Hoe lang blijft een antidepressiva in je lichaam aanwezig?

Ik ben een man en wil graag samen met mijn vriendin aan kindjes beginnen. Ik slik op dit moment nog antidepressiva, die ik stelselmatig heb afgebouwd. Hoe lang duurt het voordat al de stoffen uit mijn lichaam (bloed, organen,...) zijn? Ik bedoel dus niet de afkickverschijnselen, maar de nadelige effecten op de toekomstige baby. Hoe lang moet ik wachten om veilig aan kinderen te beginnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De halfwaardetijd van de diverse antidepressiva verschilt echt enorm. Halfwaardetijd is een eenheid waarmee je uitdrukt na hoeveel tijd de helft van de stof niet meer aanwezig is in het lichaam. Wanneer je een halfwaardetijd hebt van één dag, is na één dag dus de helft nog aanwezig, na twee dagen een kwart, na drie dagen een achtste, na vier dagen een zestiende, vijf een tweeëndertigste, etc. Dus het duurt even voordat er echt helemaal niets meer van de stof in het lichaam aanwezig is, maar normaal gesproken is na een week of twee die spiegel zo laag dat het eigenlijk niet echt meer invloed heeft. De halfwaardetijd van een aantal antidepressiva is een paar uur, van veel middelen is het ongeveer één dag (24 uur) maar van andere middelen een dag of zes. Daarnaast zijn sommige middelen schadelijk voor het ongeboren kind, en andere middelen niet of nauwelijks. Het hangt dus heel erg af van het middel dat je gebruikt. Jij bent aan het afbouwen zeg je, dat betekent dus dat op de dag dat je je laatste tablet neemt, de spiegel in je bloed al heel laag is. Dan is na een paar dagen in de meeste gevallen echt weinig meer merkbaar in je lijf van het middel. Het verschilt alleen dus wel per middel. Als je twijfel hebt over de eventuele risico's van een zwangerschap, en vooral van de medicatie op die zwangerschap, kun je daarmee altijd terecht bij je huisarts of apotheker. Maar de meeste vrouwen zijn niet morgen zwanger als ze vandaag besluiten dat ze zwanger willen worden. Ik als je een middel gebruikt met een beetje een gemiddelde halfwaardetijd, zou ik zeggen: gebruik gewoon anticonceptie totdat je helemaal klaar bent met afbouwen, begin dan alvast met foliumzuur, wacht dan nog twee weken (dan zijn ook meteen de eventuele ontwenningsverschijnselen al achter de rug) en ga er dan voor. Als je meldt welk antidepressivum je slikt, kan ik als je dat wilt even voor je nakijken welke specificaties van toepassing zijn op dat middel. Toegevoegd na 12 uur: Excuus, ik was te vlug en had een vrouw in gedachten. Meer uitleg in de reacties, voor een man maakt het niet uit, hooguit indirect.

In de bijsluiter staat dat je het middel niet mag slikkrn tijdens zwangerschap en het geven can borstvoeding. Jij gaat niet zwanger worden noch borstvoeding geven, dus je hoeft niet te stoppen. Overleg voor de zekerheid met de iater of dokter. Voor mannen kan het wel ladtig zijn een erectie te krijgen of tot zaadlozing te komen, maar als jij dat gewoon kan is er geen probleem. Vrouwen die het middel slikken krijgen dagelijks dat spul binnen en geven het zo door aan het kindje waardoor het kindje het middel op bouwt in de bloedspiegel , of later ninnen krijgt via de moedermelk. Het antw van Lies is ook correct maar meer gericht op vrouwen. Succes met zwanger worden!

De deskundige bij uitstek is de apotheker. Omdat je het medicijn nog slikt kun je zonder problemen een gesprek aanvragen over dat medicijn met de apotheker. Weet je zeker dat je een goed antwoord krijgt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100