Hoe weet je dat je vriend 'de ware' is?

Mijn vriend en ik hebben elkaar in een moeilijke tijd leren kennen en zijn in de laatste 3 jaar heel erg samen ontwikkeld. Ik vertrouw erop dat wij blijven groeien samen. Toch zijn er ook wel eens periodes van veel ruzie, grenzen bepalen. Ieder mens heeft immers z'n eigen normen en waarden meegekregen. Dit zijn periodes dat ik wel eens twijfel, maar dat hoort erbij toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Een moeilijke periode kan een relatie sterker maken. In een relatie moet je echter wel jezelf kunnen blijven. je noemt zelf al je eigen normen en waarden. Op het moment dat je teveel moet afwijken van deze normen en waarden, dan moet je je afvragen, of dit wel de juiste relatie voor je is. Je moet leven, maar niet geleefd worden.
13 jaar geleden
Als jullie vaak ruzie maken dan zal dat altijd zo blijven.
Hoe graag je ook iemand ziet, als jullie niet bij elkaar passen dan gaat dat mis...vroeg of laat. Nu heb je er geen last van, maar later als jullie kinderen hebben enz en dan nog ruzie maken...
Gewoon goed nadenken of je er voor wilt gaan, indien ja dan moet je proberen geen ruzie te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat als jullie elkaar in een moeilijk periode hebben leren kennen, je alleen die achtergrond als raakvlak hebt.

Maar samen groeien is goed.
Wat je altijd moet blijven voelen, is je eigen ik. Dat je, rekening houdend met de situatie en met elkaar, vrij bent om je eigen keuze te maken. Niet de een altijd maar weer te veel aanpassen en schikken. Want jullie hebben beiden een stem.

Analyseer die periodes met ruzie eens. Steeds dezelfde terugkomende conflicten of steeds nieuwe dingen?
Misschien eens wat begeleiding daarbij van een psychotherapeut?

Samenleven met iemand kan best wel eens onenigheid met zich meebrengen. Helemaal niet gek. Maar het goede, fijne, gezellige, moet overheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele idee van 'de ware' is een beetje raar, want hoe kun je nu weten wat er de rest van je leven op je pad komt? Het is onmogelijk om nu te voorspellen of jullie de rest van je leven gelukkig blijven met elkaar. Je kunt al niet voorspellen hoe je leven er over 2 jaar uit ziet, laat staan over 50 jaar.

Twijfel hoort er inderdaad bij, maar het goede gevoel zou moeten overheersen. Elkaar in je waarde laten, je 'eigen mensje' blijven, vriendschap en steun aan elkaar beleven, dat is belangrijk. Je kunt wel je best doen om het te laten werken, aandacht hebben voor elkaar, en heel duidelijk tegen elkaar zijn dat je met elkaar verder wil. Sommige mensen 'bezegelen' dat met een huwelijk, voor andere mensen is het meer dan genoeg om het gewoon tegen elkaar te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat iets is wat je daadwerkelijk voelt. Je kan het echt voelen van: hij is de ware (of juist niet).

Niemand is uiteraard perfect, maar als je elkaar in de waarde laat en je accepteert elkaar zoals diegene is denk ik dat je het wel ver schopt in deze relatie.