kan iemand anders zich inschrijven als vader van mijn kind?

Ik had sinds 2 maanden terug een relatie met mijn ex vriendin(19) ik ben ook 19. Maar sinds kort weet ze dat ze zwanger is. Nu heeft ze ondertussen een nieuwe jongen ontmoet die haar wilt steunen met het hele gebeuren en hierbij ook wil ingeschreven worden als de rechtvaardige vader van ''mijn'' kind dus. Mijn vraag luid dus eigenlijk als ik niet naar voren kom bij de geboorte van mijn zoon/dochter en er dus geen duidelijkheid is over wie de vader is. Of hij zich dan zomaar kan laten inschrijven als vader van het kind?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Om het kind bij de registers van de burgerlijke stand te erkennen, hebt u toestemming van de moeder nodig. Als de moeder niet wil dat u het kind erkent, kunt u via een gerechtelijke procedure toch erkenning afdwingen. U moet hiervoor kunnen aantonen dat u de verwekker bent van het kind. Daarnaast mag de erkenning de band tussen moeder en kind en de belangen van het kind niet schaden.

Als aan het bovenstaande is voldaan, geeft de rechter toestemming om het kind te erkennen. U hebt dan geen toestemming van de moeder nodig. Die wordt namelijk vervangen door de rechterlijke toestemming. U kunt dan met het vonnis naar de burgerlijke stand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn twee situaties te onderscheiden: getrouwd of niet getrouwd.
Wanneer vader en moeder getrouwd zijn op het moment dat het kind geboren wordt, worden er geen vragen gesteld en wordt degene met wie de moeder getrouwd is, zondermeer geacht de vader van het kind te zijn.
In jouw geval neem ik aan dat dat niet de situatie is. Als ze niet getrouwd zijn, dan moet er een zogeheten 'erkenning' plaatsvinden. Dat is een handeling op het gemeentehuis waarbij vader en moeder samen melden dat zij de ouders van het kind zijn. Dit kan zowel voor de geboorte als na de geboorte. Meestal wordt het voor de geboorte gedaan, zodat vader direct na de geboorte de aangifte op het gemeentehuis mag doen en het kind zijn achternaam kan krijgen. Er staat in de wet uitdrukkelijk dat de vader die het kind erkent, NIET de biologische vader hoeft te zijn. Zoek maar na op de website van jouw eigen gemeente.
Kortom: het gevaar wat jij ziet is volgens mij reeel. Maar bij die erkenning moeten vader en moeder beide aanwezig zijn, de vader kan het niet in zijn eentje zonder medeweten van de moeder.