Ik had datzelfde gevoel bij een zeer nabij familielid en ben me op den duur ook terug gaan trekken. Helemaal breken kon niet, we kwamen elkaar nog regelmatig tegen.
Jaren later kreeg die persoon van de psychiater de diagnose autisme spectrum stoornis. Ik ben me daarin gaan verdiepen en kwam in diezelfde tijd ook met meer autisten en mensen met ASS in contact. Daaruit heb ik geleerd dat die persoon in kwestie nooit mij persoonlijk heeft willen kwetsen, negeren of achterstellen. Hij was gewoon zo, dat was zijn persoonlijkheid en hij kon daar niets aan doen.
Vervolgens voelde ik mezelf ook niet meer geraakt door zijn houding, het was immers niet tegen mij persoonlijk gericht?
Hij zal nooit mijn vriend worden, maar we kunnen elkaar tegenwoordig redelijk goed hebben. Zijn gedrag is ongewijzigd, maar door mijn inzicht doet dat gedrag mij geen pijn meer.
Ik wil niet zeggen dat zoiets bij jullie ook aan de hand is. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het jezelf soms rust geeft als je leert om op een andere wijze naar het probleem te kijken. Die andere persoon zal nooit veranderen, daarom zul je zelf iets moeten veranderen. Weggaan alleen lijkt me niet genoeg, dan blijf je het probleem met je meedragen.
Praat er eens over met iemand die ter zake kundig is en buiten het probleem staat. Die komt soms met verrassende invalshoeken waar je zelf niet aan denkt.