komen denk ik.. Ondanks dat ik hem zoooo leuk vond/vind en vergat wat mijn gevoelens tegenover hem waren en weet het nu nog steeds niet (nadat het een half jaar uit is). Ik heb zoiets als er nog wat is dan komt 't vanzelf wel.
Je bent hartstikke jong, waarschijnlijk benauwt het je omdat je nog zo jong bent en je nog niet beperkt wil worden in je doen en laten, wat in een relatie toch vaak wel (enigszins) het geval is. Het kan wel met bindingsangst te maken hebben maar het hoeft dus helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb 'n relatie van 2,5 jr. met een jongen gehad. Heel apart, maar opeens begon ik mezelf (een half jaar lang) vragen te stellen als: is hij de ware? Wil ik dit voor altijd? Behalve deze vragen kreeg ik het stik- en stikbenauwd. En daardoor ging ik vragen stellen aan mezelf: komt het door mijn leeftijd? Zal mijn gevoel voor hem gewoon weg zijn? WAT IS LOOOOOS. Ik weet het nu gewoon niet meer. Moet maar op me af laten komen denk ik.. Ondanks dat ik hem zoooo leuk vond/vind en vergat wat mijn gevoelens tegenover hem waren en weet het nu nog steeds niet (nadat het een half jaar uit is). Ik heb zoiets als er nog wat is dan komt 't vanzelf wel.
Nou, als je pas 18 bent zou ik maar daaaaaar maar geen zorgen om maken.

De meeste mensen beginnen veel te vroeg aan dingen als "relaties" en alle zorgen die daarbij komen.

Gelukkig zijn er veel verschillen mogelijk.
Mijn ene zoon wilde op zijn 13e al verkering.
En de andere was er pas op zijn 24ste - ofzo- aan toe.

Nee hoor, praat jezelf vooral geen trauma aan.
Misschien wordt je ooit verliefd. Misschien ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb 'n relatie van 2,5 jr. met een jongen gehad. Heel apart, maar opeens begon ik mezelf (een half jaar lang) vragen te stellen als: is hij de ware? Wil ik dit voor altijd? Behalve deze vragen kreeg ik het stik- en stikbenauwd. En daardoor ging ik vragen stellen aan mezelf: komt het door mijn leeftijd? Zal mijn gevoel voor hem gewoon weg zijn? WAT IS LOOOOOS. Ik weet het nu gewoon niet meer. Moet maar op me af laten komen denk ik.. Ondanks dat ik hem zoooo leuk vond/vind en vergat wat mijn gevoelens tegenover hem waren en weet het nu nog steeds niet (nadat het een half jaar uit is). Ik heb zoiets als er nog wat is dan komt 't vanzelf wel.
Mijn zus had op haar 20e voor het eerst een vriend en voor die tijd zei ze ook altijd dat ze er niet aan moest denken om een vriend te hebben, een jongen te zoenen enz. Bij haar was het meer onzekerheid en bang zijn voor het onbekende en bij haar ishet helemaal goed gekomen. Het kan zijn dat je ook bang bent voor intimiteit, het onbekende enz. Dat weet jij waarschijnlijk zelf het beste.

Op de link hieronder kun je een klein testje vinden om te kijken of jij eventueel bindingsangst hebt. Vraag jezelf af waarom je bang bent. Neemt het rare vormen aan waardoor je het gevoel hebt dat je niet jezelf kan zijn of wordt belemmerd in je dagelijks leven kan ik je aanraden contact op te nemen met de huisarts.

Verder zal het waarschijnlijk wel loslopen. Het kan zijn dat je er nog helemaal niet klaar voor bent of er ook helemaal geen behoefte aan zal hebben. Dat is ook geen probleem. Het is geen wet van mede en perzen dat je een relatie moet hebben. Doe lekker waar jij je goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat is het hem. Ik heb al een relatie gehad... Heb 'n relatie van 2,5 jr. met een jongen gehad. Heel apart, maar opeens begon ik mezelf (een half jaar lang) vragen te stellen als: is hij de ware? Wil ik dit voor altijd? Behalve deze vragen kreeg ik het stik- en stikbenauwd. En daardoor ging ik vragen stellen aan mezelf: komt het door mijn leeftijd? Zal mijn gevoel voor hem gewoon weg zijn? WAT IS LOOOOOS. Ik weet het nu gewoon niet meer. Moet maar op me af laten komen denk ik.. Ondanks dat ik hem zoooo leuk vond/vind en vergat wat mijn gevoelens tegenover hem waren en weet het nu nog steeds niet (nadat het een half jaar uit is). Ik heb zoiets als er nog wat is dan komt 't vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste denk ik dat veel mensen met de vragen zit als is hij de ware en wil ik dit voor altijd? Ik heb nu bijna 6 jaar een relatie en ik twijfel ook nog iedere dag. Het probleem is dat ik nog maar 23 ben en ik geen vergelijkingsmateriaal heb en eigenlijk ook nog wel lekker van het leven wil genieten. Verder ben ik wel erg blij met mijn vriend omdat hij net als ik ook erg graag zijn eigen ding doe.En dat maakt de keus lastig. Ik denk dat je veel te veel dingen moet van jezelf. Je wilt zo graag een relatie en je wil dat het meteen al perfect voelt(tenminste zo kom je over op mij, kan het mis hebben). Ik denk zelf dat je er misschien nog niet klaar voor bent. Verder heb jij denk ik - mits je er behoefte aan hebt - een man(of vrouw) nodig hebt die jou erg vrij laat en niet te veel van je vraagt. Natuurlijk moet je je aanpassen.Het is geven en nemen, maar op ieder potje past een deksel. Ga genieten van het leven en kijk wat er op je pad komt. Neem overal rustig de tijd voor. Niks MOET alles mag.. En als je liever de vrijheid wil en alleen wil zijn dan kies je daarvoor. Mocht je echt denken dat het met angst te maken heeft dan zou je kunnen gaan praten met een psycholoog. Misschien dat je dan op hele andere inzichten komt.
De koude rillingen lopen mij over de rug bij het idee dat je op je 18de al moet kiezen of hebben gekozen voor iemand om de rest van je leven mee door te brengen. Kijk eerst eens wat in de wereld rond en doe wat levenservaring op. Als Mr. Right langskomt merk je dat vanzelf. Je hebt dus groot gelijk dat je je nog niet wilt binden en het lijkt me ook heel gezond op jouw leeftijd om dat nog niet te doen. Toen je die relatie had heb je ontdekt dat je dit zo nog niet wilt. Ik denk niet dat je jezelf nu al moet gaan inbeelden dat je bindingsangst hebt. Je bent juist heel goed bezig zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bindingsangst is geen twijfel.
Bindingsangst is angst om je aan iemand te binden omdat je bang bent dat iemand je pijn doet als deze je verlaat of de relatie (in welke vorm dan ook) stopt.

Jij hebt dus geen bindingsangst, maar je hebt twijfels. Hier is niets mis mee, door hiermee bezig te gaan kan je ontdekken wie je bent, waar je voor staat, en wat je wil of verwacht. Je leert jezelf dus beter kennen als persoon.

Ieder doet dit op zijn manier, op zijn moment. Jij op je je 18e vanuit deze invalshoek. Niets mee dus!

Succes met je 'zoektocht' naar jezelf!!