Kunnen je ouders je verbieden om Duits te spreken?

Omdat ik helemaal gek ben van de Duitse taal en er ook heel goed in ben.Spreek ik graag Duits.Schrijf dit heel erg graag en met mijn Duitslerares van school ben ik goed bevriend.Ik ben de beste uit de klas,heb alleen maar negens en tienen. Thuis oefen ik soms ook,maar mijn moeder kwam weer met haar stomme chantage gedrag.(1 van de thuisproblemen)Ze zei:jij mag geen woord Duits meer spreken of je krijgt alleen maar avondeten,of ik haal je vader erbij,ze had de telefoon in haar handen(hij is echt een engerd en kan goed boos worden,soms ben ik bang voor hem)Dit gebeurt elke dag als ik maar het woordje ich of anders uitspreek, gelijk chanteren.Maar sinds toen heb ik niet meer gesproken,ik weet niet wat ik nu moet doen.Geef ik hun hun zin en geef ik mijn alleerleukste ding op?Of blijf ik mijn favoriete ding voort zetten en mijn vader op mijn dak?Mijn moeder heeft denk ik een hekel aan Duits vanwege de docente.Mijn moeder en de Duitsdocente hebben een beetje een aanvaring met elkaar gehad.Ze kunnen elkaar niet uitstaan.Terwijl de Duitsdocente en ik wel heel goed overweg met elkaar kunnen.Ze weet van mijn thuissituatie af,zij is de soort van vertrouwenspersoon waar ik over sprak in vorige vragen.

Ja nu is mijn vraag:
Mag mijn moeder mij verbieden om Duits te spreken?
Mag dit chanteren?
Wat kan ik erop terug zeggen?
Wat kan ik nou doen? Ik ben gek op Duits.

Toegevoegd na 7 minuten:
Duitsdocente moeten we het heel vaak oefenen.
Ook kan ik niet alleen op een kamer(heb ik niet), familie veraard me wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

nee dit mag niet. je moet wel duits spreken, want je krijgt dit vak op school. als je moeder graag wil dat je alleen onvoldoendes. maak dit haar duidelijk. en je kunt gewoon thuis in je kamer oefenen, of op school. zo ben jij en je moeder blij =)

Dat kan, je moeder bepaald de regels. Je zal moeten wachte totdat je uit huis bent en dan kan je zoveel Duits spreken als je wil.

het is normaal om in nederland nederlands te spreken, als je je huiswerk aan het leren bent kan niemand je verbieden om duits te spreken, maar gewoon in huis moet je een taal spreken die iedereen in huis verstaat, de manier van aanpak van je moeder vind ik wel wat te overdreven, maar het lijkt me een kleine moeite voor jou om je aan de huisregel te houden, je kunt later altijd naar duitsland emigreren als je zo graag duits spreekt

Je moeder chanteert je? Jij zet je op een wel erg puberale manier af tegen je moeder. Als jij haar met je gedrag loopt te ergeren en zij jou dat verbiedt, wordt de sfeer er thuis niet beter op. Spreek thuis gewoon Nederlands. Het is een prachtige taal. Erger je moeder niet langer. Misschien is je moeder ook onvolwassen bezig, maar daarom hoef jij dat niet te stimuleren. Wordt eens een beetje volwassen en houd je bezig met dingen waar het in het leven echt om draait: samen een sfeer maken waar iedereen zichzelf kan zijn en een gelukkig en ontspannen leven kan leiden.

Het volledig verbieden om Duits te spreken kan en mag niet, het is namelijk een studie. Echter in een normale conversatie mogen je ouders eisen dat je Nederlands spreekt. Tracht met je ouders een tijd af te spreken waarin jij je Duits mag oefenen, buiten de afgesproken tijd dien jij dan gewoon Nederlands te spreken. Toegevoegd na 3 minuten: Als ik echter een aantal andere vragen van jou lees lijkt het er op dat jij en je ouders elkaar telkens opzoeken om een conflict te veroorzaken. Jij bent een puber, daar is niets mis mee maar probeer niet telkens anderen voor jou karretje te spannen, zoek professionele hulp en geen medestanders.

Het voorbeeld doet er in dit geval niet zo veel toe ; blijkbaar vind je moeder het gewoon irritant als je de hele dag Duits spreekt (tegen haar ??) en irritant gedrag mag je moeder je gewoon verbieden. Net zoals wanneer je de hele dag zou lopen zingen, of harde muziek draaien, of met je vingers op tafel zitten tikken, ik noem maar wat irritante voorbeelden. Duits SCHRIJVEN kan ze je natuurlijk niet verbieden. Al eens een kijkje genomen op www.Gutefrage.net ? Leef je uit, zou ik zeggen. Ook is er heel veel leuke Duitse popmuziek (net weer een nieuwe CD uit met heel veel 80's nummers (Nena, Udo Jurgens, Falco, Matthias Reim, dat werk) voor op je MP3, en als je van luisterboeken houdt : die kosten hier echt een drol. Ook kun je via de computer met Duitsers (of andere mensen die Duits leren) chatten, skypen, etcetera. Maarja, als je ouders het thuis niet meer willen horen, zul je het in hun aanwezigheid gewoon niet meer moeten doen. Ik kan me ook wel voorstellen dat het ze soms behoorlijk op de zenuwen kan werken , want ik weet hoe pubers kunnen zijn. Mijn dochter is helemaal gek van vintage kleding en ik begin al te steigeren tegenwoordig als ik het woord 'jurk' of 'schoenen' hoor...Niet dast ik het haar verbied, maar ik zet er ECHT wel af en toe een rem op, omdat het meer op een obsessie dan een hobby begint te lijken. Ik kan me voorstellen dat er bij jullie iets dergelijks aan de hand is. Hou er daarbij rekening mee dat niet iedereen even gecharmeerd is van de Duitse taal. Waarom weet ik niet, want het is op punten vaak nog mooier en rijker dan het Nederlands (waar ik behoorlijk verzot op ben), maar veel mensen vinden het een vreselijke taal. Wellicht speelt dat bij je ouders ook een rol ? Probeer je hobby voor jezelf te houden, maak er geen obsessie van en houdt het een beetje buiten je ouders. Die hebben inmiddels toch wel duidelijk genoeg aangegeven dat ze je liefde NIET delen.

Je bent een vrouw van 17 jaar die met moeder en oma in een huis woont. Het eerste wat dan belangrijk is, is hoe hou je de sfeer in huis een beetje prettig en gezellig. Je bent geen klein kind meer, die dat niet zou snappen. Als die Duitse lerares jouw vertrouwenspersoon is, dan snapt zij ook wel, dat je dus niet zo vrijelijk en makkelijk kan oefenen als je wel zou willen. Er zijn altijd wel plekken te vinden waar je wel goed kan oefenen. Bij vrienden of vriendinnen of familie. Of misschien op school ergens in een klas. Praat daar eens over. Is er een bibliotheek waar je woont? Dan ga je daar zitten. Kortom: Geen enkele reden om je moeder en dus ook je oma en jezelf te blijven pesten met dit probleem.

Wat een nare situatie. En iedereen maar denken te weten hoe het zit! Er is wel wat scheef in ieder geval. Als je moeder er niet tegen kan en er zo op reageert kan je kiezen: eens rustig vragen wat haar zo ergert, of het toch doen en veel strijd hebben, of het niet doen als ze het kan horen. Als je wandelt, of op de fiets zit, of op school. success

Ik vind het vreemd dat je je (echte?) vader een engerd noemt.. ongeacht wat hij/zij je heeft aangedaan. Verder zou ieder mens zich eraan storen als je bewust irritant me tje hobby bezig bent, zoals bijv. postzegels verzamelen en alleen daar maar over kunt praten. Dreigen is nog geen uitvoeren.

zeg dat je het enkel spreekt om er goede punten mee op school te halen en als ze het dan nog niet goed vind moet je moeder het echt haten maar dit mag ze je niet verbieden ga anders een gesprek met haar aan, succes he ;)

Misschien helpt het een beetje als je het er met je moeder over hebt WAAROM zij niet wil dat je duits spreekt. Als zij bijv het idee heeft dat je het ALLEEN doet om haar te ergeren begrijp ik wel dat ze het wil verbieden Wat ook zou kunnen is dat zij het niet spreekt of bijna niet begrijpt, misschien wat kinderachtig van haar maar ouders hebben er soms toch moeite mee te aanvaarden dat kinderen dingen beter kunnen dan zijzelf (en als jij er superieur bij gaat lachen wordt het er niet beter op). Of ze heeft vanuit de oorlogstijd er een trauma aan overgehouden (lijkt me niet gezien JOUW leeftijd) maar in dat geval zou je er toch begrip voor moeten hebben. En vervolgens moet jij ook naar jezelf eens HEEL EERLIJK zijn waarom jij duits wilt spreken thuis. Is dat ECHT omdat je het zo leuk vindt of speelt er meer mee. Dat alles bij elkaar maakt hopelijk dat jullie er iets op kunnen verzinnen, bijv tijdens het ontbijt mag het, de andere maaltijden niet enz Ik zou het toejuichen als mijn kinderen een andere taal willen oefenen, al is het chinees waar ik niks van snap, leer ik ook nog iets Maar er moet dan wel een goede sfeer en wederzijds respect zijn anders valt het gewoon fout

Klinkt niet alsof het niet mogen spreken van Duits je enige probleem is thuis. Het pleit niet voor je moeder dat ze zich hierdoor zoo laat opnaaien. Klinkt niet gezond..... Kan me niet voorstellen dat iemand die een beetje lekker evenwichtig in zijn/haar vel zit op deze manier reageert. Blijkbaar kunnen je ouders je het spreken van Duits wel verbieden, want ze doen het zo te lezen. Of het mag is maar de vraag. Zou me verbazen als er iet over in het wetboek geschreven staat, en zo ja, dan weet ik niet hoe je je recht daarin zou moeten halen. Daar verbeter je de situatie thuis niet mee denk ik. Ik wens je sterkte. Probeer het uit te zingen thuis, en ga zodra het kan naar Duitsland op stage...... Mooie taal, Duits. Je kunt er zeer precies dingen in uitdrukken.

Duits ligt gevoelig bij je moeder. Als ik zo de reacties en antwoorden lees, zijn je ouders gescheiden? Als je moeder dan Duits hoort, gaat ze flippen. Jij doet het misschien soms ook een beetje om te provoceren. Misschien ervaart / voelt zij jouw verlangen naar het Germanisme als een soort verraad? Een simpele oplossing is er niet. Ga Duits studeren als je straks klaar bent met school. Zó gek veel hoef je nou ook weer niet Duits te spreken op de middelbare school... Leven en laten leven. Maak het voor elkaar gewoon leefbaar, houdt het leuk. Ga straks Duits studeren in een stad aan de grens, Arnhem, Nijmegen of Maastricht ofzo. Iedereen blij. Sterkte met deze vervelende situatie, maar vooral; geef je idealen niet op!

Ik denk eerlijk gezegd als ik jouw verhaal zo lees dat er heel iets anders aan de hand is. Je moeder heeft een aanvaring gehad met je lerares Duits en zij mogen elkaar niet. Dit zou heel goed de basis kunnen zijn van alle problemen. Het feit dat jij veel Duits wilt spreken kan door je moeder worden opgevat als opstandigheid van jouw kant,ook omdat jij het erg goed kunt vinden met je lerares Duits. Ik kan mijn ook wel voorstellen dat als je het overdrijft met het spreken van Duits in het dagelijks leven je moeder hier bezwaar tegen heeft. Er zou ook nog sprake kunnen zijn van enige jaloezie omdat jij het zo goed kunt vinden met een persoon (in dit geval je lerares) met wie je moeder een probleem heeft. Misschien is je moeder er wel een beetje bang voor dat jij meer geeft om je lerares dan om haar en dat je dat dmv het spreken van Duits (bewust of onbewust) aan haar kenbaar maakt.

Lieve MDD, Neem het advies nu eens van iedereen aan en maak een afspraak bij je huisarts en vertel daar dat je absoluut niet langer meer met je ouders onder 1 dak kan leven als dit nog langer zo doorgaat, ze willen je zelfs je liefste hobby (Duits spreken...ontnemen), ze chanteren en beledigen je en jij bent diep ongelukkig en vraagt je zelfs al af of koffie drinken werkelijk dodelijk is....(Ben je nu met zelfmoordplannen bezig?) 75% van je vragen gaan allemaal over hoe erg je ouders en je vriendinnen zijn en over je vertrouwenspersoon die boos is op jou...(Die lerares duits waar je het hier over hebt), en iedereen en alles is fout behalve jij (Dit past wel bij een puber die alle opmerkingen verkeerd opvat en overal boos om blijft (Waar ook 1 van je vragen over gaat....dat jij zo verandert in korte tijd. Ga alsjeblieft eens een dagboek bijhouden over hoe jouw dagen verlopen en dat over jezelf maar ook over anderen. Schrijf hier eens een maand in en lees die dan nog eens terug en bekijk dan eens of al die problemen misschien ergens toch niet veroorzaakt worden omdat jij alles ziet zoals je het wilt zien en hoort zoals je het wil horen en iedereen tegen je ouders op wilt stoken om bevestiging te krijgen dat jij helemaal niets verkeerds doet maar dat hun door en door slechte mensen zijn. Ik persoonlijk denk dat het best wel mee valt maar ik ken je ouders en je vertrouwenspersoon en de rest allemaal niet dus kan je al die vragen hier eigenlijk helemaal niet stellen....om hier een oordeel over te geven moeten wij iedereen om jou heen kennen om alles van 2 kanten te horen en dat kunnen we niet. Je huisarts kan je doorverwijzen naar GGD maar ja, daar moet je wel de motivatie voor hebben (en gezien al je problemen zou je daar absoluut geen moeite mee moeten hebben, en aangezien je nu na een maand (Behalve klagen) nog niets hebt ondernomen denk ik dat het zo erg nog niet is als jij het allemaal bij iedereen laat overkomen. Als dat werkelijk zo was was je al lang door je omgeving geholpen. Laat je door een psycholoog eens onderzoeken of het niet zo zou kunnen zijn dat je psychoses hebt....dat is een serieuze aandoening, mensen met borderline kunnen dit ook hebben, het gevoel dat de hele wereld en iedereen zich tegen hun samenspannen terwijl dat helemaal het geval niet is. Sterkte ermee.

Nee, je moeder mag dat niet verbieden, maar hou wel rekening met haar. Doe het niet expres meer omdat ze het niet leuk vind. Geef haar desnoods eens een lijst met duitse woorden en de nederlandse vertaling (woorden die jij veel gebruik!) misschien dat ze de woorden dan beter begrijpt, en het leuker vind. Succes, en sterkte:)

Dit mag zeker niet. Als ik jou was zou ik ergens anders studeren, op school (als je daar luidop mag praten), misschien in het jeugdhuis. Je hebt precies een wel heel erge thuissituatie. Ik weet niet of je een Belg of een Nederlander bent, maar in België staat er dus een wet op kinderen in dezelfde kamer laten slapen. Je kan best kind en gezin of de jongerenfoon ofzo contacteren, die vinden wel een oplossing.

het gaat hier niet om het mogen of niet mogen, het gaat hier puur om het beperken en het dwarszitten van iemand zoals blijkt uit de reacties van je die enorm schokkend zijn vind ik persoonlijk. in feite moet je doen wat de regels van je ouders je opleggen, maar de vraag is of dat wel zo fair is. -jij moet oefenen voor je huiswerk -je hebt geen plek en mogelijkheid hiervoor. -je ouders zullen hier aan mee 'moeten' werken zodat jij mooie cijfers kan blijven halen -contact buiten school met vriendinnen is niet mogelijk dus hiermee kan je ook niet oefenen. tot zover puur de duitse afdeling: vraag je moeder: -hoe moet je oefenen? -waar moet je oefenen? -met wie moet je oefenen? maak hierover duidelijke afspraken met je moeder en sluit een compromis als dit mogelijk is. nu het dieperliggende structurele probleem -trek aan de bel bij een hulpinstantie -praat hierover op school -kijk of huiswerkbegeleiding in een buurthuis mogelijk is of op school zodat je toch kan oefenen -stap naar je huisarts met dit verhaal en vraag wat je kan doen trek op zoveel mogelijk plaatsen aan de bel (vertrouwenspersoon, maatschappelijk werker, jeugdhulpverlening, leerkrachten etc) maakt niet uit hoe en waar, als het balletje maar aan het rollen komt en weten van de thuissituatie. probeer het leefbaar en bespreekbaar te houden thuis, en toon je goede wil, ook als je wat water bij de wijn moet doen, maar leg je er niet bij neer dat dit altijd het geval blijft en zo zou moeten zijn. (op die manier maak je het jouw probleem en zal het nooit veranderen) je kan niet meer doen dan je best en jou deel op je nemen hierin. lomp gezegt: het gaat je je kop kosten vroeg of laat om zo te moeten leven door enkel naar de pijpen van anderen te dansen. vraag of je op een sport mag zodat je contact hebt buiten school met leeftijdsgenootjes om even aan thuis te kunnen ontsnappen, misschien dat je zelf kinderen kan helpen met hun duits (op school, of in een buurthuis) hierin kan school misschien ook het belang ervan benadrukken bij je moeder. neem in ieder geval actie om de situatie te veranderen, en accepteer dat het je niet in dank af genomen zal worden of men het zal begrijpen. dit gaat om JOUW bestwil, en niet om het manupuleren wat anderen op dit moment overduidelijk doen. ik snap dat het een gewoonte is geworden om je in bochten te wringen om het zo prettig mogelijk te houden, maar ieders heeft hier zijn verantwoording in, en deze kan je gewoon niet allemaal op je nemen.

Ja, ze kan van alles je verbieden. Het is wel raar. Maar hoe vaak praat je Duits? Oefen je een half uur per dag of ben je er helemaal door geobsedeerd (met alleen Duitse boeken te lezen, Duitse woorden door gesprekken te mixen)? Als het het tweede is, kalmeer dan een beetje met Duits. Nederlands is ook mooi! Anders kan je oordopjes kopen en oefenen op Wrts, zie link. Dan kan je Duits horen en jouw moeder hoort het niet. Succes!

Bronnen:
www.wrts.nl

als je ouder bent dan 12 datmag dat niet nee

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100