Hulp zoeken, juridische ondersteuning want je kunt dit niet zelf regelen.
En dan ga je het vertellen aan je familie en vrienden.
13 jaar geleden
Bepalen of je dat wil doen dmv mediation of indien er geen mogelijkheid hiertoe is wegens ruzie oid allebei een advocaat zoeken.
Dan een afspraak hierbij maken en via hem/haar de vervolgstappen bepalen.
Ben zelf ook gescheiden dus heb er ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Procedure
In Nederland is echtscheiding alleen mogelijk als de verbintenis duurzaam is ontwricht. Er is sprake van duurzame ontwrichting, als de verhouding binnen het huwelijk zo moeilijk is geworden, dat het niet mogelijk is om nog langer bij elkaar te blijven. Als een van beide partijen dat stelt dan wordt de duurzame ontwrichting echter vrijwel altijd aangenomen door de rechter.

Een echtscheiding kan alleen worden aangevraagd bij de Nederlandse rechter in de volgende gevallen:

de echtgenoten hebben allebei de Nederlandse nationaliteit;
één van de echtgenoten heeft de Nederlandse nationaliteit en de partner die de Nederlandse nationaliteit niet heeft, woont ten minste zes maanden in Nederland;
geen van beide echtgenoten heeft de Nederlandse nationaliteit, maar ten minste één van beiden heeft voorafgaand aan het scheidingsverzoek 1 jaar in Nederland gewoond.
Een gehuwde kan op elk moment na de huwelijkssluiting om een echtscheiding vragen en hoeft geen bepaalde periode getrouwd te zijn geweest. Men kan bij wijze van spreken op dezelfde dag van de huwelijkssluiting een echtscheiding aanvragen.

Een scheidingsprocedure begint met een verzoekschrift aan de rechter. Het verzoekschrift kan iemand alleen indienen, maar ook samen met de huwelijkspartner. Het moet echter steeds door een advocaat worden ingediend. Als er een eenzijdig verzoek om scheiding wordt ingediend, kan het zijn dat de huwelijkspartner bezwaar heeft tegen dit verzoek of de nevenvoorzieningen. De wederhelft kan dan verweer voeren.

In het verzoekschrift kan een gehuwde vragen om één of meer nevenvoorzieningen. Dit is een beslissing van de rechter over een verzoek dat samenhangt met de scheiding.

De rechter kan een nevenvoorziening treffen voor:

het gezag over en de verdeling van de zorg over de minderjarige kinderen;
de alimentatie voor de voormalige huwelijkspartner of de kinderen;
de boedelverdeling;
het woonrecht van de echtelijke woning;
andere zaken die met de scheiding samenhangen.
Zie verder bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je redelijk met elkaar door een deur kunt, en er zijn geen kinderen, dan kun je ook samen 1 advocaat nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees je in op internet over echtscheiding. Bijvoorbeeld de website van de overheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden

Een eenvoudige scheiding kan door een mediator geregeld worden, of desnoods door een 'scheidingsmakelaar'.
Maar lees vooral eerst ervaringen van andere mensen over mediation of een budgetscheiding voordat je je daaraan waagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er minderjarige kinderen zijn kun je niet om de rechtbank heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met elkaar praten heel veel praten.
Daarmee alles wat van belang is onderling regelen (financiele en materiele zaken)
Als er kinderen bij zijn betrokken ook die erbij betrekken en ook voor hen duidelijkheid scheppen wat de consequenties zijn.
De normale scheidingsprocedure aangaan via een advocaat.
Flitsscheidingen zijn volgens mij niet meer mogelijk (helaas want als je "als vrienden" uit elkaar gaat scheelde dat een hoop geld.
Elkaar toch helpen en steunen in het opnieuw beginnen.
Probeer (indien mogelijk) tijdens de scheidingprocedure een eventuele ander op de achtergrond te houden want dan wordt het opeens heel moeilijk en pijnlijk voor de ander.
Scheiden heeft een behoorlijke impact maar is wel beter dan willens en wetens en ongelukkig bij elkaar te blijven.
Als jullie die periode goed doorstaan is dat een zegen voor de rest van jullie leven en zeker voor e.v.t. kinderen die ook al zijn ze gescheiden veel beter af zijn met ouders die geen ruzie hebben en waar ze terecht kunnen.