Ik ben bang in een nieuwe relatie weer niet assertief genoeg te zijn. Kan ik dit herstellen zonder dat het gevolgen heeft voor mijn relatie?

Ik ben in mijn vorige relatie altijd veel te makkelijk geweest, omdat dat het blijkbaar in mijn aard ligt om makkelijk aan te passen maar ook om het te ver te laten komen waardoor ik op langer termijn frustratie krijg. Bij mij is ooit de diagnose ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gesteld en heb daar wel therapie voor gekregen. Ik heb niet zo veel met die naamplaatjes allemaal maar het is maar om in 1 woord aan te geven waar ik last van heb.
Nu heb ik een nieuwe relatie en merk dat ik weer veel te weinig mijn gevoel uit en het meeste altijd maar goed vind. En het lijkt ook net alsof ik het op het moment zelf ook niet erg vind maar achteraf pas.
Nu is mijn vraag, mijn vriend is nu gewend aan mijn manier van doen, maar kan ik nu ik wat meer vertrouwen heb toch wat meer dingen gaan eisen of iig meer voor mezelf op komen, zonder dat het gevolgen heeft voor onze relatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ten eerste ben ik van mening dat je binnen een relatie jezelf mag en kan zijn.

nu heb jij toevallig een diagnose, het maakt in principe geen verschil of je deze al had, of dat deze diagnose een paar weken geleden vastgesteld zou zijn. Een etiketje daar zit niemand op te wachten, maar het grote voordeel ervan is dat het je handvaten geeft (vandaar je cursus destijds)

geef bij je vriend aan hoe de vork in de steel zit, en dat je bang bent jezelf voorbij te lopen om het anderen naar hun zin te maken. vertel dat je je hier niet prettig bij voelt.

als je vriend rekening met je houdt zal hij dit snappen. je kan met hem afspraken maken hierover. (hij kan bijvoorbeeld naar je mening vragen, maar maak hem duidelijk dat hij zich niet of moet laten schepen met 'maakt me niet zoveel uit', 'ik vind dat niet zo erg' of 'nee hoor, zeg jij het maar'. op die manier zal het je relatie beïnvloeden, maar niet in negatieve zin! het kan zijn dat je vriend even moet wennen aan de nieuwe manier (macht der gewoonte, dit is menselijk)

wil hij het niet snappen of zich niet aanpassen aan jou denk ik dat hij het meegaande wel lekker makkelijk vindt. als dit het geval mag zijn denk ik dat je deze situatie kan zien als een soort screentest.

je slaag er alleen voor als je rekening met elkaar houd. het eenrichtingsverkeer waar jij neiging toe hebt zal je op langere duur niet gelukkig maken zoals je al had ontdekt.
met jou moet er ook rekening gehouden worden, al heb je hier soms wat steun bij nodig.

dus, raap je moed bij elkaar en speel open kaart!

go girl!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Weet jouw nieuwe vriend hiervan? Het is namlijk van belang dat hij hiervan op de hoogte is zodat hij je daarbij kan helpen.

Bespreek het met hem en vraag of hij je zo nu en dan wil wijzen op je grenzen en je gevoelens. Zorg er ook voor dat je niet direct ergens ja op zegt. Toets je gevoel voordat je toegeeft.

Een relatie heeft pas kans van slagen als je partner ook al je 'gebreken' kent en daar samen met jou iets aan wil doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Georgette bent, dan weet je wat je moet doen. Gewoon tegen je vriend zeggen dat jezelf ook een eigen leven hebt en dat jullie niet alles hoeven te doen wat hij wil. Als je thuis wil blijven moet dat gewoon kunnen zonder ruzie over te krijgen. Je bent veelste goed voor je vriend. Voor hem 1000000 andere mannen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je op deze manier blijft gedragen, denk ik dat je daar op langere termijn niet gelukkiger van wordt.
Dat lijkt me niet fijn. Ook voor je vriend niet. Als hij om je geeft, zal hij dat toch ook niet willen.
En zo blijven doorgaan, lijkt me ook niet goed voor je relatie. Je moet met elkaar om kunnen gaan op een manier waar je je allebei prettig bij voelt.

Om erachter te komen wat hij ervan vindt en welke gevolgen het voor jullie samen kan hebben, kun je er het beste met hemzelf over praten. (da's dan gelijk stap 1 in de richting van assertiever gedrag ;-) )
Je hebt kans dat jullie relatie er juist sterker van wordt als je samen over dit soort dingen praat.