Hoe lang blijft een antidepressiva in je lichaam aanwezig?

Ik ben een man en wil graag samen met mijn vriendin aan kindjes beginnen. Ik slik op dit moment nog antidepressiva, die ik stelselmatig heb afgebouwd. Hoe lang duurt het voordat al de stoffen uit mijn lichaam (bloed, organen,...) zijn? Ik bedoel dus niet de afkickverschijnselen, maar de nadelige effecten op de toekomstige baby. Hoe lang moet ik wachten om veilig aan kinderen te beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem aan dat je het aan het afbouwen bent op aanraden/advies van de arts/psycholoog? je zou niet de eerste zijn die het met medicatie denkt zonder te kunnen, maar na het stoppen toch tot een hele andere conclusie komt.

Antwoorden (3)

De halfwaardetijd van de diverse antidepressiva verschilt echt enorm. Halfwaardetijd is een eenheid waarmee je uitdrukt na hoeveel tijd de helft van de stof niet meer aanwezig is in het lichaam. Wanneer je een halfwaardetijd hebt van één dag, is na één dag dus de helft nog aanwezig, na twee dagen een kwart, na drie dagen een achtste, na vier dagen een zestiende, vijf een tweeëndertigste, etc. Dus het duurt even voordat er echt helemaal niets meer van de stof in het lichaam aanwezig is, maar normaal gesproken is na een week of twee die spiegel zo laag dat het eigenlijk niet echt meer invloed heeft.

De halfwaardetijd van een aantal antidepressiva is een paar uur, van veel middelen is het ongeveer één dag (24 uur) maar van andere middelen een dag of zes. Daarnaast zijn sommige middelen schadelijk voor het ongeboren kind, en andere middelen niet of nauwelijks. Het hangt dus heel erg af van het middel dat je gebruikt.

Jij bent aan het afbouwen zeg je, dat betekent dus dat op de dag dat je je laatste tablet neemt, de spiegel in je bloed al heel laag is. Dan is na een paar dagen in de meeste gevallen echt weinig meer merkbaar in je lijf van het middel. Het verschilt alleen dus wel per middel.

Als je twijfel hebt over de eventuele risico's van een zwangerschap, en vooral van de medicatie op die zwangerschap, kun je daarmee altijd terecht bij je huisarts of apotheker. Maar de meeste vrouwen zijn niet morgen zwanger als ze vandaag besluiten dat ze zwanger willen worden. Ik als je een middel gebruikt met een beetje een gemiddelde halfwaardetijd, zou ik zeggen: gebruik gewoon anticonceptie totdat je helemaal klaar bent met afbouwen, begin dan alvast met foliumzuur, wacht dan nog twee weken (dan zijn ook meteen de eventuele ontwenningsverschijnselen al achter de rug) en ga er dan voor.

Als je meldt welk antidepressivum je slikt, kan ik als je dat wilt even voor je nakijken welke specificaties van toepassing zijn op dat middel.

Toegevoegd na 12 uur:
Excuus, ik was te vlug en had een vrouw in gedachten. Meer uitleg in de reacties, voor een man maakt het niet uit, hooguit indirect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ een plusje voor een deskundig antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je leerzame antwwoord. Maar ook hier is een grijs gebied. Ik slik al ruim 20 jaar een hoge dosis (60mg)Prozac per dag. Ben overigens echt een normaal mens hoor ;-)
Maar ik mag onder geeen beding binnen zes weken een andere MAO remmer innemen. Maar dit is ietwat uitzonderling en vind jouw antwoord heel deskundig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben de vragensteller uit de eerste post. Ik moest me registeren om te reageren, vandaar de andere naam. Bedankt voor je snel en duidelijk antwoord! Super dat je het zo duidelijk kunt uitleggen. Verdere informatie:
Ik ben dus een man.
Het middel dat ik neem heeft als naam "Trazolan". Dit product heeft volgens mij in andere landen een andere naam. De werkzame stof die aanwezig is, is trazodonhydrochloride. Het zijn filmtabletten van 100mg. Ik neem een half tablet, dus dat komt neer op 50 mg per dag. Zou je me kunnen melden welke specificaties van toepassing zijn op dit product met de hoeveelheid die ik neem? Ik ben geen held in het berekenen wanneer dit product dus nog voor 0% in mijn lichaam aanwezig is. Zou jij me hierbij kunnen helpen om dit uit te drukken in een hoeveelheid in tijd (aantal dagen). De kinderwens is niet dringend, dus we hebben tijd om te wachten. Vandaar dat ik op zeker wil spelen, als ik het aantal dagen ongeveer weet dan ben ik 100% zeker. Ik ben iemand die graag zekerheid heeft. Alvast bedankt voor je antwoord. Ik wil nogmaals mijn dank uitdrukken voor je vorige duidelijke antwoord. Hulde voor je waardevol antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oohja, nog een extra vraag. Is dit een gevaarlijk product, zoals je vertelde in je reactie?
burgos
12 jaar geleden
Volgens mij is dit nu niet zo.n geweldig goed antwoord,
dit slaat op de vrouw,er is weinig bekend over gebruik
van a.d van mannen en zwanger willen worden.
Er is mij nooit als gebruiker afgeraden om een kind te verwekken.En onze kinderen hebben van mijn a.d gebruik nooit iets overgehouden.Dus deze vraag moet je aan de dokter stellen,en niet hier op g.v
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betwijfel overigens of er een AD is met een halfwaardetijd van meerdere dagen. Het zit in je bloedspiegel en afbouwen moet dermate kangzaam, afhankelijk van de dosis kan dat wel 6 weken duren. Daarna wordt vaak aangeraden nog 2 weken te wachten voor je met andere AD begint (maar hier niet aan de orde).
Halfwaardetijd is voor AD niet echt belangrijk voor de patient, omdat je bloedspiegel het effect bepaald.
Bij kalmeringsmiddelen / benzo's die zo nu en dan genomen worden heeft het meer waarde om daar over te weten, want dan weet je hoe lang je nog een (versuffend) effect vh pilletje kan hebben. Bij AD gaat het puur om de bloedspiegel.
Maar bij deze vraag maakt het niet veel uit en verwijs ik naar mijn antwoord.
Hoewel ik de tekst van lies wrl goed vind en klopt, maar wellicht wat te uitgebreid en ingewikkeld en niet echt duidelijk en bondig antw op déze vraag.
(btw ik probeer ook alleen een steentje bij te dragrn hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh Jan, sorry, ik ben inderdaad te snel geweest en heb niet goed gelezen, en ben er vanuit gegaan dat je een vrouw was. Met je huidige account-naam maak ik die vergissing niet meer hoor! ;-) Trazolan heeft een halfwaardetijd van 8 uur. Dat is vrij kort dus. Bij langdurig gebruik gaat het inderdaad meer om de bloedspiegel, maar het maakt wel degelijk verschil of je een relatief kortwerkend middel neemt als trazolan, of een middel waarbij het gewoon erg lang duurt voor het uit je systeem is. Zoals fluoxetine, dat een halfwaardetijd van 4-6 dagen heeft. Je bent aan het afbouwen, dus zoals gezegd is de dosering bij stoppen dan al heel laag. En nogmaals sorry voor mijn vergissing, JIJ hoeft natuurlijk geen foliumzuur te slikken maar je vriendin wel ;-). Maar als je na definitief stoppen een paar dagen wacht, of iets langer, hoef je je echt geen zorgen meer te maken. Sowieso is er heel weinig bekend over het effect van AD-gebruik bij de man voor een eventuele zwangerschap. Daar hoef je je eigenlijk helemaal al niet druk om te maken: het kan namelijk zijn dat je moeilijker een erectie krijgt als je AD gebruikt, en het zou zelfs kunnen dat je spermakwaliteit daar wat minder door is bij bepaalde middelen. Maar dat zegt iets over de káns op een zwangerschap, niet op de invloed die het heeft op het kindje. Een man met een slechte zaadkwaliteit kan hele mooie kinderen krijgen, want als er in het ejaculaat minder spermacellen zitten, is er met die zaadjes zélf nog niets aan de hand. Die dragen slechts je genetisch materiaal, en ze kunnen wat langzamer zijn, maar het zaadje waarmee de eicel wordt bevrucht, is nog altijd de snelste. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over de effecten van het middel dat je slikt op een zwangerschap. Wil je helemaal zeker weten dat je niets meer in je lijf hebt zitten, wacht dan na het stoppen een week of twee. Maar ik denk om eerlijk te zijn niet dat het iets uitmaakt voor jou als man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Lies! ;-)
En zo gebruik je veel woorden om te zeggen wat ik al zei.
:)
In de bijsluiter staat dat je het middel niet mag slikkrn tijdens zwangerschap en het geven can borstvoeding. Jij gaat niet zwanger worden noch borstvoeding geven, dus je hoeft niet te stoppen.
Overleg voor de zekerheid met de iater of dokter.
Voor mannen kan het wel ladtig zijn een erectie te krijgen of tot zaadlozing te komen, maar als jij dat gewoon kan is er geen probleem.

Vrouwen die het middel slikken krijgen dagelijks dat spul binnen en geven het zo door aan het kindje waardoor het kindje het middel op bouwt in de bloedspiegel , of later ninnen krijgt via de moedermelk.

Het antw van Lies is ook correct maar meer gericht op vrouwen.

Succes met zwanger worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Btw, anti-depressiva kán een ietwat verminderde kwaliteit vh sperma opleveren, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Voor de ongeboren vrucht maakt het niet uit.
Als je dus zelf graag wilt blijven slikken omdat je je er beter door voelt, vraag dan de dok of hij je zaad kan testen.
Again, succes!!!
burgos
12 jaar geleden
Dit is een prima antwoord,korter als het eerste antwoord, maar wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Burgos. Soms zijn lange antwoorden alleen maar afleidend en zo veel info dat je het alleen maar verwarrender maakt. Tenminste, das mijn ervaring soms als ik antw lees...
Maar, waardeer je reactie!
De deskundige bij uitstek is de apotheker. Omdat je het medicijn nog slikt kun je zonder problemen een gesprek aanvragen over dat medicijn met de apotheker. Weet je zeker dat je een goed antwoord krijgt.