Hoeveel dagen nadat je onveilig seksueel contact hebt gehad kan je een betrouwbare zwangerschapstest doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Rond 10 dagen maar dan is het resultaat niet zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overtijd bent volgens mij, dat je ongesteld had moeten worden maar niet bent. Volgens mij ist dan pas zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 dagen voor je verwachte menstruatie kun je de eerste betrouwbare test doen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat beweren fabrikanten van zwangerschapstesten graag. Maar in de realiteit hoeft een bevruchte eicel dan nog niet eens ingenesteld te zijn, en er is geen test op deze planeet die vóór die tijd een zwangerschap kan aantonen.
Je kunt pas daadwerkelijk betrouwbaar testen op het moment dat je ongesteld had moeten worden. Dit werkt wel alleen maar, als je ook een hele regelmatige cyclus hebt!

Grofweg kan gesteld worden dat de meest vruchtbare periode (rondom de eisprong) 2 weken voor de menstruatie plaatsvindt. Als je een grens van 14 tot 16 dagen aanhoudt, kunt je er zo goed van zeker zijn dat de test betrouwbaar is.

Neem wel een test van een goed merk (er zijn onbetrouwbare merken in de roulatie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke merken zijn dat dan? Met dit advies kun je iemand nogal op kosten jagen, terwijl bijvoorbeeld een eigen merk drogisterij test net zo betrouwbaar is als een Clear Blue of Predictor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tests van Romed kennen vaak vals positieve uitslagen!
Als je cyclus regelmatig is, dan is een test over het algemeen onbetrouwbaar op de dag dat je ongesteld had moeten worden, maar het niet wordt. Met andere woorden: test als je menstruatie wegblijft.

Ben je niet regelmatig, dan kun je aanhouden dat een test over het algemeen 19 dagen na seks betrouwbaar zal zijn. Dan hou je rekening met de maximaal vijf dagen dat zaadcellen in je lichaam kunnen overleven, plus 14 dagen na de eisprong.

De eisprong is namelijk gemiddeld 14 dagen vóór je volgende menstruatie, daarom wordt normaal 'als je ongesteld had moeten worden' aangehouden als goed moment om te testen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, typo:

Als je cyclus regelmatig is, dan is een test over het algemeen bétrouwbaar op de dag dat je ongesteld had moeten worden!