Waarom ben ik blond?

Mijn vader is voor zover bekend van puur Joodse afkomst. Ik heb echter erg licht blond haar (net als mijn moeder). Dit betekent toch dat mijn vader een blonde gen zou moeten hebben? Ik dacht dat Joden altijd donker haar hadden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Nee hoor, er bestaan wel degelijk blonde joden. Hedendaagse joden stammen niet zozeer af van het oude volk Israël, maar vooral van bekeerlingen. Dat wijst genetisch onderzoek uit. In de loop der eeuwen zou er een ‘dertiende, joodse stam’ zijn ontstaan. Het blijft een gevoelig onderwerp.
Dagblad Trouw wijst ons op de conclusies uit verschillende onderzoeksvelden. Europese joden hebben blond haar, Chinese joden lijken op Chinezen. Maar weinig joden zien er Midden-Oosters uit, terwijl dat het gebied is waar het volk van God zo’n 2000 jaar geleden uit is verdreven, de diaspora in. Hoe valt deze genetische diversiteit te verklaren? Volgens genetisch onderzoek is dat redelijk eenvoudig: je kan niet meer goed spreken over één groep voorouders (namelijk het volk Israël). Veel joodse populaties stammen af van bekeerlingen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de blonde gen van jou moeder is bij jou dominant geweest, en heeft dus van de zwarte 'gewonnen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal die gen wel "geleend" zijn door je vader.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is een al eeuwenoud gezegde voor als een "gen" die normaal niet overheerst van de moeder door de mannelijke helft wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent blond door pigmenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joden zijn in de loop der tijden dermate verspreid over de wereld geraakt en hebben zich dermate vermengd met andere volkeren dat er nu ook veel blonde Joden zijn.