Wanneer je een meisje van 17 bent, wat voor tijd is normaal om thuis te moeten komen?

Iedere keer wanneer ik in de avond weg wil, is het altijd weer een ramp om met me ouders een tijd af te spreken wanneer ik thuis moet komen. Dus wat is een beetje normaal voor mijn leeftijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en heb je het over de weekends of ook over door de weeks?

Antwoorden (15)

Ik vind dat een meisje van 17 oud en wijs genoeg moet zijn om zelf te bepalen hoe laat ze thuis komt.

Voor ouders is het veel belangrijker dat ze weten waar en met wie ze zijn en hoe ze thuis komen. Of dat nou om 2 - 3 - 4 uur is maakt niet uit.

Toegevoegd na 58 seconden:
Uitgaan begint tegenwoordig pas om 23:00 uur, je kunt als ouder niet verwachten dat je kind dan om 01:00 uur thuis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uur lijkt mij een mooie tijd als je de dag daarop geen school hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ook een beetje aan het karakter van het meisje en de band die je met je ouders hebt ligt. Elke ouder reageert ook weer anders... En wat je gaat doen. ga je stappen en ben je veel met jongens bezig ( ik noem maar wat) dan klan ik me zo voorstellen dat je ouders niet willen dat je er nachtwerk van gaan maken.
Ik zou zelf zeggen een uurtje of 12-2. Mits de omstandigheden goed zijn.
Maar wat ik al zei: ligt aan verschillende factoren, en ik ken de jouwe niet. waar liggen de moeilijkheden? waarom doen ze moeilijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen 2-3 uur als je uitgaat, maar ik zou als ouder wel altijd als voorwaarde stellen dat je thuis wordt gebracht, en dan het liefst door een jongen. En als dat een jongen is die zij ook kennen werkt dat alleen maar positief. maar hoelaat moet je meestal thuis zijn dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17 jaar. maar wel een meisje. Het licht er een beetje aan waar je woont. Woon je in hartje Amsterdam zou ik bv zeggen 1 uur thuis en ik wil weten waar je bent.
Woon je in lutjebroek zou ik bv zeggen 3 uur thuis veel plezier..

Ik zou het begrijpen als je ouders vinden dat je om half 2 thuis moet zijn. Een smsje naar je ouders dat je ergens thuis bij iemand zit en dat het wat later wordt moet dan altijd kunnen vind ik.

Lijkt me redelijk;
Half 2 en met een sms waar je bent, mag het later.

Je ouders zijn ongerust dat is alles. Maak het ze niet te moeilijk... ze willen het beste en veiligste voor jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
en inderdaad je fietst niet alleen naar huis, anders haal ik je zelf wel op. Wordt je ook meteen gebracht en hoef je dus niet te fietsen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van veel dingen af, voor mij zou het belangrijk zijn hoe je naar huis komt.
Wordt je thuisgebracht, door wie enz
Ook waar je heen gaat, ga je naar de film, dan is het nog even wat drinken daarna, dus ben je een uur na het aflopen van de film thuis.

Ook een weekend of een door de weekse dag verschillen in het tijdstip van thuis komen.

Ook jouw eigen houding speelt mee, als je bv om 1 uur thuis moet zijn, ben je er dan ook of kom je dan rustig om half 2 thuis.

Ga met je ouders zitten op een moment dat er geen tijd afgesproken hoeft te worden en praat er over.
Bedenk wel dat je ouders voornamelijk uit bezorgdheid jouw op een bepaalde tijd thuis willen zien, ze doen dit niet om jou te pesten

Ik heb zoons die ongeveer jouw leeftijd hebben en die mogen het weekend thuiskomen wanneer ze willen, dat is hun eigen verantwoording, op 1 voorwaarde ze móeten bereikbaar zijn voor mij, dus telefoon mee en AAN :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er natuurlijk ook aan of je de volgende dag naar school moet. Ik vind 22.00 uur voor een doordeweekse schooldag normaal. Als je het weekend uit gaat ligt het eraan of je alleen gaat. maar tussen 1 en 2 uur s nachts is voor een 17 jarige meer dan genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relatie met ouders is inderdaad heel erg belangrijk. Waarom komt er iedere keer ruzie van als jullie samen een tijd proberen af te spreken? Heb je soms in het verleden iets gedaan wat hun vertrouwen heeft beschaamd?

Zo niet, probeer ze dan te vertellen dat je verantwoordelijkheid hebt, en niet te veel zult drinken, met jongens mee naar huis gaan enz.
Jouw ouders zullen je dan jou dan gaan vertrouwen, en op een gegeven moment zullen ze je zelf laten bepalen hoe laat je thuiskomt.

Zo wel, dan snap ik inderdaad dat je ouders willen dat je 'vroeg' thuiskomt. Zij zijn het vertrouwen in jou verloren. In dit geval zou ik als ik jou was eens goed met je ouders praten. Vertel ze dat je spijt hebt van wat je dan ook hebt gedaan in het verleden, en dat je nu opgegroeid bent en dat je weet dat je fout zat.
Probeer compromissen met hen te sluiten, en langzaamaan het wederzijdse vertrouwen weer op te bouwen!

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle reacties lezende denk ik dat het redelijke tijden zijn die genoemd worden, zeker in het licht bezien dat je tegenwoordig niet voor 10 uur 's-avonds uit gaat. Het zal ook voor je ouders veranderd zijn, de tijden van uitgaan en weer thuiskomen waren toch anders dan tegenwoordig. Neem mijn geval. Uitgaan voor mijn 20e was not-done. De zaterdagavond was verplicht thuis, vroeg douchen en in pyjama naar tv kijken of zoiets. Dit gaf voor mij wel het probleem dat ik uitgaan echt nog moest leren toen ik zover was dat het wel mocht. Ik was daar toch wel wat op achterstand gezet jegens anderen.
Nog afgezien dat alles zo'n beetje 1 uur 's-nachts sloot mocht ik ook niet veel later dan dat tijdstip thuis zijn, maar dan was ik er doorgaans ook.
Ik denk dat het voor jou in ieder geval belangrijk is dat je de tijd die wordt afgesproken met elkaar ook echt thuis bent. Dan win en houd je vertrouwen en zullen je ouders merken dat je niet in 7 sloten tegelijk loopt. Wees dus blij dat je gewoon weg mag en op een redelijk uur thuis moet zijn. Ik weet wat het is nog niet weg te mogen want daar krijg je dan later weer problemen mee op het sociale vlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal een eeuwige strijd blijven.
Want meisjes van 17 denken groot genoeg te zijn om dat zelf uit te maken.
Ouders van meisjes van 17 weten dat ze dat zeker niet zijn.
Een vast gegeven is het ook niet want er zijn teveel variabelen zoals;
Hoe volwassen is dat meisje ?
Hoe beinvloedbaar is het meisje ?
Waar gaat dat meisje heen ?
Welke omgeving ?
Met wie gaat ze om ?

Het 2de probleem heb je als ouder dat als je 1 keer zegt dat het goed is als ze om 2 uur thuiskomt omdat er echt een keigaaf feest is wat ze niet mag missen. Je de volgende keer het zo'n meisje niet aan haar verstand kan krijgen dat dat 1 x mocht maar geen gewoonte is en ze dus deze keer weer gewoon om 12.00 uur thuis moet zijn.
Dat is de reden waarom ouders liever geen uitzonderingen maken want dat wordt door kinderen dan direct als maatstaf aangenomen.

Los van alle strijd die ik met mijn kinderen (19/18/13)daarover heb gehad (en nog heb) is het voor mij heel moeilijk omdat ikzelf met 15 het huis uit was vervolgens letterlijk de halve wereld over gezworven ben, in de meest gevaarlijke havensteden hele nachten ben wezen stappen en dan nu tegen mijn zoon van 17 zeggen dat hij om 1 uur echt thuis moet zijn.

Ohja je vraag; ik vindt 12 uur (in het weekend)voor een meisje van 17 een normale tijd en dat het stappen tegenwoordig pas later opgang komt is iets wat je later (18) mooi kan gaan ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn bezorgd. Is toch fijner, ook al besef je dat misschien nu nog niet, dan dat ze je helemaal niet vragen waar je naar toe gaat en wanneer je thuiskomt?

Ga een gesprek met ze aan. Zeg dat je weet wat je verantwoordelijkheid is: niet alleen naar huis komen in de nacht, mobiel altijd aan, altijd extra geld bij je voor in nood met een taxi of dat je je vader mag bellen, doordeweeks op tijd thuis (2300 uur) en in het weekend later.

Ze moeten je langzaam loslaten. Mooi om hier alvast mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij bent dus volop aan het puberen, wat betekent dat jij waarschijnlijk ook reeds een vriend(je) hebt, wel dan kun je in overweging nemen om de weekends bij hem door te brengen, en dan hoeft niemand zich zorgen te maken of je nu al of niet nog die avond (- nacht) huiswaarts keert, je moet wel afspraken maken met je ouders of zij dit wel of niet tolereren dat je bij 'm blijft slapen. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hi!!

het is voor mij inmiddels alweer 10 jr geleden dat ik 17 was maar ik weet nog wel dat het niet zo heel veel uitmaakte hoe laat ik thuis kwam als ik maar met de rest mee naar huis kwam. het moest natuurlijk niet de volgende ochtend pas worden maar verder was ik daar heel vrij in. mijn ouders kenden mijn vrienden ook goed dus dat scheelt. en ik ben altijd best verantwoordelijk geweest. het is wel zo dat mijn jongere zusje en broertje het een stuk makkelijker hadden. ik had de onderhandelingen al voor hun gedaan!!!

Toegevoegd na 8 minuten:
en ik vind anders rond 2-3 uur een normale tijd als je per se een tijd af moet spreken. voor 23-24 uur is er nog nergens iets te doen. dan is 1 uur thuis ook al erg vroeg. je bent zo ook een keer 18 en dan wordt je wel in een keer vrij gelaten daarin??? ik weet niet hoe laat je nu thuis moet komen maar ze kunnen wel heel streng tegen je doen maar als je dalik vrij gelaten wordt daarin heb je kans dat je helemaal doorslaat.. dit heb ik bij verschillende mensen gezien. het moet wel van 2 kanten komen met en goed oplossing. je ouders zijn ook alleen maar bezorgd.... blijft moeilijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp precies waar de schoen bij jullie allen knelt.

Jij baalt ervan dat je zo vroeg moet thuiskomen terwijl je ouders ervan balen..dat jij 'zo vreselijk laat wilt' thuiskomen.

Jouw belang is: Optimaal genieten van het uitgaansleven..dat pas rond een uur of elf begint..

Maar je ouders maken zich er, waarschijnlijk ten onrechte, zorgen om met wie je bent, wat er eventueel met jou kan gebeuren..en of jij wellicht niet zwanger thuiskomt.

Ik denk dat je eens met je ouders om de tafel moet gaan zitten en eens goed met hen moet praten teneinde samen tot een 'voor alle partijen redelijke' overeenstemming te geraken. En dan liefst een blijvende afspraak..

Als ik zou moeten scheidrechteren..zou ik zeggen:

Als je wordt thuisgebracht door een jongen die zowel jij als je ouders kunnen vertrouwen dan..uiterlijk vier uur..of zo..

Word je niet thuisgebracht..dàn toch graag uiterlijk ergens zo rond half drie...kwart voor drie..

Probeer het maar een beetje lief aan je ouders voor te leggen..wellicht zwichten ze wel voor je charmes, meid..

Succes hoor!!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de meeste antwoorden te hebben gelezen vind ik de meesten toch wat kort door de bocht. Ik heb zelf 2 kinderen waarvan de jongste nu 20 is en die heb ik altijd aangeraden om niet het licht uit te doen; oftewel kijk even of het leuk is, wat doen je vrienden etc. sluit de boel om 2 uur, vertrek dan een kwartiertje eerder zodat je niet terecht komt in de hausse van mensen die naar huis gaan en evt. rottigheid gaan uithalen.
Nog even een puntje er bij; wij woonden toen in een dorp waarbij er toch zeker nog een 20 minuten terug gefietst moest worden. In die tijd vond ik het absoluut niet prettig maar kon ze moeilijk vastbinden.
Nu wonen we in een wereldstad en idd het uitgaan begint pas om middernacht. En het zal heel gek klinken maar ik ben nu minder angstig dat hun wat overkomt dan in de tijd dat we op het platteland woonden.

Dus al met al vind ik toch dat een meisje van 17 zo verstandig moet zijn om toch zelf een redelijke tijd te bepalen van thuiskomen. In minder dan een jaar tijd wordt je voor de wet volwassen dus is het nu een "leertijd" waarbij in nood terug kunt vallen op je ouders.

Bespreek de manier van terugkomen met je ouders, is een taxi een optie?