Wel in bijv. een samenlevingscontract, maar dat is wel gericht op een partner!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een relatie woon niet samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenlevingscontract Volgens mij (wat ik erover kan vinden) die je wel samen een huishouden te voeren voor een samenlevingscontract.
Het gaat om de rechtsgeldigheid. Als je een familielid een papiertje geeft met wensen, dan weet verder niemand er vanaf. En het heft ook geen waarde. zeker niet als er meerdere personen mee"dingen".
Juist in deze gevallen is en onafhankelijk persoon zoals de notaris echt belangrijk.

Wat je wel met spulletjes kunt doen: onder spulletjes een sticker plakken met de naam van kind, neef, nicht. En dat bij leven al vertellen aan iedereen. Dan is dat duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de notaris kan je in principe álles vast laten leggen wat je maar wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus een testament
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je dáár nou bij? Je kán een testament laten maken bij de notaris ja. Maar je kan er ook allerlei soorten overeenkomsten (die je zelf bedenkt), samenlevingscontracten, en ga zo maar door vast laten leggen, oftewel juridisch geldig laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag is dus om dingen zonder testament vast te laten leggen oftewel belachelijk hoge kosten....
Je kunt een gedateerd en ondertekend codicil maken (met de hand geschreven), daarin kun je een beperkt aantal dingen regelen. Dat betreft alleen huisraad: meubelen, lijfgoederen, lijfsieraden.
Geld, schilderijen, kunstvoorwerpen en onroerend goed mag niet per codicil 'vergeven' worden, dat kan alleen per testament.
Wat je in een codicil beschrijft, moet ook exact beschreven worden zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
In een codicil kun je ook wensen ten aanzien van de uitvaart vastleggen.
Bedenk wel: een codicil bewaar je meestal thuis, en weten mensen na je overlijden direct waar dat codicil ligt? Dat zul je dus ook moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt spaarverzekeringen afsluiten, waarin je zelf je begunstigde kiest. Idem bij beleggingsverzekeringen.
Te bevragen bij verzekeraars en banken.