Wat is een normale leeftijd voor een "Serieuze" & langdurige relatie? En kan een puber/tiener een serieuze relatie hebben?

Lijk me interessant om te weten, mijn moeder zegt dat ik van m'n "vrije" leven moet genieten nu ik nog jong ben, en dat ik niet te serieus met iemand moet blijven omdat het anders te laat is om nog plezier te hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.3K
Kimath
13 jaar geleden
volgens mij is hier niet echt een vaste leeftijd voor, geniet gewoon lekker van je relatie als je die hebt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het overigens een best slecht advies van je moeder, vooral meisjes hebben er lang last van als een relatie stuk loopt. Persoonlijk vind ik het ook een vrij slecht idee om al te weten dat iets niets word en het toch beginnen. Mijn voorkeur gaat uit naar wachten totdat je iemand ontmoet waar je echt van houd... Plezier kan je altijd hebben vriend of geen vriend, het punt is alleen dat je ook een hoop problemen met een vriend kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wessells.
Niet alles is perfect gegaan, natuurlijk niet. Mijn moeder vond hem een slechte invloed hebben omdat hij lager niveau doet op school (havo, ik vwo) en loopt dus beetje te zeuren. Ik vond het zelf nooit een slecht idee, maar wou gewoon even weten hoe andere mensen erover nadenken. Beetje nieuwsgierig.

Het beste antwoord

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn. Ik was bij mij (ex) vanaf mijn 17/18e en waren 20 jaar bij elkaar. Het is uiteindelijk toch, op een hele goede manier, uitgegaan en ik ben daarna een jaar vrijgezel geweest. Heerlijk. En ondanks dat ik het niet zocht liep ik mijn huidige vriendin tegen het lijf en ik was eigenlijk voor het eerst verliefd. Ik heb zelfs moeten googlen wat verliefdheid precies inhield en ik ben 38!

Het gevoel is compleet anders en ik kan niet anders dan concluderen dan dat ik mezelf absoluut te kort heb gedaan. Ik hield/houd echt van mijn ex, maar dan op een vriendschappelijke manier. Nu vooral ook als de moeder van mijn prachtige zoon. En geloof me, we hebben in die 20 jaar echt wel een goede relatie gehad.... maar niet zoals het (zoals ik nu weet) ook zou kunnen en eigenlijk moeten. Ik was mogelijk te groen om te onderkennen dat er verschil bestaat bij het houden van. Ik ben nu (vandaag toevallig) 5 maanden bij mijn nieuwe vriendin en ik wordt nog steeds verrast door nieuwe gevoelens.

Het kan echt wel goed gaan hoor, maar in mijn omgeving gaat het bij veel van die relaties toch wel mis, zelfs na perioden van vele jaren. M.a.w. neem niet genoegen met genoeg, maar bedenk dat er meer moet zijn. Als je dat bij je huidige vriend hebt.... houden zo! Anders.... denk er eens goed over na of je je niet te vroeg bindt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Elke leeftijd kan. Ik ken mensen die sinds hun 12-e samen zijn (Nu midden 30). Ga op je eigen gevoel af. Als het goed klikt met je vriend/vriendin, waarom verder zoeken. Als het goed is, is het goed. Je weet pas in de toekomst of het in de toekomst goed zal gaan.

Ook met een vriendje kan je genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nu bijna 16 en ben sinds mijn 13e samen met mijn vriend. Onze relatie is serieus, maar we laten elkaar wel "vrij". Mijn pubertijd en tijd om jong te zijn worden er niet door belemmerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf ben sinds m'n 16e samen met m'n vriendin (toen 15). Ik ben nu 21 en ben nog steeds heel gelukkig met haar. We hebben onze puber-/tienerjaren samen doorgebracht en dat is heel goed gelukt. Het hoeft je plezier dus absoluut niet te belemmeren.

Niet iedereen heeft behoefte om veelvuldig te experimenteren inzijn/haar tienerjaren. Wat voor velen 'normaal' lijkt, hoeft voor jou helemaal niet zo te zijn. Als je geen behoefte hebt iedere week met een ander het bed in te duiken of veel alcohol te drinken tijdens het stappen, moet je dat ook niet doen. Doe wat jezelf het leukst vindt, en dat mag best met een serieuze relatie!

Toegevoegd na 2 minuten:
De voorbeelden die ik noem zijn in mijn omgeving 'normaal' als je tussen de 18 en 21 bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien je moeder eens vragen waarom zij vindt dat je moet genieten van je vrijheid. Maar als jij denk er aan toe te zijn JA. Het lastigeven een relatie is altijd dat jij het samen moet doen met een ander net als vriendschap, ouders en verzorgers. Soms kies je die niet uit net als je schoonfamilie. Ga ervoor en ontdek het gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde houdt zich niet aan opgelegde leeftijdsregels, denk ik.

Als de ware zich aan jou presenteert..weet je hart dat die tijd aangebroken is.

Als je niettemin een leeftijd van mij wilt horen, zou ik zeggen..vanaf een jaar of vijftien à zestien beginnen de kansen op een serieuze en dus blijvende relatie toe te nemen.

En natuurlijk kunnen jongeren..tieners..een heel diepe relatie hebben..want de gevoelens van liefde zijn dikwijls bij jongeren nog het meest oprecht.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit alleen al dat je moeder jou dit aanleert om een relatie aan te gaan om plezier te hebben gaat je kijk op de relaties veranderen je gaat het niet zo serieus nemen...

Om te vragen op je antwoord iedereen is anders sommige weten eerder wie ze zijn of weten wat ze willen of vinden hun droom man of vrouw in de pubertijd en andere later beide is niet erg...
Er zit geen leeftijd aan gebonden geen minimumleeftijd of maximumleeftijd uiteraard zijn er uitzonderingen zoals 11 jaar bv toen zat ik nog met lego te spelen...

Een relatie is plezierig maar om nou puur een relatie aan te gaan voor plezier te hebben is niet zo serieus...

Hierdoor leer je trouwens ook niet emotioneel zelfvoorzienend te zijn je hebt namelijk een relatie of aandacht van mensen nodig om je goed te voelen maar je zou je eigenlijk zonder dat je al goed moeten voelen.

conclusie:
Er is geen minimale of maximale leeftijd Pubers kunnen wel degelijk serieuze relaties krijgen
Alleen zijn er velen die uit zijn op "plezier" en dit doen ze door een relatie aan te gaan want dat is echt iets dat je moet hebben in je jonge jaren maar of deze serieus te noemen zijn is een andere vraag.... (btw langdurig hoeft niet altijd serieus te zijn het kan ook puur een relatie zijn om er 1 te hebben)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet ook dat er ook serieuze relaties zijn bij pubers en die ontstaan zijn uit nieuwsgierigheid maar je snapt we waar ik naar toe wil...