Opposites attract of gelijke zielen trekken elkaar aan?

Uit nieuwsgierigheid: worden mensen verliefd op hun tegenpool of zoeken ze hun gelijke? En welke relaties zijn stabieler? Vullen verschillen elkaar werkelijk aan of voel je je werkelijk comfortabel bij een gelijke ziel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Starrie, uit onderzoek komt naar voren dat men op de mensen valt die juist overeenkomsten met je vertonen. In zeer gemengd gezelschap zie je bv ook eerder dat mensen met eenzelfde opvoeding of status bij elkaar uitkomen. Geen vooroordeel maar gewoon wat ik heb gezien. Herkenning dus erkenning is daarmee logisch gevolg. Ik vind je vraag leuk, en ik denk wel dat je gelijk hebt dat tegenpolen elkaar aantrekken omdat er anders niets meer van elkaar te leren valt en een relatie suf en voorspelbaar zou worden. Een relatie waarin gediscussieerd mag worden en waarbij je met je partner van mening mag verschillen op sportieve basis, lijkt mij in elk geval spannender.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan beide.. Het is afhankelijk van de chemische balans die een persoon heeft.
Bv een avonturier wil een zelfde type partner. Maar een sterk leiders type heeft een rustigere partner nodig om alles op de achtergrond te regelen.
Is natuurlijk niet 100% waar... Maar vaak wel

Zoek maar eens de werken van helem fischer op. Zij legt alles duidelijk uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het om een juiste verhouding gaat. Elk extreem is slecht. Dus als je teveel op elkaar lijkt, is het te saai. Maar als je totaal niets gemeen hebt, is het bijna onmogelijk om een relatie te handhaven. Het is spannend als je belangrijke normen, waarden of bv. humor gemeen hebt, maar qua andere dingen van elkaar verschilt. Zo ben jij bv. heel druk en sociaal en je partner juist rustig en verlegen. Of hou je absoluut niet van sport, terwijl je partner er gek op is. Met zulke verschillen kun je elkaars levens verrijken, aanvullen. Het houdt de relatie spannend! En ook creëren zulke verschillen bepaald evenwicht, harmonie. Twee drukke dominante mensen of juist twee rustige mensen die weinig praten, zouden alleen maar gek worden van elkaar;-)

Als je dat helemaal wetenschappelijk bekijkt, willen mensen intuïtief iemand die anders is, omdat hun instinct zegt dat ze hun genetische informatie moeten aanvullen met iets dat ze nog niet hebben. Dat is een onderdeel van evolutie. Dit principe zorgt ervoor dat mensen immuniteit krijgen tegen ziektes en steeds mooier, gezonder en intelligenter worden. Maar wie zou naar wetenschappers luisteren, als het om liefde gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vriend en ik zijn beide werkelijk tegenpolen maar ik denk ook voor een groot deel zielsverwanten dus wij hebben het beide..... tegenpolen in de sterrenbeelden de elementen en onze meningen over van alles en nog wat hij is sportief ik absoluut niet hij is heel sociaal en kan makkelijk contact leggen en ik ben liever thuis en op mezelf......

zielsverwanten omdat we elkaar perfect aanvoelen we zijn beide heel dominant in een discussie maar kunnen ook heel erg met elkaar lachen en hebben de zelfde standpunten in onze relatie en weten beide wat we willen in het leven en onze relatie we vullen elkaar heel goed aan....

en zijn zowel partners als beste vrienden en natuurlijk is geen enkele relatie perfect..... dus ook de mijne niet maar we wel van elkaar dat we samen oud willen worden