Weet iemand hoe ik een vriendin van mij opfleuren?

Het gaat al een tijdje niet zo goed met haar heb ik het idee. Ze is op school in de pauze erg stil, vaak kijkt ze somber voor zich uit of is ze een beetje aan het krabbelen in een schrift.
.
Hoe dan ook, ik probeer soms wel eens wat met haar aan te kaarten, om bijvoorbeeld met haar te gaan logeren. Maar de laatste keer toen ik bij haar thuis was was het gewoon écht niet leuk. Het voelde gewoon alsof ik er niet welkom was.
Ook toen ze laatst bij mij op m'n verjaardag was met nog 2 andere goede vriendinnen leek ze ook niet heel erg vrolijk, terwijl ik echt mijn uiterste best deed om het leuk te maken.

Ik weet dat het thuis bij haar niet zo goed gaat, ik zit soms echt te piekeren over 'hoe ik het kan oplossen' dat kan ik natuurlijk niet, maar ik wil wel graag wat 'inbrengen', zodat ik haar toch weer even vrolijk maak. Maar ik heb geen idéé hoe... Heeft iemand enig idee wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is dat er thuis niet zo goed gaat? De relatie van haar ouders, zij met één van haar ouders, geldzorgen?? Afhankelijk van de problemen, kun je aan een oplossing of ondersteuning denken.

Antwoorden (5)

Wat vervelend voor je vriendin en wat lief van je dat je haar wilt helpen!!

Ik denk dat het beste is om een keer met haar te gaan praten. Vertel haar eerlijk wat voor gevoel jij hebt en dat je het heel vervelend voor haar vindt dat zij zich zo rot voelt. Zeg haar dat ze altijd met je kan en mag praten. Misschien een keer samen ergens wat gaan drinken. In een neutrale omgeving is het soms makkelijker om over je gevoelens te praten.
Verder kun je haar altijd een kaartje sturen waarop je vermeldt dat je er altijd voor haar bent. Het zijn vaak de kleine dingen.

Weet wel dat alles wat zij vertelt vertrouwelijk is en je dit met niemand anders mag bespreken, tenzij je vriendin anders aangeeft.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een mooie bos bloemen met een briefje er bij met waar je mee zit,mensen hebben vaak vaste dingen nodig om te gaan praten.succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jij het schets kan er best eens iets anders aan de hand zijn dan jij denkt.
Misschien kun je het eens op school aankaarten bij een mentor (of schoolpsycholoog als jullie die hebben)
Laat gewoon weten dat je je zorgen maakt maar niet weet wat er aan de hand is dan kunnen die misschien eens met haar praten.
Wel goed dat je het zo ziet vele zouden er geen aandacht aanbesteden en haar links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind niet dat je zonder haar medeweten met een schoolpsycholoog of mentor over haar moet gaan praten.
Alleen als zij er in toestemt. Maar of ze dat wil, gezien haar gemoedstoestand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy; Dat zou ik kunnen begrijpen van een kind die zoiets heeft van "bemoei je niet met mijn leven" maar niet van iemand die zegt als expertise kinderopvang aangeeft.
Je kunt van kinderen onderling niet verwachten dat ze echte problemen oplossen.
En als je zoiets negeert en er later achter komt dat zo'n kind (ik zeg niet dat dat het geval is) misbruikt of mishandeld wordt wat zeg je dan ?
Schoolpsychologen en mentoren zijn er juist voor om dit soort gevallen te herkennen en als ze daar een beetje hulp bij krijgen is dat alleen maar goed.
En er hoeft niet direct een heel traject van psygologen,psychiaters etc.. gevolgd te worden maar misschien wat extra aandacht is wel op zijn plaats. En misschien is er niets aan de hand maar dan heeft haar vriendin alleen maar haar bezorgdheid getoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poca, om te beginnen heeft dit probleem helemaal niets met kinderopvang te maken. Dus laten we de expertise maar buiten beschouwing laten.
De vraagstelster is 14 jaar, en dus de kinderopvangleeftijd al ruimschoots te boven. Dit is van een hele andere orde.
Meisjes van 14 zijn pubers en hebben doorgaans al een hele eigen mening, kunnen vaak wel voor zich zelf opkomen.
Zonder medeweten van je vriendin naar een mentor o.i.d. stappen kan een averechtse uitwerking hebben, zeker voor vriendschap. De kans is groot dat haar vriendin hier erg boos over zal zijn. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Niet doen dus!
Bezorgdheid tonen kan op vele andere manieren. Zie andere reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy;
Kinderopvang houd wat mij betreft niet op na groep 8. De middelbare school is een vervolg daarop. Meisjes van 14 hebben doorgaans wel een eigen mening maar zelden tot nooit de (levens)ervaring om met bepaalde zaken om te gaan. Zolang "meisjes van 14" nog steeds (makkelijk) onderdrukt en misbruikt kunnen worden zullen ze nooit openstaan om er over te praten (uit zichzelf) omdat ze bang zijn voor de consequenties. Let wel! ik zei al eerder dat het niet zo hoeft te zijn maar in geval van misbruik is dat bewezen het geval. Ik zei ook dat ze het kan aankaarten bij mentor of psycholoog dat kan ze ook anoniem doen dan komt de vriendschap niet in gevaar.
Ze gaf ook al aan dat ze geprobeerd heeft het met haar vriendin er over te praten maar dat lukt niet. Natuurlijk kan je je bezorgdheid ook op andere tonen en mijn antwoord is er 1 van. Kortom wij verschillen van mening in deze kwestie;

Ik ben van mening dat je een kind moet helpen en daar de juiste mensen voor inschakelen is daar een onderdeel van. Jij vindt dat een kind het zelf wel kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind ook niet dat een kind alles zelf op/kan lossen. Dat heb ik ook aangegeven in mijn antwoord hieronder.
Wel praten ze in eerste instantie gemakkelijker met een leeftijdsgenootje dan met volwassenen.
Als het meisje in kwestie zelf ook met een volwassene wil praten, is dat natuurlijk prima! Wellicht kan haar vriendin hier een sturende rol in spelen.
Dan is kan het misschien wel zo fijn zijn als haar vriendin er ook bij is. Ik geef alleen maar aan dat je dat niet zomaar buiten haar medeweten om moet doen. En als ze haar vriendin echt niet in vertrouwen wil nemen dan rest misschien niets anders dan de stap die jij voorstelt. Onze bezorgdheid delen we, maar over de eerste aanpak verschillen we van mening. Laten we het daar maar bij laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy; Dus uiteindelijk zitten wij wel op 1 lijn. Alleen meende ik uit haar vraag op te maken dat ze al een en ander had geprobeerd maar dat dat averechts werkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poca, Ja, maar dat was 1x thuis bij haar vriendin, (en het gaat juist daar thuis niet goed),en de 2e keer op haar verjaardag met meer vriendinnen. Dan praat je ook niet echt lekker over problemen. In een privesfeer lukt dat misschien beter.
Ze boft maar met een vriendin als jij. Fijn dat je haar wil helpen.
Je kunt haar (een weekendje) te logeren vragen. Doe leuke dingen samen. Het is wat ongedwongener dan wanneer je er eens "echt voor gaat zitten". In de intimiteit van jouw kamer komen de gesprekken vanzelf wel. Dan hebben jullie ook alle tijd. Waarschijnlijk vertelt ze je dan ook wat er aan de hand is, wat haar dwars zit.
Als je dat weet kun je samen met haar een oplossing zoeken of, als dat niet mogelijk is (niet alle problemen zijn zomaar op te lossen), haar laten weten dat je er voor haar bent als ze wil praten of je nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je voorlopig nog een keer bij haar thuis moet komen, 'k denk niet dat dat gunstig werkt. Integendeel je merkt dat je niet welkom bent. 'k Zou bijna zeggen: je moet ze niet uitdagen door nog een keer te komen, als je merkt dat je niet welkom bent.
Als ik jou was zou ik haar een keer mee naar huis nemen. Alles gezellig maken, beetje tv-kijken enzovoorts. Vraag dan of ze blijft eten en/of of ze blijft logeren. Het is maar een voorbeeld... En ik hoop dat dat gaat werken.
Bovendien moet je wel van de gelegenheid gebruik maken als ze bij je thuis is en jij bent met haar alleen, om haar aan het praten te krijgen. Ook als je op school of in een pauze alleen met haar bent, bijvoorbeeld. Maar let op: als je op school bent of ergens anders, moet je niet overal te diep op ingaan. Dit kun je beter thuis doen, jij voelt je waarschijnlijk beter thuis en zij bij jou thuis.

Sterkte met alles!
En ik wil nog even zeggen dat ik je echt een KANJER vindt dat je je vriendin wilt helpen en haar niet in de steek laat!!
Sterkte nogmaals!!