mijn dochter van 14 wil niet meer bij haar vader wonen maar terug naar mij haar moeder

mijn dochter heeft de eerste 10 jaar van haar leven bij mij haar moeder gewoond. op een gegeven moment heb ik (voor haar best wil) moeten besluiten dat het voor dat moment beter was dat ze bij haar vader ging wonen.
nu 4 jaar verder wil ze heel graag terug naar mij, haar vader is van Tunesische afkomst en heeft haar sinds vorig jaar verplicht een hoofddoek te dragen en verplichtingen omtrent het Islamitische geloof op gelegd.
nu verteld zij mij dat ze vreselijk vernederd en gemanipuleert wordt door haar vader. (hij laat zich heel negatief uit over mij) zij heeft vreselijk veel ruzie met haar vader en zelfs allergieën ivm Stress.
wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?
volgens uitspraken van de rechtbank is er gezamelijk gezag en was ze geplaatst bij haar moeder!

Toegevoegd na 2 uur:
er is een uitspraak van de rechtbank dat ze oorspronkelijk bij haar moeder zou wonen!

Toegevoegd na 2 uur:
mijn ex is vorig jaar hertrouwd met een vrouw uit Tunesie en sinds dien erg veranderd. daarvoor was bijna alles bespreekbaar. zij moet zelfs liegen van hem tegen mij (haar moeder) omtrent de huiselijke situatie! ze mag niet langer als speelbal gebruikt worden!
bedankt voor de HERINNERING AAN HAAR PASPOORT!

Toegevoegd na 2 uur:
gezamenlijk gezag is tegenwoordig automatisch bij scheidingen tegenwoordig!

Toegevoegd na 20 uur:
mijn dochter heeft gister wat spullen opgehaald thuis en ik heb haar opgehaald. haar vader zag ons weggaan
EN HIJ HEEFT HAAR MET MIJ MEE LATEN GAAN

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als er nooit via de rechter verandering in is gebracht dat je dochter bij jou geplaatst is: stap in de auto (of als je die niet hebt, een taxi) en haal je dochter op! Informeer vervolgens de politie over de situatie, inclusief die gerechtelijke uitspraak dat je dochter bij jou woont.

Verwacht je dat je ex agressief wordt als je je dochter terughaalt? Zorg dan voor goede planning, haal haar op als je ex niet thuis is en neem versterking mee.

Handel in ieder geval nú, wacht niet te lang en ga niet afwachten of je geregeld kunt krijgen dat je alleen het ouderlijk gezag hebt in plaats van samen met haar vader. Eerst je dochter in veiligheid brengen, want ook zonder lichamelijk geweld is wat je beschrijft een gevaarlijke situatie. Je zou niet de eerste moeder met een kind van gemengde afkomst zijn die er ineens achter komt dat haar dochter is verscheept naar Tunesië. Dan kun je erop rekenen dat de Tunesische autoriteiten jouw gezag niet zullen erkennen, en dat de Nederlandse autoriteiten machteloos staan.

Zodra je je dochter veilig bij jou hebt, kun je verdergaan met wat er eventueel nog officieel geregeld moet worden. En het lijk misschien overdreven, maar let op dat je dochter ook veilig blijft. Zolang je ex ouderlijk gezag heeft, zou hij haar zo uit school kunnen halen en met haar op een vliegtuig stappen.

Overigens, misschien een confronterende vraag: hoe kan het dat je dit niet hebt zien aankomen? Is je ex zo veranderd, stelde hij niet zulke eisen aan jou toen jullie getrouwd waren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, als je haar ophaalt is het belangrijkste als je haar helpt inpakken: haar paspoort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moet inderdaad haar ex een stap voor zijn door eerst haar kind veilig te stellen.
Zo voorkomt men jarenlang getouwtrek om een kind uit het buitenland terug te krijgen naar Nederland.
Het is 2 voor 12.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect
+

Andere antwoorden (6)

Op deze leeftijd mag het kind zelf kiezen. Als ze door haar vader gedwongen wordt bij hem te blijven is het wellicht verhelderend een gesprek te voeren samen met de politie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf KIEZEN mag niet, ze kan haar verhaal vertellen en zal worden gehoord. de uiteindelijke keuze ligt niet aan haar!!
u schrijft dat volgens de afspraak van de Rechtbank ze woonachtig[geplaatst bij haar moeder al dit zwart op wit staat en u kind mag zelf kiezen hiermee kunt u of na de politie als je dochter tegen haar wil word vastgehouden en belaagd door u ex, u kunt ook een advocaat inschakelen wens u veel sterkte

Toegevoegd na 50 seconden:
ook met u huisarts bespreken die ken u situatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf kiezen mag niet want de uiteindelijke keuze ligt óf bij de ouders, óf bij de rechter. de rest van de tips vind ik wel waardevol
Allereerst heel veel sterkte, zowel voor jou als je dochter! Zoals iemand al zei; je mag vanaf je 12e zelf beslissen waar je wilt wonen. Ze zou het -indien ze het zelf misschien niet durft- iemand anders aan haar vader kunnen laten vertellen dat ze zelf mag kiezen waar ze nu woont, maar dan vertel je niet dat ze weg wil want dat heeft nare gevolgen voor je dochter misschien. Verder kun je de huisarts informeren en raad vragen. Als je een rechtzaak begint heb ik grote hoop dat ze weer bij haar moeder kan komen wonen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind kan vanaf 12 jaar ook zelf naar de rechter gaan om te vragen het gezag over te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij uitzondering kan het beter zijn voor een kind als het geen contact meer heeft met de andere ouder. In dat geval kan een ouder de rechter vragen de andere ouder het recht op omgang te ontzeggen. De rechter doet dit alleen als: de omgang ernstig nadeel oplevert voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind;
als duidelijk is dat de ouder niet geschikt is voor of niet in staat is tot omgang met het kind;
als het kind 12 jaar of ouder is en zelf ernstig bezwaar heeft tegen de omgang met de ouder;
als de omgang om andere redenen in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat hier niet over gezag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 12 jaar of ouder kan de rechter ook om het gezag van een ouder aanvragen. http://www.singlemama.nl/echtscheiding/alimentatie-en-omgangsregeling Niet alleen tijdens scheiding
De minderjarige heeft dus de mogelijkheid zelfstandig aan de rechter te laten weten wat zijn of haar mening is over het gezamenlijk gezag. Deze informele rechtsingang kan trouwens ook worden gebruikt na de beëindiging van de echtscheiding. Voor de minderjarige kan het juist van groot belang zijn dat hij of zij aan de hand van de ervaringen na de scheiding kan beoordelen of het noodzakelijk is dat alsnog een beslissing over het gezag wordt genomen, en naar de rechter kan stappen. http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3472
wat een nare situatie!

probeer hier met je ex uit te komen.
wil dit niet neem dan een advocaat in de arm. je dochter kan haar verhaal doen of een brief schrijven waarin ze haar mening en redenen uiteen zet.

iedereen hier denkt dat je dochter zelf mag kiezen en beslissen maar dit is NIET waar. de rechter kan haar mening mee laten wegen in zijn besluit (het belang van het kind is zijn uitgangspunt) en hier een uitspraak over doen.

waarschijnlijk zal je ex ook beginnen over 4 jaar geleden, het moment dat jij hebt besloten of erin mee hebt gestemd dat het voor je dochter haar bestwil was om bij haar vader te gaan wonen.

wat de redenen hiervan zijn geweest gaat me niets aan, maar voor de rechter kan het van belang zijn dat de oorzaak van de redenen van de baan is en er gekozen kan worden voor een stabiele basis voor je dochter.

je kan de dokter vragen om een verklaring te schrijven van hetgeen hij geconstateerd heeft. echter wil een allergie door stress niet per definitie een wijzend vingertje zijn naar je ex.
zou je dochter gesprekken aangaan met een psycholoog of hulpverlenende instantie is het soms mogelijk om samenvattingen en conclusies van of n.a.v. het gesprek op papier te krijgen. de verklaring van de dokter kán dan wat meer zeggen over de situatie, maar dit hoeft niet.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen met dochter in gesprek met je advocaat en indien noodzakelijk een gerechtelijke uitspraak van rechter vragen over woonplek dochter.

Wat mij verbaast is dat 'jullie' voor gezamelijk ouderschap hebben gekozen, maar dat je ex eenzijdig allerlei vrij ingrijpende beslissingen aangaande de opvoeding van je dochter heeft genomen.

Waarom niet eerder samen met je dochter aangegeven dat jullie het niet eens zijn met zijn keuzes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die gerechtelijke uitspraak is er al: de dochter is bij haar moeder geplaatst. Dat er tijdelijk een andere situatie is geweest, doet die uitspraak toch niet teniet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, maar als bijvoorbeeld de reden was dat moeder te labiel was door drugsgebruik, zal er wel gekeken worden wat de huidige situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortom volgorde van aanpak:
Direct het kind terug in huis nemen voordat pa de kuierlatten neemt met kind naar Tunesie.
En neem de reisdocumenten mee waar het kind op staat.
Verhuizen, andere school etc zijn latere optie,s.
En zorg dat men ,,in the picture,, blijft, dus onder de mensen.