hoe je stiefzoon duidelijk maken dat ie zich niet als de sterkste mag voordoen bij zijn 8 jaar jongere stiefzus. zij kan zich momenteel enkel verweren

met wat "in het wilde weg slaan". zij maakt mij achteraf duidelijk dat ze hem niet leuk vindt.

Toegevoegd na 1 dag:
hij, 17, woont bij zijn moeder (mijn vriendin).
zij (mijn dochter van 9, verblijft bij ons in het weekend)
we hebben beiden ons eigen woning.

Toegevoegd na 1 dag:
wij hebben een LAT - relatie sinds 4 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij die jongen verstandelijk gehandicapt is, is er geen enkele reden waarom je het hem niet gewoon mag verbieden. Als dat wel het geval is, moet je kijken of ze wel veilig voor hem is en of je andere maatregelen moet treffen. En het 'stoeien' dan maar verbieden, als dat is wat het moet voorstellen. Sterker nog, ik zou (ook een gezonde) knul van die leeftijd sowieso niet in de buurt van een jonger meisje willen hebben dat zijn zusje niet is / waar hij niet samen mee opgegroeid is.

Het beste antwoord

Patchwork-gezinnen moeten heel goede afspraken hebben.
De kinderen zijn tot elkaar veroordeeld omdat de pap en de mam een relatie hebben.
Zoon van vriendin is daar een beetje de man in huis. Als jij er bij bent is hij dat niet meer en heeft zijn moeder meer aandacht voor jou. Dat kan jaloezie opwekken. Mogelijk dat hij zich daarom zo gedraagt tegenover jouw dochter, om jou te pesten.

Met elkaar om tafel. Snel. Duidelijke afspraken dat het gezellig blijft. En GEEN slaan of gepest.

Jouw dochter heeft alleen jou in dat weekend. Gelukkig dat ze je nog vertelt wat haar dwars zt. Hoop dat dat zo blijft, want ze heeft jou en jouw aandacht en zorg nog lang nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat dacht je van gewoon verbieden ?
Dat ze geen fysiek geweld mogen gebruiken lijkt me wel zo ongeveer het 'éérste wat je een kind leert als het in de buurt van andere kinderen of dieren komt.
Hij mag best de sterkste zijn, en ook wel zeggen dat/ie de sterkste is, of ze nu 1 en 9 of 11 en 19 zijn, maar hij blijft te allen tijde met zijn handen van haar af. Lijkt me geen punt van discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer zeker op te volgen
Ik vraag me af of je dit ook met je vriendin al hebt besproken? Ik weet natuurlijk niet jouw relatie met je stiefzoon is, maar ik kan me zo voorstellen dat deze misschien niet helemaal ideaal is. Is de biologische vader van je stiefzoon ook nog in beeld? Kun je hem wel aanspreken wat betreft andere zaken?

Want er bestaat een kans dat hij zich van je zal afzetten, omdat jij zijn echte vader niet bent. Ik denk dat het meer zal helpen als de moeder iets van zegt. Of nog veel beter.. Jullie samen! Want wat is de oorzaak dat je stiefzoon dat doet? Uit onzekerheid? Uit jaloersheid? Dat is ook wel belangrijk om achter te komen..

Maar hoe dan ook, wat jouw stiefzoon doet is fout. Ik vind dat geen normaal gedrag voor iemand van 17. Ik zou echt eerst met je vriendin gaan praten, want jongeren van die leeftijd zijn soms moeilijk voor rede vatbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch weer een voorbeeld van een relatie met ontevreden kinderen die niet voor elkaar gekozen hebben maar enkel aan elkaar zijn overgeleverd omdat de ouders graag samen willen zijn.

Voordat je gaat samenwonen of besluit een weekend bij elkaar te zijn is overleg met de kinderen toch noodzakelijk al denken veel ouders dat hun de baas zijn en de kinderen maar hebben te gehoorzamen. In dit geval is je stiefzoon een jongen van 17 jaar en is altijd enigskind geweest zo ik hier begrijp en heeft waarschijnlijk helemaal geen behoefte aan een klein zusje. Aangezien hier het verhaal van 1 kant komt, dat van je dochter is het misschien belangrijk voor jou om eens gewoon een "mannen onder elkaar gesprek" te houden. Blijf geduldig en veroordeel hem niet meteen en wijs hem niet meteen af en misschien gaat hij jou dan meer respecteren en je dochter dan misschien ook.

Aandacht en begrip en geduld voor elkaar werkt vaak beter dan woede en boosheid verwijten maken en ruzies!