Mijn zusje Lily is nu 8 jaar en heeft nog steeds een speen snachts anders kan ze gewoon niet slapen maar ze wil er wel graag wvan af wat moeten wij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Dat lijkt mij iets voor je ouders
Erna55
7 jaar geleden
Juist. Jij moet deze opvoedzaken aan je ouders overlaten.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Misschien vraagt Sanne dit wel voor haar ouders. Dat doe ik ook regelmatig ; -)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Speentje laten inruilen voor iets leuks/ cadeautje, uitleggen dat het slecht voor het gebid is. Zal in het begin moeilijk zijn maar gewoon doorzetten, als je echt moe ben val je uiteindelijk toch wel in slaap. Je kunt ook proberen met van dat spul tegen nagelbijten maar dat lijkt me minder prettig voor het kind
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ontzettend jammer dat de ouders het ZO ver hebben laten komen. De speen heeft nu de rol aangenomen van : knuffel", vertrouwt object dat haar zekerheid geeft, en kan niet meer zonder "trauma" afgepakt worden. Zoals je een kind van acht ECHT haar geliefde knuffel niet afpakt. Daarom is het belangrijk de speen af te wennen VOOR het een emotioneel object word, uitsluitend zolang er nog zuigbehoefte naast de voeding bestaat (maximaal een jaar, vaak is dat al te lang), en niet als "huilkurk" of "aan/uit-knop".
Sneu voor haar , maar vanwege haar gebit EN vooral haar kaakstand zal ze er echt zo snel mogelijk afmoeten.

Antwoorden (4)

Neemt hij de laatste speen in gebruik? Vertel er dan nog een keer bij, dat dit de laatste speen is.
Als de laatste speen kwijt of kapot is, dan is er geen nieuwe speen meer. Bespreek ook dit weer met je kind.
Koop ook echt geen nieuwe speen meer, hoe hard hij er ook misschien om zeurt.

Doet je kind goed zijn best? En lukt het hem minder op zijn speentje te zuigen? Geef hem dan regelmatig een complimentje. Laat hem merken dat je trots op hem bent.
Een complimentje of een beloning geven werkt beter dan straf of een standje geven.
Je kind wil graag op zijn speentje zuigen wanneer hij moe of onzeker is, of als hij zich verveelt. Geef hem op zo’n moment extra aandacht. Neem hem op schoot, praat met hem of ga samen een spelletje doen.
Is Sinterklaas binnenkort in het land? En mag je kind zijn schoen zetten? Laat hem dan op die manier zijn speentje bij Sint inleveren. De volgende ochtend vindt hij er een cadeautje voor in de plaats.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De min is niet van mij.
Maar de vraagsteller moet dit aan de ouders overlaten.
Inekez1
7 jaar geleden
Lily is een meisje. Als je knipt en plakt, verander dan even 'hij' in 'zij'.
Maar dit is wel heel erg een tekst voor kinderen van een jaar of 4. Lily is 8.
(de min stond er al, is niet van mij, een tweede min vind ik ook niet nodig)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo het is een zij he?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is "normaal' advies voor een VEEL en veel jonger kind.
Aangezien Lily al 8 is, hoef je niet met Sinterklaas verhaaltjes aan te komen (meegeven aan de Sint naar Spanje) of 'speen is zoek' of nog sterker 'laatste speen in de winkel gekocht, op = op!'

Nee, beter is het uit te leggen , verstandelijk praten dus , beter voor het gebit , echt tijd je bent al 8 jaar , ook is je mond schoner , bovendien niet meer afhankelijk van de speen (zoek zijn). Allemaal goede redenen om op te houden, maar wellicht niet doorslaggevend voor Lily.

Iets in het vooruit zicht stellen, zoals een cadeautje , bij volharding, bij volhouden, bij 'afkicken' van de speen , dát kan helpen. Er is vast wel iets waar zij blij mee zal zijn , ervan uitgaande dat Lily WEET het er geen kwestie van misschien is, dat het ECHT gaat gebeuren , dat het MOET!

Zet een datum vast als STOPdatum en leef er samen naartoe, maak er een groot issue van ...het is BELANGRIJK... wat er gaat gebeuren en laat dat ook duidelijk merken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Vind je dit niet een taak voor de ouders ?
Inekez1
7 jaar geleden
@Erna, wij kennen de ouders niet. Sommige ouders kunnen van iets simpels zo'n drama maken, dat het kind er niet mee geholpen is. Er zal vast een reden zijn waarom de oudere broer of zus van Lily hier deze vraag stelt en de ouders het niet al veel eerder opgepakt hadden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna, ik geef antwoord op de vraag, niet op wat jij (en met jou wellicht ook anderen) denkt, wanneer je deze vraag leest. In mijn antwoord geef ik mogelijkheden om Lily te laten stoppen, maar ik zeg toch niet dat VS @Sanne, Lily's zusje, hiermee aan de slag moet. Wij weten helemaal niet hoe oud Sanne is.
Wij weten niet of Sanne dit voor de ouders vraagt.
Wij weten niets, behalve wat er in de vraag van Sanne staat. Waarom het gecompliceerder maken dan het is? Hopelijk staat er een bruikbare methode bij voor Lily.
Vertellen dat het slecht voor de tanden is. De tanden kunnen scheef groeien, iets wat je liever niet wil als je ouder word en daardoor een beugel moet gaan dragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn heel veel kinderen van 8 jaar die 's nachts duimen of op een hoekje van het kussen sabbelen. Dat is meestal alleen even voordat ze in slaap vallen en waarschijnlijk is dat nu met de speen ook zo. Doe de speen weg, geef er eventueel een sabbeldoekje (gewoon een schoon vaatdoekje of een katoenen zakdoek) voor in de plaats. Dan kan ze er aan wennen dat er speen meer is maar toch iets om eventjes in de mond te stoppen. De behoefte om ergens op te sabbelen gaat vanzelf over.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je schrijft: 'ze wil er wel graag vanaf' dus blijkbaar heeft Lily zelf ook door dat die speen weg moet. Daar hoef je niet nog allerlei argumenten voor te geven. Hoe meer druk er opgelegd wordt, hoe moeilijker het kan worden. Ga er ontspannen mee om, dan is Lily het snelste gewend aan de verandering.