Hoe moet ik me in deze situatie gedragen op mijn verjaardag?

Ik ben volgende week jarig en dan komt alleen mijn familie s avonds langs. Ik heb depressies en dit voelt dan ok een beetje verplicht, Ik zie er tegen op. Ik kan niet nep vrolijk gaan doen. Maar als ik de hele avond sip doe is het ook niks. Hoe kan ik me gedragen?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik wil ze ook niet het idee geven dat het weer heel goed met met gaat en als ik vrolijk doe ben ik daar bang voor...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als je al een "depressiegeschiedenis" hebt, weet je familie daar vast van af.
Ik lees dat je wel graag je familie om je heen wilt hebben op je verjaardag.
Afblazen zou ik dan ook zeker niet doen, want als je dan 's avonds in je eentje zit voel je je waarschijnlijk alleen en verlaten en dat is zeker niet leuk.
Maar je hoeft niet geforceerd vrolijk te doen die avond. Koop, taart, drank en "iets voor bij de borrel". Houd je bezig met het verzorgen van je gasten. Dan ben je ook niet steeds het middelpunt van de visite.
Ik heb zelf in een dergelijke situatie ook mijn verjaardag toch gevierd. Met vertrouwde mensen om me heen was het fijn. Het deed mij die avond de ellende waarin ik zat, even vergeten.
Het leidt je gedachten af en dat zal bij jou ook gebeuren.
Een fijne verjaardag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien kan je er open over zijn tegen je familie en erbij vertellen dat je je best doet maar mocht het zijn dat je " anders" reageert , zij het niet op zichzelf betrekken maar dat je het dan gewoon even niet trekt. Als het familie is zullen ze daar vast begrip voor hebben. En vaak zie je zelfs dat het achteraf allemaal wel mee viel en de afleiding je zelfs wel even goed doet. Sterkte en ik hoop veel plezier ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom jij je verjaardag viert als je daar geen zin in hebt.

Hoe je het ook doet, je kunt je niet anders gaan gedragen die avond, althans, dat hou je niet lang vol. Met als gevolg dat je de volgende dag doodop bent.

Denk erover na of je je verjaardag wilt vieren. Wil je het eigenlijk helemaal niet, bel gewoon iedereen af. Gewoon voor jezelf opkomen.

Verder wil ik wel zeggen dat je niet in je eentje moet zitten die dag. Vraag een goede vriendin of vriend en ga samen leuke dingen doen. Dat is veel minder vermoeiend en het is geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuur een berichtje aan iedereen dat je niet thuis bent. Ga iets leuks, ontspannends doen; uitgebreid uit eten, naar de bioscoop of een concert - wat je maar wilt. Jij bent jarig, dus jij bepaalt wat er gebeurt. Geniet van de dag!
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Graag zou ik vernemen waarom dit antwoord niet waardevol is. Een verjaardag vieren doe je toch niet voor je familie maar voor jezelf?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een prima antwoord. JIJ beslist of je het viert! +
Misschien moet je gewoon aangeven dat je verre van vrolijk bent maar ondanks toch je verjaardag viert en hoopt dat hun aanwezigheid je goed zal doen en je weer wat moed, hoop en luchtigheid geeft. Dat dit ook het fijnste verjaardagscadeau is wat je jezelf op dit moment zou kunnen wensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus even kort door de bocht:
JIJ hebt een depressie en JIJ zou dan verplicht een beetje oneerlijk leuk moeten doen tegen je zin in, omdat het voor ANDEREN anders niet leuk is???? Dat klinkt in mijn oren als opofferen.... en dat op je eigen verjaardag....
En misschien is het ook nog es zo, dat je dit jezelf oplegt? Ik kan uit je tekst namelijk niet halen hoe je familieleden staan t.o.v. jou en je depressie.

Misschien klink ik wat bot, maar: waar zijn we nou helemaal mee bezig? Kom voor jezelf op, JIJ bent ziek en JIJ bepaalt op je verjaardag wat je wel en niet wilt.
Ik denk, dat 'nee' zeggen niet je sterkst kant is ;-) maar dat mag het best wel een beetje worden.
Wees open en eerlijk; het gaat om jou. Zeggen, dat je er op dit moment even niet tegen kunt, lijkt me zeer acceptabel voor mensen die je lief hebben.
Heel veel succes en ik hoop, dat je in staat bent iets moois te maken van je verjaardag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
lekker duidelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Met dit soort dingen is het vaak zo dat je een beetje 'zin moet maken'. Als je voor jezelf al besloten hebt dat je dat gaat doen, kun je er maar beter het beste van maken. Kennelijk is dat bij jou zo, anders had je je familie al wel verteld dat ze niet langs hoeven te komen.
Nep-vrolijk doen is niet nodig, ze weten waarschijnlijk toch al wel dat jij niet op z'n best bent.
En een klein lichtpuntje is misschien dat feestjes waar je het ergst tegenop ziet, vaak de leukste worden.

Als je het nou echt niet ziet zitten, kun je het beter afblazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouch, herkenbaar....
Ik zou je verjaardag afbakenen. Een hele dag feest is to much voor je. Verjaardag vieren hoort er een beetje bij. Toegeven aan je depressue en je afzonderen is ook niet echt gezond. Ws ga jij je dan ook nog meer klote voelen omdat je 'niet kunt voldien' aan 'iets simpels en normaals' aks he verjaardag vieren.
Stuur iedereen gewoon een kaartje dat je die dag jarig bent en dat je het viert van ... Uur tot ..... Uur.
En dan natuurlijk op de tijd dat jij je t best voelt. Ochtend, middag of avond.
Dan hou je het afgebakend en heb je ook nog tijd voor jezelf
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een verjaardag hoort je als jarige het middelpunt te zijn, en niet omdat iedereen moet entertainen d.m.v. een toneelstukje.

als je familie weet dat je last van depressies hebt leg dan uit dat zulk soort dingen door de spanning en drukte snel teveel worden en je snel vermoeid word, en dat je dit zelf ook erg vervelend vind maar het zeker niet persoonlijk bedoeld is.

misschien kan je je verjaardag in 'shiften' vieren zodat het allemaal te overzien is?
of als jij je er beter bij voelt zonder een feestje te geven kan je jezelf op deze dag trakteren met een leuk uitje of iets te ondernemen wat JIJ leuk vind.
(bij mij werkte dat prima, sorry familie, gebak is het hele jaar door te verkrijgen dus laat maar horen wanneer je langs wil komen maar op mijn verjaardag ben ik alleen telefonisch te bereiken)

je kan ook bij de uitnodigingen tijden aangeven vanaf wanneer tot wanneer de visite verwacht wordt.
blijven ze lang hangen maak dit dan subtiel duidelijk.

je verjaardag hoort leuk voor je te zijn, en geen bron van kopzorgen of de reden dat je jezelf voorbij loopt.
soms kan dat betekenen dat je je rust op moet eisen, maar als je familie weet wat er speelt hebben ze hier vast begrip voor.

gedraag je dus zoals je je voelt en forceer niets. mocht er behoefte aan zijn kan je dit altijd nog verklaren, maar maak er vooraf geen hot item van, dit zal alleen de pret maar drukken nog voordat je jarig bent.

ik wens je alvast een fijne verjaardag waarbij JIJ het naar je zin hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek met iedereen een tijd af, bijv. het feest is van 20.00uur tot 21.00uur! Dan weet je voor jezelf dat het snel weer voorbij is en is het beter te overzien. Je familie weet ook waar ze aan toe zijn en moeten het in dat uurtje gezellig maken!