"Para" betekend zoveel als "niet volledig"

Denk aan:
paramedisch (niet volledig medisch bevoegd/geen arts)
paranormaal (niet volledig normaal)
paramagnetisch (niet volledig magnetisch)
Enz.

Om in te gaan op je onderschrift:

Dingen die er niet (lijken) te zijn kunnen (!) te maken hebben met paranormale waarnemening.

Paranormaal of paranormaliteit betekent bovennatuurlijk, omdat het niet wetenschappelijk verklaard kan worden, of bovenzintuiglijk, omdat het niet met de normale zintuigen waargenomen zou kunnen worden (het voorvoegsel para betekent 'naast' of 'voorbij'). Wetenschappers staan in het algemeen sceptisch tegenover dergelijke beweringen. Voorbeelden van paranormale fenomenen zijn telepathie, ufo's en spoken.

Zie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jongeren zeggen 'para' als ze paranoïde bedoelen. Dan zoek je meer achter iets dan dat er is.

In je uitleg doel je volgens mij op paranormaal, maar dat betekent dat je contact kunt leggen met iets buiten ons normale vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Para is een afkorting voor parachutist. Het is een deel van het leger, maar ook amateurs doen para sprongen.
Het woord komt uit het Grieks 'para' wat tegen betekent en het Frans 'chutte' wat vallen betekent.