Ja,het kind heeft recht op een goede verzorging en beide ouders zijn verantwoordelijk voor de kosten die dat met zich mee brengt.Er wordt dus ook van je verwacht dat je alimentatie betaald wanneer je ex de volledige voogdij krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt kinderalimentatie en partneralimentatie.
Kinderalimentatie betaal je totdat je kind 18 of 21 jaar is (zie bron), ongeacht gezag.
Partneralimentatie betaal je (of zij aan jou) als je ex niet of niet helemaal in haar onderhoud kan voorzien. De alimentatieplicht houdt op als de ex die alimentatie krijgt, met een ander trouwt, gaat samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat.
Je ex wil voor het eenhoofdig gezag gaan (voogdij is iets anders, dan is er een derde partij, zie bron).
Eenhoofdig gezag betekent dat de verzorgende ouder alleen het ouderlijk gezag heeft. Die heeft wel de plicht tot informatie en consultatie van de andere ouder. De niet-verzorgende ouder (meestal de vader) heeft recht op een omgangsregeling voor het kind. Daarnaast heeft de niet-verzorgende ouder ook recht op informatie en consultatie over het kind. Aangezien de medewerking van de verzorgende ouder niet altijd vanzelfsprekend is, is het van belang om al deze zaken goed te regelen via de rechter.
Als je ex eenhoofdig gezag krijgt, heb jij geen zeggenschap over:
•Schoolkeuze
•Opvoedingskwestie
•Medische kwesties
•Bijzondere uitgaven of verplichtingen ten behoeve van het kind
•Inschrijving bij de gemeente / verhuizing
•Aanvragen van paspoort of visum
•Vertrek buitenland

Toegevoegd na 1 minuut:
M.a.w. kinderalimentatie betalen: ja, partneralimentatie betalen of ontvangen: misschien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij de vorige beantwoorder. Dat klopt geheel.

Uit jouw vraag maak ik op dat je er geen zin in hebt om alimentatie te betalen. Ik kan mij voorstellen dat je geen partneralimentatie wil betalen, maar voor het kind zal je dat wel moeten doen. Dat is jouw plicht als vader (of moeder).

Zijn er overigens redenen waarom zij het eenzijdig gezag wenst te hebben? Uitgangspunt is dat beide ouders deze behouden na scheiding. Stel dat jij een ernstige verslaving hebt of een psychische stoornis dan is de kans groter dat het gezag haar wordt toegewezen. Heb je dat niet, dan is die kans niet zo groot, tenzij je zelf ermee instemt.