Wat valt er te zeggen over de levensverwachting van een kind dat vandaag wordt geboren?

Voor de duidelijkheid, dit is geen speciale dag o.i.d.

Wat kun je hierover zeggen? Er zijn 'constant' medische doorbraken en ziektes als kanker worden steeds beter te verhelpen, maar wat kan je hier nou over zeggen. Het kan toch zomaar zijn dat er een ander soort ziekte komt dat jaren de tijd nodig heeft, voordat het kan worden genezen?

Zijn er verwachtingen hierover ?

Toegevoegd na 32 minuten:
In Nederland/ de westerse gemeenschap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is laatst een artikel geweest op nu.nl dat de mens die tegenwoordig geboren worden, inprincipe al onsterfelijk zijn. Dit doordat er inderdaad steeds betere medici is en komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onsterfelijk lijkt met nou wel wat vergezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergezocht zouden we 30 jaar geleden gezegd hebben, toen konden we niet zo goed reanimeren als nu, toen konden we niet iemand via coma in leven houden, konden we kanker niet echt genezen als nu, wisten we niet dat armen en benen vervangen konden worden door computergestuurde apparatuur, enz enz. de medici gaat steeds verder, de lengte van levens kunnen steeds beter gerekt worden dus er zal een tijd komen dat mensen onsterfelijk kunnen zijn, dat zullen wij nu alleen niet meemaken...zo snel zijn we ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles vervangen lijkt me geen probleem, op 1 punt na; je hersenen.
amigo
12 jaar geleden
Behalve wat jij noemt speelt OOK nog mee WAAR het kind wordt geboren. In wat wij nu 3de wereldlanden noemen ligt de levensverwachting toch nog een stuk lager dan bij ons en de gemiddelde leeftijd helemaal google daar maar eens op, ik geloof dat er nog ergens een land in afrika is waar de gemiddelde leeftijd nog steeds geen 40 jaar is (door vooral kindersterfte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las een keer een artikel dat over 30/40 jaar de levensverwachtingen 100+ jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een punt amigo. Wist dat overigens wel. Aan "een artikel" dat "iemand" "een keer" las heb ik niets aangezien ik geen bron heb.
burgos
12 jaar geleden
Er stond pas in de media dat elk kind
wat nu geboren wordt,100 jaar kan
worden.
De medische weten schap is tegenwoordig
zo ver dat ze dat met grote stelligheid kunnen
zeggen.
Natuurlijk kunnen er nieuwe ziektes komen
maar dat is niet zo waarschijnlijk,en ze zijn
tegenwoordig zo knap dat ze daar wel weer
iets op vinden.
Kijk in Afrika is het een ander verhaal ik denk
dat het daar nooit goed komt.
maar dat zijn totaal andere leef omstandigheden.
Dus de jongelui, allemaal op naar de 100.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ergens gelezen dat de persoon die 150 ging worden al was geboren... Weet niet wat er waar van is.

Het beste antwoord

Ik had die verhalen ook gelezen over spectaculaire stijgingen maar als je in de grafiek in de bijgevoegde link kijkt, zie je dat de levensverwachting welliswaar 'sterk" is gestegen maar dat we het toch nog niet over 30 jaar erbij hebben.

De groep geboren tussen 2000-2010 heeft ca 3 jaar meer.

Vandaag staat dus niet in die grafiek maar als je die lijn zelf doortrekt kom je nog iets hoger uit (maar zoals gezegd, geen 30 jaar), ik lees zelf af: mannen 79, vrouwen 83

Toegevoegd na 3 minuten:
o ja en zie ook de wikilink, daar zijn wel degelijk verwachtingen over.
Op basis van de getallen van 2008 zijn zijn er in 2010 nieuwe overlevingstafels gemaakt en worden er dus aanpassingen bij pensioenfondsen gedaan, maar dat staat allemaal uitgebreid op wike
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg nuttig. Minimaal een +.
amigo
12 jaar geleden
dank, heb het zelf ook weer eens zitten lezen, ik vind vooral frappant dat er wordt gesproken van levensverwachting en leeftijd die mensen halen Vooral DAAR waren vroeger HELE grote verschillen, Toen werden ze gemiddeld bijv 45 maar ook toen werden er mensen natuurlijk gewoon 75.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Die getallen zeggen niet altijd alles, maar een uitzondering kun je niet zien als levensverwachting.

Andere antwoorden (3)

Dat zou zo maar 107 jaar kunnen zijn gezien de medische stand van zaken.
Maar voor hetzelfde geld sterft het kind morgen. Zoiets blijft koffiedik kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom vraag ik ook naar een levensverwachting, niet een leeftijd. Natuurlijk valt dit niet te zeggen over één kind, maar een levensverwachting kan wel worden bepaald.
De verwachtingen moet je sowieso met een flinke korrel zout nemen. Natuurlijk zijn er voortdurend medische doorbraken, leren we steeds meer over gezonde voeding en hygiene, en zijn mensen sinds pakweg de industriële revolutie elk jaar een paar jaar ouder geworden (wat overigens vooral te danken is aan de steeds lagere kindersterfte, niet zozeer het daadwerkelijk ouder worden van de alleroudsten, al worden er wel meer mensen boven de 100).

Er komen echter ook steeds meer - moeilijker te behandelen - welvaartziekten bij, we zitten met de voortdurende dreiging van wereldwijde epidemieën (meer een kwestie van 'wanneer' dan van 'of'), en met een steeds grotere resistentie tegen antibiotica die in de niet al te verre toekomst een probleem gaat worden.
Ook kunnen we beter niet verder gaan met het stijgen van de leeftijd waarop mensen kinderen krijgen, en stemt de technologische voortuitgang op het gebied van nieuwe slechte invloeden niet direct hoopvol.

De echte epidemie van overgewicht en suikerziekten en allerlei soorten kanker op steeds jongere leeftijd moet eigenlijk nog beginnen ; zoals het gat in de ozonlaag dat rond 1800 is begonnen pas in de tweede helft van de vorige eeuw zichtbaar werd.

Het is dus meer : als alles goed gaat en dit lijntje zet zich voort, dan heeft iemand die nu geboren wordt een gemiddelde levensverwachting van ongeveer 80. (Zie link). Voor we aan de 100 zitten duurt nog wel even, en ik zou er best iets onder durven verwedden dat we dat zeker deze eeuw niet meer gaan halen, en vermoedelijk zelfs op den duur een daling zouden kunnen verwachten.

Voor Nederland is de verwachting nu dus gemiddeld 80 (resp 78.8 voor mannen, 82.7 voor vrouwen), maar hoe lang die stijgende lijn zich nog doorzet, is eigenlijk niet te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men voorspelt dat van de kinderen die nu geboren worden, er veel de 100 zullen halen.
Gelukkig zal ik tegen die tijd de pensioenen niet moeten betalen.