Is het mogelijk jaloezie en wantrouwen tot een nulpunt te brengen? Hoe kun je daarmee het beste omgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ik denk het niet. Mijn mening is dat het menselijk is om enigszins jaloers en wantrouwend te zijn. Je kunt het in een relatie wel proberen uit te sluiten, maar je hebt altijd met "derden" te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot een nulpunt brengen is onmogelijk, je schakelt dan bepaalde gevoelens uit.
Jaloezie en wantrouwen zijn gevoelens die heel normaal zijn en nuttig, het kan helemaal geen kwaad om in sommige situaties wantrouwend te zijn en gezonde jaloezie kan ook geen kwaad, tot je er last van krijgt.

En daar zit hier, denk ik, het probleem, je bent jaloers, maar weet niet of dit terecht is. Iemand , bv je partner, kán wel zeggen dat er geen reden is tot jaloezie, maar daarmee gaat het gevoel nog niet weg bij jou.

Vaak komt de jaloezie voort uit weinig zelfvertrouwen," die ander is vast leuker , liever, mooier dan ik ben."

Werken aan je zelfvertrouwen kan heel goed helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Losgaan in een zeer heftige psychedelische trip zodat je egoloos wordt ;) hahaha

Meditatie is een goed middel om met beide dichter bij het nulpunt te komen. Met meditatie maak je ruimte in je hoofd vrij door je te focussen op één ding, bijvoorbeeld je ademhaling. Door dagelijks tussen de 10 en 30 minuten te mediteren verruimt je bewustzijn en zal je jaloezie en wantrouwen langzaam afnemen. Verder zal je nog wat bijwerkingen ervaren die ronduit positief zijn voor je beleving van het leven :)

Iets dat je als aanvulling op meditatie kan proberen is om te analyseren hoe je jaloers doet en hoe je wantrouwend doet.
- Wat voor beelden zie je voor je?
- Of misschien praat je tegen jezelf in je hoofd?
- Of Misschien allebei.

Als je weer jaloers denkt, luister dan naar de toon en de snelheid van je stem in je hoofd. Verander dat gewoon en zeg hetzelfde alleen dan in je meest sexy stem of met de stem van goofy of kim holland ;P .
Als je niet tegen jezelf praat maar beelden ziet die met jaloezie te maken hebben kan je daar ook mee spelen. Verander van kleur naar zwart wit, of andersom. Plaats een rand om de beelden of haal die weg. Klinkt misschien raar, maar je kan het in elk geval proberen ;)
Als je op deze manier speelt met je jaloerse of wantrouwige gedachten dan kunnen je hersens ze niet meer zo serieus nemen en zullen ze geleidelijk aan of misschien wel heel snel verdwijnen :)

Als je links naar filmpjes wil die bovenstaande duidelijk uitleggen met een verklaring van waarom dit zou werken, dan moet je maar even een bericht sturen.

Hier een link over meditatie:
http://www.abc-van-meditatie.nl/watismeditatie/watismeditatie.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja graag, stuur maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze video, hij heeft het over piekeren, maarja jaloerse of wantrouwige gedachten zijn natuurlijk ook een vorm van piekeren:
http://bit.ly/gZKFLe Verder kan je op deze link klikken en de eerste vier gratis video's gaan over manieren om je goed te voelen, te stoppen met piekeren en meer interessante dingen:
http://bit.ly/fsM0Vs
Tot nul zal niet gaan want dat zou betekenen dat het je totaal niets interesseert wat en met wie je partner het doet.

Er is wel een heel goede gulden middenweg waarin je elkaars vrijheid respecteert maar er zijn altijd grenzen die je aan zult moeten houden.
In een monogame relatie ligt die tolerantie vaak veel lager dan in niet monogame relaties.
Maar ook daarin worden afspraken gemaakt, grenzen bepaalt en die worden vaak al doende wel gewijzigd en overschreden maar altijd in overleg.

Veel relaties lopen stuk op jaloezie terwijl daar geen reden voor is maar er is heel moeilijk mee te leven als je partner jaloers is.
Helemaal als dit is omdat jij toevallig wat vrijer in de omgang bent (dit wil niet zeggen dat je met iedereen het bed in duikt soms is een gesprek met hetzelfde geslacht al voldoende om die jaloezie op gang te brengen)

Omgaan met jaloezie zal dan altijd met zich meebrengen dat jij je aan moet passen en dan kun je niet jezelf zijn en dat drukt zwaar op een relatie en kan een goede reden zijn van een breuk.