wat moet je doen als je een geheim hebt voor je ouders en je zit daardoor niet lekker in je vel, maar je ouders mogen het niet weten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ik zou het zelf gewoon vertellen. Ik heb dat zelf ook eens gehad, ze komen er toch een keer achter.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor je ouders komen echt niet achter "alles ". Meestal natuurlijk wel.

Andere antwoorden (11)

Het ligt eraan op welk vlak dat geheim zich bevindt.
Je zult er met iemand over willen (moeten) praten en daar de juiste vertrouwenspersoon voor moeten vinden.
Je kunt een goede vriend(in) of tante of oom benaderen.
Anders zijn er veel instellingen die openstaan voor jongeren met diverse problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders hebben het beste met je voor.
Ik denk dat je er alleen maar wel kunt bij varen door het hun te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eigenlijk aan het geheim. sommige dingen kun je beter niet aan je ouders vertellen (en soms is het ook niet nodig), maar als je echt problemen hebt kun je het beter wel aan je ouders vertellen. hun reactie zal misschien wel meevallen en grote kans dat ze je ermee willen helpen.

als je er, zoals je zegt, niet goed door in je vel zit dan is het in ieder geval met iemand bespreekt die je vertrouwt. als dat je ouders niet zijn, misschien een leerkracht waar je een goede band mee hebt, een oom of tante of een andere vertrouwenspersoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeacht wat het geheim is, je kan het jouw ouders toevertrouwen, ongeacht de uitkomst.
De waarheid werkt bevrijdend.

Zo gek is het niet te noemen wat geheim kan zijn,
maar als je er ernstig mee zit, kan je ook een goede kennis of familielid in vertrouwen nemen.

Hier op GV zou ik niet gaan opbiechten ten overstaan van
meer dan 30.000 leden.
Dan eerder raad vragen aan een wijs persoon via prive bericht.
Blijf er niet te lang mee doorlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt je eigen reden om het niet te vertellen en zoiets kan zwaar op je drukken. Toch lijkt het me belangrijk om je emoties te uiten, op welke manier dan ook. Heb je een vriend of vriendin die je vertrouwt? Evt kan je naar een telefonische hulpdienst bellen, alleen maar om je verhaal kwijt te kunnen. Deze mensen zullen nooit je verhaal verder vertellen.
En als je het niet durft, schrijf erover, zo kan je gedachten weer wat helderder krijgen.
Probeer ook afleiding te zoeken, zodat je gedachten niet steeds in kringetjes draaien.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheimen zoals verrassingen voor verjaardagen en zo, die vertel je natuurlijk niet. Een geheim waardoor je je niet prettig voelt is geen leuk geheim, dat moet je ergens kwijt.
Ik weet niet hoe je aan het geheim bent gekomen: Is het je verteld door iemand die het zelf niet geheim kon houden, en jou daarom met zijn/haar probleem opzadelt?
In dat geval, jammer voor die persoon die zelf moet leren zijn mond te houden, maar blijf er niet mee lopen,en vertel het iemand.
Is het iets dat je gezien of gehoord hebt bij toeval, en je denkt dat het voor wie dan ook schadelijk is, vertel het iemand. Dat kan ook iemand zijndie je misschien kan helpen het je ouders te vertellen
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja Anneliez, zat ik ook aan te denken, misschien kan hij het samen met iemand die hij vertrouwd aan zijn ouders vertellen, dat kan echt helpen, een + voor je
Als je alleen je verhaal kwijt wilt, zou je de Kindertelefoon kunnen bellen: 0800-0432, zij kunnen je ook goed advies geven als je dat wilt.
(Zie: http://www.kindertelefoon.nl/overdekindertelefoon )
Overweeg ook waarom je ouders het niet mogen weten: denk je dat ze boos of gekwetst zouden zijn? Misschien weegt wel zwaarder dat ze hun kind willen helpen en steunen.
Sommige geheimen moet je niet geheim houden - ik weet natuurlijk niet waar het over gaat en dat gaat me ook niets aan, maar soms moet je erg uitkijken als je in je eentje worstelt met iets.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat echt geheim moet blijven dat moet dan ook. Ook al heb je het er moeilijk mee. Afwegen wat het beste is? Je hebt beloofd te zwijgen, dan moet je jezelf aan die belofte houden. Zo heb je ook ambtsgeheim, daar heb ik mee te maken. Nou dat kost ook weleens wat om te zwijgen. Maar beloofd is beloofd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speel altijd open kaart met je ouders. Zij willen je altijd helpen. Ik ben bang dat je te veel beren op de weg ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

ooit gedacht aan een ander persoon, vertel hem/haar het eens. Ik weet niet hoe erg het is natuurlijk... maar, je ouders zijn echt mensen waar je het bij kwijt kunt.

Stel: Je steelt geld van ze.

Dan kun je het ze vertellen, maar ook geheim houden...

Voordeel:
Je voelt je uiteindelyk beter
Ze kunnen niet je hele leven boos op je blijven ;)

Nadeel:
Ze worden boos.

Uiteindelijk moet je het zelf weten, maar, vind je niet dat je eerlijk moet zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel het toch, maak van je hart geen moordkuil. Blijkbaar heb je een heel erge drang het te vertellen. Voor die tijd zou ik het van me afschrijven. Met de hand... met handschrijven krijg je eerder inzichten dan op de pc, omdat je langer over je zinnen doet. Wuie weet komt dan ineens de oplossing wel vanzelf boven drijven. Een goede vriend of vriendin ?