als je iets uit leent, is het dan erg t ineens terug te vragen?

Ik heb begin Januari een mobiel uitgeleend aan mijn zus. Aangezien ik een ander toestel had, mocht zij het tijdelijk gebruiken aangezien dat van haar kapot was gegaan. Ze zou binnenkort een nieuwe kopen vertelde ze. nu alweer bijna 4 maanden later, is mijn mobiel op school ingenomen voor een week. Ik heb mijn mobiel weer terug gevraagt maar ze weigerde. uiteindelijk na een lange ruzie heb ik mijn mobiel terug. ik voel me er alleen erg rot over..

Wat had ik anders moeten doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Jij zit niet fout in deze kwestie hoor! Je leent je mobiele telefoon uit aan je zus a) omdat zij tijdelijk even geen telefoon heeft en b) jij een reserve had. Prima geregeld. Maar: lenen is en blijft lenen! Dat is dus niet hetzelfde als weggeven. Als je je mobiel had willen weggeven, had je dat er wel duidelijk bij gezegd, toch?

Vier maanden is ook een lange termijn. Je zus heeft lang genoeg de tijd gehad om zelf een nieuwe mobiel te kopen. Nu jij je telefoon terugvraagt gaat zij moeilijk doen! De reden waarom je je telefoon terug wilt hebben doet er niet toe, het is jouw toestel, je hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen. Het is immers JOUW telefoon, die je slechts tijdelijk had uitgeleend.

Als je iets van iemand leent, of dat nu een boek of een cd of een mobieltje is, is er een soort ongeschreven regel om het voorwerp zo snel mogelijk weer terug te geven, tenzij de uitlener duidelijk heeft aangegeven dat het hem of haar niet zo veel uitmaakt wanneer hij / zij het uitgeleende terug wil hebben.

Kortom, jou valt niets te verwijten. Volgende keer dat je iets uitleent dus wél even duidelijk zeggen wanneer je het terug wilt hebben. Zo ontstaan er geen misverstanden en ruzies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat je anders had moeten doen, zijn duidelijke afspraken maken. Je had met je zus moeten afspreken tot hoe lang ze jouw mobiel mocht lenen en onder welke voorwaarden. Dat heb je niet gedaan en dus kunnen dit soort onenigheden ontstaan.

Maar kom, het is je zus, dat komt heus wel weer goed.

Oh....en kun je niet 1 week zonder mobieltje???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stond in je recht om je mobiel terug te vragen, mits voor beide duidelijk was dat het om 'lenen' ging. De manier waarop maakt in dit soort situaties vaak veel uit.
Ik kan me voorstellen dat je zus overvallen werd omdat je onmiddellijk je mobiel nodig had. Ze had het bijv. liever eerder gehoord, zodat ze haar contacten op de hoogte kon stellen. In jouw situatie was dat geen optie en had je zus begrip voor je moeten hebben.
Je eigen situatie uitleggen en begrip tonen voor haar ongemak had de kans op ruzie verkleind. Maar het kan net zo goed zo zijn dat ze gewoon haar dag niet had. Misschien verwachtte ze wel een voor haar belangrijk telefoontje of gevoelig smsje.
Als ze gekalmeerd is, kun je haar laten weten dat je je hier rot over voelt. Dan voorkom je dat jullie relatie slechter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel lenen natuurlijk geen geven is, moet je - als 't om familieleden of vrieden gaat - er toch in eerste instantie vanuit gaan dat uitlenen hetzelfde is als geven. Natuurlijk, je mag wel *hopen* dat je 't terug krijgt - maar het ook *verwachten* is een ander verhaal.
Want wil je je vriendschap of band met je familie op het spel zetten voor iets wat je uitgeleend hebt? Ik denk 't niet. Daarom: zie uitlenen altijd als geven. Sowieso is er natuurlijk al heel vaak een 'goede' reden waarom die persoon iets wil lenen: nl. omdat die zelf geen geld heeft of omdat die persoon niet met geld om kan gaan. Reden genoeg om iets uitlenen als geven te beschouwen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Als je dus 100% zeker wilt weten dat je iets spoedig weer terug zal krijgen, blijft er alleen maar over: niks uitlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer is uitlenen hetzelfde als weggeven? De Nederlandse taal laat daar toch geen misverstand over bestaan? Sorry hoor, maar dit slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind uitlenen absoluut niet hetzelfde als lenen, wat een onzin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde als geven bedoelde ik natuurlijk
Nee, dat is niet erg. De mobiel was en blijft van jou en jouw zus heeft hem mogen lenen. Dat was al een erg aardig gebaar van jou. Jouw zus had hem uit zich zelf allang terug moeten geven. ik vind het nogal laks van haar dat ze hem 3 maanden houdt.
Jij hoeft je hier niet rot over te voelen maar je zus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had het ongemerkt moeten vragen. Bijvoorbeeld: "Zo! Zag je dat mobieltje van die man! Echt een koelkast. Gelukkig is mijn mobieltje anders!" Of: "Waar zou hij dat mobieltje hebben gekocht? Is toch een mooie?" Maar eigenlijk zou ik het ook hebben gevraagd. Vier maanden is wel een beetje veel vind je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voel je niet schuldig, je hebt haar een gunst verleend.
leer ervan en maak de volgende keer een duidelijkere afspraak als je iets uitleent. 4 maanden is wel een hele tijd om iets te lenen vind ik, dan mag je het echt wel terug vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zusje begaat de grote fout de aan haar uitgeleende gsm als haar eigendom te beschouwen.

Ik neem tenminste aan dat jij destijds nadrukkelijk hebt aangegeven dat je dat dingetje aan haar UITLEENDE.

Als jij voor ongeveer een weekje je eigendom weer terugvraagt, is dat zeer redelijk..en mag ze daar niet moeilijk over gaan doen.

Nu ze dat wèl doet..weet je wat jou een volgende keer te doen staat..namelijk zeer duidelijk zeggen dat je iets aan haar UITLEENT en dat ze niet moeilijk mag doen als jij je eigendom terug wenst te krijgen.

Overigens vind ik dat je het haar wèl mag vergeven..dat is beter voor jouw gemoed èn voor de verhoudingen thuis..

Zeg eventueel tegen haar dat je wel wat erg heftig op haar aanvankelijke weigering reagerende..maar dat je dat echt niet zo kwaad bedoeld hebt.

Een knuffel zal jullie beide overigens zeer goed doen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel een mobiel terug vragen alleen jouw SIM-kaart zit er niet in dus dat schiet niet op. Zitten al jouw gegevens nog in het toestel zoals telefoonnummers. Jouw zus zal nu toch haar probleem mogen oplossen. Tegen de tijd dat dit is gebeurt dan heb jij je toestel terug.