Ik ga wellicht samenwonen, maar hoe regel ik alles?

Mijn vriendin vindt het tijd om te gaan samenwonen in mijn huis. Hoewel ik van d'r houd, geeft het toch een angstig idee, van op mekaars lip zitten. Zo groot is mijn huis namelijk niet, dus even jezelf terugtrekken is er niet echt bij. Hoe voorkom je de angst dat we teveel op mekaars lip zitten, en de relatie niet meer lekker werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Bespreek de angst met haar. Als je even tijd voor jezelf nodig hebt dan kan je ook nog gewoon even gaan sporten of een avond met vrienden uit o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar nu al bang voor bent dat het je misschien benauwd, dan kun je beter NIET samen gaan wonen !!
Alleen als jullie allebei graag bij elkaar willen wonen moet je het doen !!
Misschien t.z.t. samen naar een groter huis zoeken,
als je er ALLEBEI aan toe bent.
Succes hoor !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog een lege slaapkamer hebt moet je die zodanig inrichten dat je je daar eventueel kan terug trekken als je even behoefte hebt om alleen te zijn. Dat werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langzaam opbouwen. Je vriendin hoeft niet ineens 100% bij je in te wonen. Vraag haar bijvoorbeeld om de week een week bij je te blijven. Of de helft van de week wel, en de helft van de week niet. Zo bouw je het langzaam op, wanneer jullie daar allebei aan toe zijn ga je helemaal samen blijven.
Vaak merk je op een gegeven moment dat je eigenlijk al samen woont maar dat aleen de rest van de spullen nog verhuisd moet worden en de post doorgestuurd, zonder dat er ineens een beslissing is genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je eerste zin spreekt boekdelen...
***Mijn vriendin vindt het tijd om te gaan samenwonen in mijn huis.***
Als het ook goed zou zijn voor jóu, zou je geschreven hebben:
Wij vinden het samen tijd om te gaan samenwonen...
of
Wij willen dolgraag gaan samenwonen!!

Wat misschien goed zou zijn, is om het er met je vriendin over te hebben dat jouw huis te klein is voor jullie tweeen, dat het je benauwd. Dat je graag samen met haar een ander huis wil gaan zoeken, groter. In een ander huis een nieuwe start maken (als het praktisch mogelijk is). Dat is zowiezo fijner want er ontstaat al snel de situatie dat jij het lastig vindt als zij dingen gaat veranderen in jóuw huis en zij het gevoel krijgt dat zij in jouw huis woont en niet het huis van jullie sámen.
Trouwens, als samenwonen in een groter huis je nog steeds benauwt zou ik maar eens eerlijk bij mezelf onderzoeken óf je eigenlijk wel wilt samenwonen.
Want samenwonen wordt alleen een succes als je sámen gráág wilt...!!
Niet als jij het gevoel hebt dat het je zo'n beetje opgedrongen wordt.
Dus...
Kristal
12 jaar geleden
Jij hoeft niet alles te regelen. Als je vriendin bij jou komt wonen, regelen jullie nu voortaan alles sàmen.

De angst om op mekaars lip te zitten is waarschijnlijk angst voor het onbekende.

Als je van haar houdt, en zij van jou, dan is iedere plek groot genoeg om samen te wonen. Zeker als jullie beiden werken, en wellicht nog een hobby of sport hebben, hoeveel tijd kan je dan nog samen doorbrengen?

Desnoods maak je in de slaapkamer een zithoekje, waar je je eventueel kan afzonderen met bijvoorbeeld je laptop of een boek. Wees gerust, het zal wel meevallen.
Veel geluk samen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je het zelf wel? want je zegt: mijn vriendin vind het tijd worden.... vind jij het wel tijd worden dan?
denk daar eerst maar eens over na...

en als je dan samenwoont,.. laat elkaar vrij! doe je eigen ding,.. en laat haar dr eigen ding doen.. en natuurlijk ook lekker samen dingen doen.. volgens mij moet het dan toch goed gaan? ik bedoel je werkt toch ook enzo? dus de hele dag zit je vast niet bij elkaar op de lip ;)