Kan een rechter mijn dwingen om mijn kinderen op te halen?

Na bijna 5 jaar last van mijn ex en omgangsregeling heb ik geen zijn meer om mijn kinderen op te halen, ik weet het niet leuk voor de kinderen maar ze zijn nu oud genoeg om zelf naar mij toe te komen.Maar kan een rechter mijn dwingen om mijn kinderen op te halen?

Toegevoegd na 9 minuten:
woon 100km van hun vandaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er denk ik vooral aan hoe oud de kinderen zijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
geen zin meer? kom op, het zijn wel je eigen kinderen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je doet dat voor je kinderen, niet voor je ex, als je ze niet ophaalt heeft ze weer een reden om jou zwart te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die reden is terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze maakt mij altijd zwart zo een ding erbij maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag dan of er iets geregeld kan worden, zodra je er bent laat je de telefoon 3 keer overgaan, dan kunnen ze naar buiten komen en instappen. Zorg dat je een vader voor je kinderen blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij als vader moet ze ophalen als je ze wilt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud zijn je kinderen, misschien is met de trein een oplossing. Maar ik zou zeker moeite doen om je kinderen te blijven zien. Laat de relatie met je kinderen niet afnemen door wie dan ook. Ze hebben hun vader nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat kinderen hebben hun vader nodig, maar soms krijg ik ze ook niet omdat ex zegt dat ze wil niet komen of het mocht niet van haar en ze mag niet met de trein omdat het te gevaarlijk is zegt ex ze zijn 13 en 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als de oudste 16 is, dan is het niet vreemd dat ze eens een keer niet willen. Kan je geen afspraken maken met de kinderen en niet met je ex. Misschien is wat minder komen een optie, 1 keer per maand bv.
Ik heb drie zoons,.die ook niet meer om het weekend naar hun vader willen. Hier heeft de oudste zijn rijbewijs, dat maakt het wat makkelijker, maar ze overleggen zelf met vader wanneer ze komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze wel willen komen, willen de kinderen dan zelf wel met de trein komen? Met 13 moet je IMHO prima alleen met het OV kunnen komen, evt met brengen en halen naar de trein als de verbindingen te beroerd zijn, (omdat t voor de kinderen anders vervelend kan worden, niet omdat ze t niet kunnen) Ik kan me t voorstellen dat dat jou veel tijd, maar ook veel energie (minder contact met je ex) kan schelen.
Kun je dit de kinderen niet uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij ze niet wilt ophalen is het het ook niet waard dat ze bij je komen. als je het heel graag wil zou je het ook wel doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een rechter je kunt dwingen in deze weet ik niet, ik denk dat dit echt een kwestie is van zelf onderhandelen met je ex. Wij hebben het ook, ongeveer 100 km tussen ons en de woonplaats van de ex en kind (7 jaar). Wij halen die kleine altijd zelf op en brengen haar ook weer terug, wel heeft de ex in deze meegedacht een heeft een deel van de reiskosten in mindering gebracht op de alimentatie. Je zult het hier echt met je ex over moeten hebben. Goede verstandhouding met je ex zeker als het over kinderen gaat is het beste wat je kunt hebben en wat ik je dus kan aanraden. Je hebt ooit van elkaar gehouden, er zijn kinderen uit ontstaan, wat er ook gebeurd is, er moet een basis zijn waaruit je verder kunt om hierover te spreken. De kinderen zijn m.i. oud genoeg om te reizen zonder jou, maar als ze beschermd worden opgevoed of klein worden gehouden kan ik me het bezwaar voorstellen. Overleg of het misschien allebei tot de helft kan, of kom tot een compromis, de ene keer komen ze naar jou zelfstandig en de andere keer ga je ze halen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er alle begrip voor opbrengen dat iemand na 5 jaar conflictrijke omgangsregeling totaal uitgeput raakt en even quality time voor zichzelf nodig heeft.
Volgens mij hebben kinderen ook baat bij deze pauze want een moeder die uitgeput is die functioneert evenmin optimaal en daar hebben de kinderen evengoed last van.
Ik wil het velen 5 jaar zien volhouden hoor.
Er is ook moed voor nodig om met deze kwestie naar buiten te komen want de kans dat je niet begrepen wordt maakt het er niet makkelijker op. Sterkte aan de vraagsteller dus! Van mij een warme knuffel als morele steun en een dikke + er bovenop ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kinderen willen niet meer naar hun vader en moeten toch....zulke omgangsregelingen zijn wettelijk vastgelegd? Je neemt die kinderen toch niet voor de gezelligheid? Dat doe je omdat het iets toevoegt aan je leven!

Antwoorden (8)

Zoals boven al gezegd : het is niet de schuld van de kinderen, en als jij weigert ze op te halen zullen zij daar last van krijgen.
Kinderen zijn niet dom. zij hebben ook wel door dat mama en papa het niet leuk samen hebben. Een scheiding is voor een kind verschrikkelijk (scheiden is opzich een heel goed iets, want samen blijven is meestal erger) en op een gegeven moment zullen ze dat wel redelijk kunnen verwerken, maar ze vinden het niet leuk mama ze nu ook al niet meer komt ophalen. die spanning voelen ze. ze voelen meer afkeer naar hun vader toe, die voor hun hun vader is en blijft.
Zij snappen niet waarom jullie elkaar niet meer mogen.
het kan heel pijnlijk zijn als ze dit moeten meemaken.

maar nee, een rechter kan je niet dwingen ze zelf op te halen. maar je kinderen moeten wel bij jou terecht komen (en op een verantwoordelijke manier).

Misschien kunnen ze met de trein (weet niet hoe oud ze zijn)
hij kan ze ook komen brengen. (dat jullie allebei gewoon de kinderen brengen naar elkaar) en dat je ze gewoon voor de deur afzet, ze een zoen geeft en wegrijdt. zo hoeven jullie elkaar niet te zien. Dat is beter dan bij elkaar ophalen.

moeilijke situatie. maar laat (zoals eerder gezegd) de kinderen hier niet onder lijden! zoek het als volwassenen uit. en hoe moeilijk het voor jezelf ook is om gescheiden te zijn.. doe het voor je kids!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ik dacht dat je doe moeder van het stel was.
waar mama staat moet papa staan en waar vader staat moet moeder staan. :$
Kijk, zoals jij je kinderen behandelt, zo leren ze hun waarden en normen. Dus, als jij hen laat weten, dat anderen niet belangrijk zijn (= jij kijkt niet naar hen om), dan zullen zij later precies dit doen.

Dus zij zullen later, als jij oud en wijs bent geworden en in een rustiger vaarwater bent gekomen, toch niet naar jou omkijken. "Ja, mam/pap, zo heb je ons dat zelf geleerd!"

Wie de bal kaatst...

En nee, een rechter houdt zich alleen bezig met de wet en met uitspraken. Zo verdient hij zijn geld.
Hij kan een uitspraak doen met een omgangsregeling. Maar als jij er de brui aan geeft, is er gewoon geen omgang.

Een rechter doet een uitspraak, maar handhaaft die niet.
Dat is werk voor de handhaver, in dit geval de politie.

Er zijn plekken, waar de politie je ophaalt en naar de kinderen brengt, teneinde het vonnis uit te voeren. Dat is een goede zaak. Maar bij mijn weten heeft de Nederlandse politie het hier te druk voor. Die mag zo zijn eigen prioriteiten stellen.

En zo kan het dus komen, dat een uitspraak geen enkel gevolg heeft. Veel gespin en weinig wol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
nee natuurlijk niet jij bepaald toch zelf wel of je telkens

Toegevoegd na 6 minuten:
je kinderen wil zien of niet maar of de kinderen daar begrip voor hebben dat is punt 2 wat ik wel vreemd vind is waarom die kinderen aan de vader zijn toegewezen en niet naar de moeder,????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een rechter je kunt dwingen in deze weet ik niet, ik denk dat dit echt een kwestie is van zelf onderhandelen met je ex. Wij hebben het ook, ongeveer 100 km tussen ons en de woonplaats van de ex en kind (7 jaar). Wij halen die kleine altijd zelf op en brengen haar ook weer terug, wel heeft de ex in deze meegedacht een heeft een deel van de reiskosten in mindering gebracht op de alimentatie. Je zult het hier echt met je ex over moeten hebben. Goede verstandhouding met je ex zeker als het over kinderen gaat is het beste wat je kunt hebben en wat ik je dus kan aanraden. Je hebt ooit van elkaar gehouden, er zijn kinderen uit ontstaan, wat er ook gebeurd is, er moet een basis zijn waaruit je verder kunt om hierover te spreken. De kinderen zijn m.i. oud genoeg om te reizen zonder jou, maar als ze beschermd worden opgevoed of klein worden gehouden kan ik me het bezwaar voorstellen. Overleg of het misschien allebei tot de helft kan, of kom tot een compromis, de ene keer komen ze naar jou zelfstandig en de andere keer ga je ze halen. Succes ermee!
(Had het bij de reacties gezet, sorry)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, geen enkele rechter kan jou dwingen om jouw kinderen op te halen.
Het is uiteraard wel beleefd en aan te raden dat je dit op een rustige manier aangeeft aan de kinderen én aan je ex.

De afstand tussen jullie woonplaatsen speelt in deze kwestie geen rol.
Zolang jij correct jouw alimentatie betaalt zal geen rechter jou uit zichzelf op de vingers tikken.
Persoonlijk vind ik jouw beweegredenen begrijpelijk dus indien de moeder van jouw kinderen toch onverwacht een rechtzaak zou inspannen dan heb jij volgens mij niks te vrezen als je het spel zelf netjes speelt door vooraf aan te geven waarom jij deze regeling in feite niet meer aankan of niet meer aan wil kunnen.

Het kan geen kwaad om jouw beslissing per email of aangetekend schrijven (met handtekening van onpartijdige getuige) over te maken aan zowel jouw kinderen, jouw ex, als aan de jeugdrechtbank of raadsman via dewelke jullie gescheiden zijn.
Zo kan niemand jou ooit verwijten dat jij 'zomaar' in gebreke bent gebleven en zo hou je ook de deur open om onverwacht toch terug te komen op jouw stappen.
In die zin zou ik je aanraden om een 'tijdelijke' opschorting voor te stellen omdat jij bijvoorbeeld een jaar de tijd wenst om met jezelf in het reine te komen rond deze kwestie.
Geloof me, je bent niet de eerste die het aanvankelijk denkt aan te kunnen om de kinderen niet meer af te halen doch dat komt vaak door die uitputtingsslag tussen voormalige partners. Van zodra je jezelf enige rust gunt ga je terug aan kracht winnen waardoor de manipulaties van jouw ex mogelijks geen vat meer hebben op jou.
Hou hier toch maar rekening mee.

Indien je twijfelt of mijn antwoord klopt dan kan je nog altijd contact opnemen met de jeugdrechtbank en dan ben je zeker dat je exacte informatie uit de 1e hand hebt.

Ik wens jou alvast toe dat vooral jouw kinderen deze beslissing kunnen begrijpen en aanvaarden want dat is volgens mij doorslaggevend voor jouw gemoedstoestand.

Succes ermee en Fijn weekend nog!

Toegevoegd na 6 minuten:
Oeps ik ging ervan uit dat jij een man was dus dien je 'de moeder van jouw kinderen' uiteraard te vervangen door 'vader' hé ;-)

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel de vader van de kinderen, ik weet niet waarom mensen ging uit van dat ik was de moeder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je profiel staat dat je een vrouw bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry mijn fout, nu begrijp ik waarom mensen dacht dat ik de moeder was, ik heb het veranderd.
nauw sorry hoor maar lekkere vader ben jij zeg en als ze wat ouder zijn kunnen jullie ook afspreken dat jij ze op de helft oppikt maar sorry ik zien al dat mijn ex dit doet nee meneer sorry maar dit hoort niet

Toegevoegd na 45 seconden:
je doet het toch voor je kids niet voor je ex

Toegevoegd na 2 minuten:
ik dacht ook dat je en man was sorry en de kids zijn niet bij jouw oke dan raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'zin' heeft dit natuurlijk niet zo veel te maken ; kinderen doe je niet weg omdat ze je te lastig worden, ZELFS niet als ze 100 kilometer (wat is dat ? Uurtje rijden?) bij je vandaan wonen.

Het enige belang dat hier telt is dat van de kinderen. En het is helemaal niet gezegd dat die het best gebaat zijn bij wekelijkse of om-de-weekse bezoeken van hun moeder,als dat gepaard gaat met veel stress en toestanden.

Ik denk dat jullie het beste - uiteraard met de advocaten die jullie indertijd bij de scheiding terzijde hebben gestaan of iemand van Jeugdzorg ofzo - opnieuw om de tafel kunnen gaan zitten om te kijken of er iets anders te bedenken is voor de bezoekregeling. Minder vaak, of langer (vakanties en feestdagen bijvoorbeeld), of dat ze ook af en toe gebracht kunnen worden.

Beide ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen, zowel voor het maken als voor hun geluk de rest van hun jeugd, dus persoonlijke bezwaren en problemen zul je in elk geval nog tot hun achttiende opzij moeten zetten. is fysiek contact echt problematisch of organisatorisch lastig, spreek dan in elk geval met ze af dat jullie op andere manieren contact houden (bellen, MSN-nen,skypen, schrijven, de mogelijkheden zijn tegenwoordig legio) . Als je kinderen een leeftijd hebben dat ze zelfstandig naar je toe kunnen komen, kunnen ze ook mee helpen denken aan een oplossing.

Niemand kan je natuurlijk dwingen, en er staat ook geen boete op als je je niet aan de bezoekregeling houdt, maar je kunt er wel heel veel mee kapot maken. Het lijkt me verstandig je heel goed af te vragen of 'geen zin meer hebben om dat stuk te rijden' dat wel waard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel contact met de kinderen en de hele verhaal wil ik ook niet hier zitten, maar als ex wil niet dat ze komt naar mij toe dan gebeurt dat ook niet omdat ik krijg alleen de kinderen te zien als ze zin in heb, en ook als ze gaat uit dump ze de kinderen ergens anders omdat het niet papas weekend is.
Ik woon in Rotterdam en in mijn situatie is het zo dat mijn dochter van 13 niet thuis kan wonen door forse gedragsproblemen gerelateerd aan haar autisme. Nu gaat ze in Assen wonen en omdat ik niet financieel de ruimte heb om dagelijks heen en weer te rijden met de auto heb ik nu een weekend voordeel abonnement aangeschaft van de ns voor 40 euro per maand mag ik onbeperkt vrijdagavond tot zondagnacht heen en weer reizen. Mijn dochter heeft voor 15 euro meer op een eigen ov kaart hetzelfde abonnement dus zij kan ook heen en weer. Ik heb pas de de trein uitgevonden en vind het heel ontspannen reizen in de stilte coupee. Ik dacht misschien speelt geld een rol en is deze mogelijkheid ook iets voor jou.