Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Het is een beetje een vervolg op mn vorige vraag, hoe familie om kan gaan met depressieve personen.

Vaak heb ik het over mijn problemen met mijn moeder en vraag ik veel bevestiging.
Mijn moeder. broer en ik gaan morgen iets leuks doen met zn 3n. Mijn moeder zei 'ik wil wel een leuke middag hebben'...Dat viel bij mij helemaal verkeerd omdat het mij het gevoel gaf, dat ik niks over mijn problemen mag zeggen en verplicht gezellig moet doen. Ook als ik me niet zo voel. Ze zegt dat ze het niet zo bedoeld heeft maar ik was van streek...Hoe kan ik dit oplossen?

Ik ben geen puber meer maar eind 20

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik ben juist degene die van te voren al gaat zeggen van 'ik weet niet of ik gezellig ben hoor" en 'ik doe heus mijn best' en dat soort dingen...
Waar het mij om gaat is dat het dan net lijkt of ze altijd zo'n last van me heeft en ik dat maar een dagje uit moet zetten...alsof het onderschat wordt...
Dat ik mezelf niet mag zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ik had precies het zelfde probleem, ik had een angststoornis en ik kwam altijd met mijn problemen gelijk bij mijn moeder en die werdt er helemaal gek van, praat bijvoorbeeld 1x per week over je depressiefe gevoelens, stel je praat elke zondag over je gevoelens met je moeder, en je zit maandag ergens mee, schrijf het op een briefje en "spaar" het op en vertel het haar dan de volgende zondag pas, onbewust merkt ze dat je het er amper over heeft en dat gaat ze het ook minder erg vinden en dan maakt ze ook niet meer van de opmerkingen!

Succes!

Toegevoegd na 36 seconden:
over hebt*

Toegevoegd na 37 seconden:
over hebt*

Toegevoegd na 52 seconden:
die*

Toegevoegd na 9 minuten:
sjeemig ik mag wellis een tyupe cursus gaan volgen

Toegevoegd na 9 minuten:
-.-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een dagje niet over je problemen praten, maar je focussen op de leuke en gezellige dingen en deelnemen aan de gesprekken die je broer en moeder aanzwengelen, zonder meteen alles op jezelf te betrekken.

Dat zal je ongetwijfeld moeite kosten, want als je problemen hebt houden die je ook voortdurend bezig, maar uit je vorige vraag over dit onderwerp weet je al dat voortdurend over je problemen praten en er de aandacht op vestigen ze niet alleen niet oplost, maar de zaak er zelfs eerder erger op maakt, niet alleen voor de mensen om je heen, maar uiteindelijk OOK voor jezelf.

Door je ziektebeeld ,maar zeker ook doordat je je dat hebt aangeleerd, zul je voortdurend de neiging hebben je te focussen op negatieve dingen en daar je aandacht op richten en aandacht voor vragen. Maar zoals je zelf al zegt, je bent geen puber meer maar bijna 30, dus moet het mogelijk zijn jezelf tijdig tot de orde te roepen en te kijken of je een positieve kant van iets kan zien en dáár op kunt focussen, danwel het onderwerp helemaal te negeren en je af te laten leiden door iets leukers.

Je zult zien dat als je 'verplicht gezellig´ doet (wat toch veruit te verkiezen is boven je hele gezelschap 'verplicht chaggerijnig' laten doen), en dat vaak genoeg doet, er op den duur nieuwe patronen in je hersenen inslijten en je een nieuwe manier van denken kunt leren, waardoor het steeds makkelijker wordt de lichte en aantrekkelijke kant van dingen en mensen te zien. Hersenen zijn namelijk best flexibel en vatbaar voor training, en wat je niet gebruikt wordt minder, en wat je gebruikt wordt sterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist als je niet goed in je vel zit (of zelfs depressief bent) ben je veel vatbaarder voor kritiek en afwijzing. Je voelt je om het minste of geringste gekwetst, zelfs als iemand dat helemaal niet zo bedoeld heeft. Dat je moeder zegt: 'Ik wil wel een leuke middag hebben' kan dan overkomen als een soort bedreiging. Er wordt iets van je verwacht waar je misschien wel helemaal niet aan kunt voldoen.

Bedenk dat je moeder het beste met je voor heeft. Dat ze af en toe een beetje lomp uit de hoek kan komen, da's lullig maar niet iets om overstuur van te raken. Probeer het een beetje te relativeren. Verwacht niet van jezelf dat je morgen de grote clown gaat staan uithangen, verwacht ook niet van je moeder dat ze het jou in alles naar de zin kan maken. Blijf jezelf, maar probeer je beste beentje voor te zetten. Dan kom je al een heel eind.

Over je problemen praten met je moeder is misschien ook niet altijd de handigste oplossing. Ze is je moeder, staat dichtbij je, kent jou goed. Afstand bewaren en de dingen / problemen objectief bekijken zal voor haar lastig zijn, juist omdat je haar dochter bent. Je zou kunnen overwegen om je problemen niet meer bij haar neer te leggen, maar bij iemand die jou echt kan helpen. Een professionele therapeut misschien, of een vertrouwenspersoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die therapeut die mis ik nog steeds in het plaatje.....
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat veel depressieve mensen heel egoistisch kunnen zijn. Als er wat gezelligs was moest er altijd weer een domper komen, en de aandacht weer op hem gericht. Dit is doodvermoeiend.
Mijn oplossing was dus om wel een gezellige middag te hebben de depressieve maar thuis te laten. Maar dan had je helemaal de poppen aan het dansen, want dat was ook niet goed.

Ik begrijp jouw moeder heel erg goed, die is vooraf al bang dat het (weer?) niet leuk wordt. Dat is als je er goed over nadenkt eigenlijk heel erg. Dat mensen zich van te voren druk maken om met jou iets te ondernemen.

Als je geen zin hebt om verplicht gezellig te doen, moet je niet meegaan, en je moeder en broer een gezellige dag gunnen. Dus ook niet achteraf weer zielig doen dat je niet bent meegegaan.
Wil je wel mee, dan moet je het fatsoen opbrengen om idd een dagje niks te zeggen over je problemen.

Het zou wat worden als alle mensen die een gezellig dagje uit zijn alleen maar over problemen zouden praten!
En vergeet niet dat elk mens zijn problemen heeft, jouw moeder ook, namelijk een depressief kind. En dat is echt niet leuk voor een moeder. En aan jou de taak om haar te laten zien dat jij ook het beste met haar voorhebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik wou dat ik je drie plusjes kon geven !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een bizarre onterechte vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een HEEL groot verschil tussen het niet kunnen opbrengen leuk en blij te doen, en de hele dag lopen klagen en -excusez le mot - kankeren.
Depressie is een heel erge ziekte, waarvoor gelukkig tegenwoordig heel goede medicijnen en behandelingen zijn - en daar heb ik vragenstelster nog niet concreet over gehoord, alleen maar dat ze een dysthyme stoornis zou hebben, maar niet wat daar op dit moment concreet aan gedaan wordt, welke therapieen ze volgt en welke medicijnen ze gebruikt of heeft geprobeerd. Bovendien is er ook nog zoiets als de neurotische depressie, waar dit heel erg op lijkt, die alleen maar erger wordt naarmate mensen meer (de kans krijgen te) zwelgen in hun ellende / zelfmedelijden. Die vervreemden zich op een gegeven moment helemaal van hun eigen omgeving en worden vaak zeer eenzame mensen. Dat gun je toch niemand ? Mensen die depressief zijn krijgen een zeer negatieve kijk op het leven, maar niet iedereen met een negatieve kijk op het leven is ook noodzakelijkerwijs depressief. Het KAN een aangeleerd gedragspatroon zijn, om welke reden dan ook. Daarom is het ook eigenlijk belangrijk te weten wat er op DIT moment op therapeutisch vlak en qua medicatie gedaan wordt - en tot op heden is het antwoord daarop voorlopig: niets. Moeder moet het allemaal maar begrijpen en verdragen. Maar moeder is arts noch therapeut, en vermoedelijk ook maar een mens met ook eigen gevoelens. EN vrgenstelster zit niet bij de dokter of de therapeut of de psychiater, maar doet hier in feite hetzelfde als ze vermoedelijk thuis voortdurend doet : bevestiging zoeken in plaats van concrete oplossingen.
Daar zit voor mij wel een herkenbaar patroontje in, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb waarschijnlijk te lang met een depressief iemand geleefd om er nog enig begrip voor op te brengen.
Want ook de partner van iemand met een depressie heeft het heel erg zwaar.
Zij ondervinden al helemaal geen steun, zeker niet van de partner, die wel steun van hen verwacht. en verwacht dat ze hun hele sociale leven opzij zetten om maar altijd klaar te staan voor de grillen en kuren van deze patienten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vragensteller is dus wel een klager. Nog geen behandeling, nog geen medicijnen. Maar al wel vooraf zeggen dat ze niet weet "of ze het wel op kan brengen".
Ik herken dit zo vreselijk. Ik leid dit overigens af van de andere vragen die zijn gesteld. Ik weet uiteraard dat depressie een erge ziekte is, maar dit is wel een gevalletje apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus ook een beetje het dillemma waar ik in deze vraag mee zit ; telkens als je over therapie of medicijnen begint wordt het stil. Maar intussen moet haar omgeving wel alels begrijpen en slikken - daar wordt IK al moedeloos van, laat staan haar omgeving. Ik heb een dochter met ernstige aanleg dingen veel te zwaar in te zien en veel te veel op negatieve dingen te letten dus heb er ook een dagtaak aan - en al heb ik tot op heden kunnen voorkomen dat ze in een negatieve spiraal terecht komt, DU MOMENT dat ze daar mee begint, lever ik haar persoonlijk af bij een deskundige op dat gebied. Maar met bijsturen lukt het allemaal nog aardig.
Zou ik echter elke keer met haar meegaan in haar buien, dan zou je d'r inmiddels allang van de vloer kunnen krabben vrees ik. Dus voor ik ook maar IETS van begrip ga zitten opbrengen, lijkt het me aan vragenstelster eerst eens heel duidelijk te maken welke medische stappen ze heeft gezet om haar 'dysthyme stoornis' te laten behandelen. Ze heeft het namelijk al maanden over dit onderwerp, maar niks concreets, vooral vragen, en ook zoveel andere dingen tussendoor, dat het ook niet echt op een klinische depressie lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dysthyme stoornis is een vorm van een lichte depressie, nog geen klinische depressie.
Hebben we daar niet allemaal wel eens last van als we ons laten meesleuren met het leven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad mensen die elke sombere bui of slechte periode een depressie noemen, maar een echte depressie is voor mij toch wel heel andere koek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mening krijg je toch? Maar je kunt als je om een mening vraagt ook dingen te horen krijgen die je niet leuk vind.
Marleen baseert het erop dat jij vragen stelt als "waar vind je psychische hulp". Daaruit kan de conclusie worden getrokken dat jij nog helemaal niet bekend bent met hulp. Anders zou je dat antwoord zelf al wel als beste weten. Ik heb overigens die conclusie ook getrokken uit jouw voorgaande vragen. En ik denk ook dat je nog niet zover bent, anders zou je ook antwoorden op je een na laatste vraag, waar dit al een aantal keren aan je is gevraagd: Heb je hulp, en kunnen die niet aan je ouders vertellen hoe ze met je om moeten gaan. Daar reageer je niet op. Dus dan is de conclusie al gauw getrokken, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las hier een vergelijking met Kanker! Dat vind ik totaal geen vergelijking eigenlijk. Ik snap'"uberhaupt niet hoe je kunt zeggen "Helaas kunnen mensen met kanker dood gaan". Deze opmerking raakt mij diep in mijn ziel! Of mensen die doodziek zijn van kanker zouden willen blijven leven met die pijn of dat mensen met een depressie meer recht zouden hebben op de dood als Kankerpatienten! Laten we alsjeblieft wel respect hebben voor een ander en niet klakkeloos dit soort misplaatste vergelijkingen en vooroordelen geven, ik word hier onpasselijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dubossies. Ik schreef al: wat een onterechte vergelijking. Ik word vind dit ook allemaal heel raar. Maar toch intrigeert deze discussie me enorm, dus blijf ik nog even lekker meelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kriz, ik vind deze duscussie ook zinvol en doe er graag aan mee maar die opmerking vind ik echt misselijkmakend. @Danit, Hoe ernstig die ziekte is ligt eraan in hoeverre jij nog gemotiveerd bent om je doel te bereiken. Door het als een ernstig ongeneselijke ziekte te zien en te denken dat je nooit meer geneest wordt de motivatie zo en zo al minder ja....je moet juist inzien dat het wel te genezen is als je er maar voor open staat maar jij staat er niet voor open want hoe denk jij te willen genezen van een ongeneselijke ziekte? Jij zegt zelf al dat je er voor een groot deel van opgeknapt bent door middel van medicijnen maar hoe kan je van een ongeneselijke ziekte beter worden? Dus zo ernstig en ongeneselijk is die niet als jij denkt. Er zijn mensen met veel ergere psychische ziekten...en die kunnen prima leven en functioneren dmv medicijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij vind dus jouw ziekte erger dan ADHD of dergelijke? Mensen met ADHD zouden er net zo goed vanaf willen zijn als jij van je depressie? Het is echt niet fijn om altijd maar druk te zijn terwijl je het niet wilt, wat denk je van mensen met "Gilles de la tourette"? Dat het leuk is om steeds boze gezichten naar je te zien kijken als je vloekt terwijl je het niet wilt of steeds spieren voelt samentrekken wat je eigenlijk niet wilt? Of had je liever Schizofreen willen zijn of Manisch Depressief? Jij kan niet oordelen dat jouw ziekte erger is dan dat van een ander alleen omdat jij niet weet hoe je zo'n ziekte ervaart? Voor niemand is een geestesziekte fijn en iedereen ervaart zo'n ziekte op zijn eigen manier. Een depressie kan je voor een groot deel genezen zoals jij zelf verteld, maar van schizofrenie niet...die is alleen met medicijnen onder controle te houden net als Gilles de la tourette of Manische depressiviteit. Van een gewone depressie kan je echt genezen en is dus minder gevaarlijk en ernstig. Tuurlijk gaan er mensen dood die dit hebben, niet door de ziekte maar door er zelf de hand in te slaan. Die ziekte is dus niet dodelijk, de persoon zelf is het die het dodelijk maakt!!! En natuurlijk zijn depressieve mensen zelf degenen die dit en dat moeten doen....aangezien jij dus vind dat niet jij maar anderen dit en dat moeten doen....een ander kan jouw ziekte niet genezen, dat kan je alleen zelf met hulp van....zonder jouw medewerking kan je niet beter worden.
Je moeder is hiermee heel belastend naar jou toe.

Zelfs al ben je eind 20, op de één of andere manier blijft de mening van je moeder in allerlei opzichten belangrijk en je raken. Dus als zij al bij voorbaat zegt: ik wil wel .....
klinkt dat toch als een verwijt naar jou, begrijp ik heel goed.

ZELFS als ze het niet zo bedoelt (wat ik ook snap) moet zij zich toch terdege beseffen dat ze moet uitkijken wat ze zegt en hoe ze het zegt, en zeker bij iemand die niet zo goed in zijn vel zit

Er is een heel leuk boek: "how to talk to kids" (boek is in het nederlands te krijgen maar de titel is engels) daar staan allerlei "valkuilen"in waarmee je als ouders je kinderen (on)bewust stuurt en bekritiseert.

Eigenlijk bedoelt voor kinderen in de opvoedleeftijd maar ergens van alle tijden lijkt me.

Wat je zou kunnen doen is je moeder toch nog eens uitleggen waarom je over zo'n opmerking van streek raakt en HAAR vervolgens laten uitleggen dat ze het zo niet bedoelde EN dan moeten beide partijen het afsluiten en accepteren dat de ander het niet rot bedoelde. Zo zou je al dit soort "kleine crisissen"moeten aanpakken, elkaar uitleggen hoe het overkwam EN hoe het echt was bedoeld maar dan AFSLUITEN en niet tussen je in laten staan

sterkte en een leuke dag uit
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spijt me heel erg, maar ik denk toch niet dat een moeder zich voor een volwassen (!!!) kind in alle bochten moet hoeven wringen en al haar woorden op een goudschaaltje zou moeten wegen. Dan kon je op een gegeven moment op het punt dat je je echt moet gaan distantieren - van je eigen kind met problemen nota bene ! - omdat het gewoon geen haalbare kaart meer is en veel te veel aan jezelf gaat vreten.
Ik denk dat als er echt klinisch iets met je mis is, je moeder niet de aangewezen persoon is om dat voor je op te lossen.
amigo
13 jaar geleden
ja, ik blijf er echt bij! niet dat de moeder het kwaad bedoelt maar ik denk dat ze niet beseft dat haar "kritiek" veel harder aankomt,VOORAL bij iemand die zich mogelijk labiel voelt. Ik zeg niet dat die moeder alles moet slikken en nooit iets mag zeggen maar deze uitspraak klinkt ECHT als een steek onder water, (dat voelde ik aan mijn water zullen we maar zeggen, toen ik de vraag las)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laiv verteld zelf in haar toevoeging op haar vraag dat ZIJ degene was die begon door te zeggen: "Ik weet niet of ik gezellig kan zijn hoor....". Door meteen al dit soort negatieve dingen te roepen en die negativiteit te creeren dan vraag je om een antwoord als "Ik wil wel een leuke middag hebben..." De moeder heeft gelijk in dit geval...ze kan moeilijk zeggen "Als je het niet gezellig kan vinden mag je wat mij betreft de hele dag lopen mokken, wij offeren ons wel op, jammer van het gezellige dagje dan! Is dit een opbeurend antwoord dan?
amigo
13 jaar geleden
tja, dat heb je met een TOEVOEGING die komen soms later dan het antwoord. Je reactie klinkt een beetje of ik dat had moeten voorzien, nee niet dus, op basis van het eerste deel van de vraag sta ik nog steeds achter mijn antwoord, met de toevoeging erbij zou ik erover moeten nadenken
Ik spreek uit ervaring over depressief ( ernstig ) te zijn
voor iemand die dit nooit heeft meegemaakt is dit haast onbegrijpelijk om te voelen hoe een depressieve persoon zich voelt.
Je kan je niet forceren om leuk te doen,gezellig te zijn.
Maar misschien is het verstandig dat als je weet dat je het niet kan opbrengen om gezellig te doen,om dan thuis te blijven.
Maar aan de ander kant moet je juist ook niet oplsuiten en helemaal nergen meer heen te gaan.

Laat je moeder anders informeren over depressie en hoe met depressieve personen om te gaan.
En dat het geen kwestie is van even een knopje omdraaien en leuk doen/zijn...maar een ernstige ziekte is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent vreselijk onzeker, hè? Daarom voel je je wellicht onbewust wat schuldig omdat jij je moeder altijd met jouw problemen belast.

En nu je moeder, waarschijnlijk per ongeluk, de 'verkeerde woorden koos..voel jij dat als een 'steek onder water' naar jou toe..

Ik begrijp je in elk geval wèl..en zal proberen aan te geven hoe je met deze situatie om kunt/zou moeten gaan.

Begin met morgen even je problemen een beetje naar de achtergrond te duwen en tracht te zien dat je moeder wellicht JOU er eens een dagje uit wil halen.

Ze wil je, naar mijn gevoel, helemaal geen pijn doen. Integendeel..ze wil je juist een beetje ontspanning bieden.

Besef dat ook zij een fijn dagje willen hebben en bezwaar hen dus even niet met jou problematiek..

Geniet van jullie gezamenlijke uitstapje, morgen en..ga dan aan jezelf werken.

Word wat minder onzeker..krijg wat meer zelfrespect..zorg voor een positiever zelfbeeld..en zie..dat er niet enkel wolken aan de hemel zijn..maar dat er ook een heerlijke zon..staat te stralen..

Geniet dus eerst maar eventjes een dagje, morgen..okay

Ik wens jullie allen morgen veel plezier toe..maar toch vooral jou..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Familie moet niet leren met jou om te gaan want hun hebben geen omgangsproblemen met mensen, jij bent gegene die omgangsproblemen heeft. Dat heeft met je depressie te maken waarvoor je (zoals ik in antwoorden las) voor behandeld wordt. Ik kan me echter niet voorstellen dat je therapeut jou verteld dat je gewoon neerslachtig moet blijven en leuke momenten moet negeren en je dingen negatief moet opvatten die je familie je verteld waarvan de familie het als een positieve opvatting ervaart. JIJ bent degene die zich ziek voelt dus JIJ bent degene die in therapie moet (is), dus JIJ moet leren met jezelf en je familie en vrienden om te gaan! Als jij geaccepteerd hebt (wat ik hieruit opmaak) dat jij ziek bent kan je ook accepteren dat het probleem bij jou ligt die je zelf moet oplossen met je therapeut en niet ontkennen door je familie steeds verwijten te maken dat ze jou onzeker maken met hun goedbedoelde adviezen.
Probeer in vredesnaam eens blij te zijn met de uitnodiging een dagje gezellig weg te gaan, ze hadden je ook kunnen negeren toch? Maar nee, hoe negatief jij ook vaak bent...ze hebben zelfs nog de hoop en het vertrouwen dat jij het kan!!!! dat is toch al een teken dat ze van je houden? Ze hebben engelengeduld met jou en dat respecteer ik ten zeerste, zou jij ook moeten doen en hier eens iets van laten zien en hun hun gezellige dagje met jou gunnen...maak eens plezier, je zult zien dat het heus niet zo moeilijk hoeft te zijn als je denkt....als je vóóraf maar niet meteen een slechte stemming gaat creeren!