Hoe kunnen zwemluiers werken?

Je hebt speciale luiers voor je baby voor tijdens het zwemmen. Ik kan me voorstellen dat poep wel wordt opgevangen en niet direct in het water terecht komt, maar hoe kan zo'n luier een plasje opvangen/absorberen?
Je zou zeggen dat als zo'n luier een plasje kan opvangen, hij zich ook vol zou zuigen met water.
Dat kan toch nooit werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Wegwerpzwemluiers houden geen urine tegen, dit komt er doorheen. De wasbare zwemluier heeft een plastic laagje aan de binnenkant waardoor het eerste beetje urine tegengehouden wordt (echter is dat geen garantie door de beweeglijkheid van de kinderen). Ontlasting wordt in beide varianten prima op zijn plaats gehouden.

De wasbare zwemluier kan ook goed als trainingsbroekje voor zindelijkheid worden gebruikt.

Waarom absorberen zwemluiers geen urine? Een zwemluier kan en mag niet absorberen, anders zou het nl ook het zwemwater absorberen en zou het broekje te zwaar worden en zou de baby kunnen zinken. De zwemluier mag dus niet absorberen.

In veel zwembaden (vooral in het buitenland) zijn zwemluiers tegenwoordig verplicht. Men maakt zich dan geen zorgen om de urine. Deze wordt nl afgebroken door het chloor in het water. Het gaat om de ontlasting.

De wasbare zwemluier sluit goed af rond de beentjes en om de middel en bevat een extra plastic laagje wat doorlekken voorkomt.

http://www.bij-izzy.nl/Webwinkel-Page-67079/Info-Bij-Izzy.html

En hier vind je nog een forum waar je ervaringen met de zwemluiers kunt lezen van moeders.

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=37515&sid=1b308e2ba1a762880bcb855a7e6b24b6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan de buitenkant van plastic of iets anders dat water tegenhoud maken en de binnenkant van iets dat vocht absorbeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De luier moet goed aangesloten zijn op het kindje om het water buiten te houden en de plas binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. De luiers zijn ook alleen bedoeld om een grote boodschap in op te vangen. Ik heb al verschillende merken voor mijn dochtertje geprobeerd, maar echt, ze lopen allemaal vol zodra ze in het water komen. Dus de garantie dat alle plas ook alleen door de luier wordt geabsorbeerd en er niets van in het water terecht komt geloof ik ook niet helemaal.

Helemaal niet als je kindje de luier nog even lekker 'uitknijpt' op een onbewaakt ogenblik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gevaar met gewone luiers is dat ze drijven. Dus als een kind een gewone luier draagt in een zwembad gaat de kont omhoog, en die kleintjes kunnen dan niet meer opstaan.

Een zwemluier houdt alleen maar poep tegen, maar geen plas.

Totaal onnodig product dus, want een zwembroek doet hetzelfde. Maar de commercie is hier weer goed op in gesprongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk werkt het ook vooral voor poep. Deze luiers nemen niet zoveel vocht op, maar sluiten wel goed aan bij de benen en de buik, zodat de poep er niet uitkan. Plas (en water) worden wel opgenomen, maar niet zo heel veel. Als de luier dus eenmaal volgezogen is met water, past er niet zo heel veel plas bij.
In veel zwembaden zijn ze trouwens niet eens verplicht, mag je gerust met alleen zeen zwembroek of badpak zwemmen. Die zitten ook redelijk strak, en houden eventueel poep (wat niet zo heel vaak schijnt te gebeuren, hoorde ik van de babyzwemjuf) ook wel tegen tot je het water uit bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwemluiers houden geen vocht vast, zodat de baby niet 'zinkt' zegmaar. Maar dat betekent ook dat het een plasje niet opvangt. Het zorgt er alleen voor dat poep niet in het water terecht komt. (En omdat zwemluiers geen vocht vasthouden, kun je ze ook uitwassen.)