Waarom wordt er bij pasgeboren baby's perse een hielprik afgenomen?

Vraagje namens mijn vader naar aanleiding van de geboorte van mijn 1e nichtje (en hun eerste kleinkind) nu bijna 4 weken geleden. Waarom wordt het bloed bij de hielprik perse daar afgenomen? Bloed is toch bloed, om het even waar het vandaan gehaald wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle baby’s in Nederland krijgen binnen zes dagen na hun geboorte een hielprik. Bij een hielprik wordt er wat bloed afgenomen uit het hieltje van je baby, om te kunnen vaststellen of je baby lijdt aan een aantal aangeboren afwijkingen. Het bloed van je baby wordt onderzocht op een aantal zeldzame, maar ernstige aandoeningen. Deze aandoeningen zijn niet te genezen maar wel goed te behandelen met medicijnen of een dieet. Tijdige opsporing van deze aandoeningen kan schade aan de lichamelijke of geestelijke ontwikkeling van je kind voorkomen. De hielprik wordt uitgevoerd door de wijkverpleegkundige, je huisarts, verloskundige of door de kraamverzorgende, meestal tegelijkertijd met de gehoorscreening. Aandoeningen Je baby’s bloed wordt onderzocht op zeventien verschillende aandoeningen: een aandoening van de schildklier, een aandoening van de bijnier, een bloedziekte (sikkelcelziekte) en een aantal stofwisselingsziekten. De meeste daarvan zijn erfelijk. Gelukkig komen ze niet vaak voor. In Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Utrecht loopt een proefproject waarbij baby’s ook gescreend worden op Cystic Fibrosis (CF). Toegevoegd na 10 minuten: Ik begrijp ook niet waarom persé in het hieltje want in Belgie doen ze dit in de rug van het handje omdat dit minder pijn doet.

Bronnen:
http://www.babyinfo.nl/advies/medisch/kind...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100