Waarom wordt er bij pasgeboren baby's perse een hielprik afgenomen?

Vraagje namens mijn vader naar aanleiding van de geboorte van mijn 1e nichtje (en hun eerste kleinkind) nu bijna 4 weken geleden. Waarom wordt het bloed bij de hielprik perse daar afgenomen? Bloed is toch bloed, om het even waar het vandaan gehaald wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.1K

Het beste antwoord

Het bloed wordt bij het hieltje afgenomen omdat het de makkelijkste manier is om bloed te verkrijgen voor dit onderzoek bij een pasgeborene.

De hielprik of Guthrietest is een screeningstest die gebruikt wordt om alle pasgeborenen te testen op de aanwezigheid van o.a. een aangeboren stofwisselingsziekte. De hielprik gebeurt tussen de derde en de vijfde levensdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Siska, Ik las net dat ze het in Belgie in het ruggetje van het handje doen omdat dit minder pijnlijk is of is dit niet zo of je weet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, dat is zo. Maar dat was niet relevant bij deze vraag, daarom heb ik het niet ter sprake gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh oké,ik dacht dat ik misschien iets gelezen had dat niet waar was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hielprik wordt in Nederland gedaan tussen de vijfde en achtste levensdag. een baby moet minimaal 4 keer 24 uur oud zijn, wil de test betrouwbaar zijn.

Andere antwoorden (2)

Het schijnt dat die plek echt het makkelijks is om bloed af te nemen bij een baby.

Zie onderste reactie op de volgende site:
http://nl.toluna.com/opinions/961729/Hielprikje-Waarom-hiel-niet-bijvoorbeeld-vinger.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hieltje is een goed doorbloedde plek en daar is dus vrij makkelijk bloed uit te verkrijgen. een vingertopje is bijv. te klein (kleine bloedvaatjes).en een bloedvat aanprikken is weer wat overdreven.
in sommige plaatsen krijgt de baby van tevoren een shotje suikerwater in zijn/ haar mondje. dit werkt schijnbaar pijnstillend. de baby huilt dan in elk geval niet!